Voor u ligt de eindrapportage van het project Transforming Regions dat binnen het zogenaamde ESTRAC-project is uitgevoerd. ESTRAC staat voor Energy Transition Centre, een langlopend (2017-2021) publiek-private samenwerking tussen Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, TNO, New Energy Coalition (penvoerder) en (financierende) partners provincie Groningen, NAM, EBN, Gasunie en Gasterra. Doel van dit Transforming Regions onderzoek was om vanuit verschillende sectoren - industrie en gebouwde omgeving - kennis te ontwikkelen voor het terugdringen van de CO₂ uitstoot en het verduurzamen van onze samenleving op lokaal en regionaal niveau. Dit rapport gaat over het de gebouwde omgeving en richt zich met name op het ontwikkelen van benaderingen die de besluitvorming voor belanghebbenden ten aanzien van het lokale en regionale energiesysteem ondersteunen. Voor Transforming Regions verschijnt ook een rapport over de industrie.
Hoe wordt de breed geïmplementeerde mobiele technologie didactisch ingezet door leerkrachten en hoe kan deze inzet versterkt worden? Om op deze vragen antwoord te kunnen geven, hebben we een verkennend onderzoek uitgevoerd bij Atlant Basisonderwijs in de regio IJmond. Op basis van deze verkenning kunnen geïnformeerde beslissingen genomen worden ten aanzien van het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van de innovatieve didactische inzet van mobiele technologie op de scholen die onder hetzelfde bestuur vallen. Het pedagogisch-didactisch model iPAC waarbij mobiel leren wordt ingezet ten behoeve van gepersonaliseerd leren, samenwerkend leren en authentieke leertaken, was bruikbaar om leerpraktijken te beschrijven. Vervolgens zijn we met focusgroepen in gesprek gegaan. In dit rapport zijn de bevindingen terug te lezen.
In deze handreiking vind je goede voorbeelden van hoe jongeren- en straathoekwerkers aandacht besteden aan seksualiteit, intimiteit en relaties in hun werk met jongeren. Eerst staat beschreven welke bronnen aan de basis liggen van dit document, daarna wordt beschreven hoe professionals zich kunnen voorbereiden op het thema bespreken, vervolgens komen de tips aan bod uit de acht jongeren- en straathoekwerkpraktijken die deelnamen aan het onderzoeksproject Het hoort erbij! Er zijn drie versies: 2 digitale, waarvan 1 in boekvorm opgemaakt, en 1 om te openen op je smartphone. De derde versie is om te printen, hierin zijn links in de vorm van QR-codes toegevoegd.
MULTIFILE
LARS draagt bij aan de optimalisatie van het gemeenschappelijke besluitvormingsproces voor de beste behandelkeuze voor een patiënt met chronische lage rugpijn. De combinatie van ‘evidence-based’ beslissingsondersteuning met patiëntvoorkeuren belooft de gepersonaliseerde zorg en het effect van de behandeling substantieel te verbeteren.Doel Het doel is om in co-creatie (samen met cliënten met chronische lage rugpijn en fysiotherapeuten) een web-based instrument te ontwikkelen voor het kiezen van een zo goed mogelijk passende behandeling, dat toepasbaar en bruikbaar is in de eerstelijnspraktijk. Resultaten Een haalbare, bruikbare en acceptabele eHealth-tool om geïnformeerde gemeenschappelijke besluitvorming te ondersteunen door behandelaanbevelingen te doen aan fysiotherapeuten en patiënten, op basis van patiëntkenmerken (gestratificeerde zorg). Looptijd 01 april 2022 - 30 september 2024 Aanpak LARS volgt de vier fasen van de CeHRes Roadmap: contextueel onderzoek, waardebepaling van stakeholders, prototype-ontwikkeling in co-creatie en de daadwerkelijke introductie, adoptie en inzet van LARS in de fysiotherapeutische praktijk.
De AI-transitie is in volle gang, waarbij AI steeds meer gemeengoed wordt door zijn brede toepasbaarheid. Organisaties willen hun concurrentiepositie versterken door kosten te verlagen, effectiviteit te verbeteren en innovatieve verdienmodellen te ontwikkelen. Echter, AI is nog een jonge technologie, wat leidt tot onzekerheden over haalbaarheid, wettelijke beperkingen (zoals GDPR en de AI Act) en reputatierisico's. Dit maakt verantwoorde AI-implementatie complex, aangezien de verscheidenheid aan doelstellingen, wetten en richtlijnen vaak moeilijk te verenigen zijn. Verantwoorde inzet van AI vereist een holistische benadering waarbij de synergie tussen technologie, organisatie en mensen centraal staat. De rol van medewerkers, hun gedrag en besluitvorming is hierbij essentieel. AI-geletterdheid bij medewerkers lijkt cruciaal voor een verantwoorde AI-praktijk, omdat het potentieel bijdraagt aan geïnformeerde en verstandige beslissingen in het gebruik, en daarmee aan een verantwoorde en effectieve inzet, van AI-systemen. De onderzoeksvraag is: "Hoe kan ten behoeve van het realiseren van een verantwoorde AI-praktijk een synergie worden gecreëerd tussen AI-geletterdheid bij medewerkers, ondersteund door AI-technologie en de organisatie-governance?" Dit onderzoek ontwikkelt een raamwerk voor AI-geletterdheid op basis van literatuur- en veldonderzoek en definieert vereisten voor mensgerichte AI-technologie, waarbij rekening wordt gehouden met verschillende rollen en functies van de medewerkers in de organisatie, en de wijze waarop zij in hun werk met AI in aanraking komen. Deel van het onderzoek is, middels gebruikmaking van een Research-through-Design aanpak, het ontwerpen, ontwikkelen en testen van prototypes van User Experience ontwerpen voor AI-applicaties, die gericht zijn op het ondersteunen en versterken van AI-geletterdheid. Daarnaast onderzoeken we organisatie-interventies, zoals training en cultuurveranderingen, om de implementatie van AI te bevorderen en een holistische, verantwoorde AI-praktijk te realiseren.