Een MRI scanner produceert een geluidsniveau dat gehoorschade kan geven. Er bestaan diverse methoden om de geluidsoverlast te verlichten.
DOCUMENT
While research has shown the multiple benefits of single-bed patient rooms in hospitals, amongst which the experience of privacy and dignity, the majority of patient rooms in existing hospitals are shared. Transforming them into single-patient rooms can be time-consuming, costly or even impossible, which motivates this study looking into privacy in multiple-patient rooms. To share a hospital room, means to share sensitive information with total strangers. This may cause uncomfortable situations for both patients. Furthermore, the awareness of other ears in the room can withhold some patients from sharing important information during daily ward rounds The aim of this study was to investigate the acoustic effect and the acceptance of an adjustable sound masking system in a 4-bed patient room. The objective of the system is that when a doctor shares personal information with one patient, the other patients in the room are not able to understand the conversation.
LINK
A method to analyze the sound environment and its relation with typical professional tasks is described in which structured non participative observations are combined with audio recordings. First results of a field study are reported, directed towards the day shift of hospital nurses, working at a surgical ward. With this method we want to contribute context specific outcomes which we consider a prerequisite for the design of dedicated laboratory experiments which can reveal insights transferrable to natural work settings. In our reading of the literature we see many studies on task-sound interaction with one or more of the following shortcomings: 1. The sound conditions used in the experiment are not representative for the dedicated environment. 2. The experimental task is not representative for tasks performed in the dedicated environment. 3. The task-sound interaction is such that subjects are instructed to ignore environmental sounds while in real life they first need to attach meaning to each sound in order to decide whether it is (ir)relevant. It is our expectation that the proposed method helps design experiments that overcome these shortcomings.
DOCUMENT
In deze publicatie wordt ingegaan op het verbinden van dunne plaat en buis met behulp van diverse mechanische verbindingsprocessen. Deze publicatie is er een uit een serie van vijf die naast de algemene publicatie (TI.03.13) tevens drie andere verbindingstechnieken behandelen, zoals lassen (TI.03.14), lijmen (TI.03.15) en solderen (TI.03.17).
DOCUMENT
Kinderen kunnen veel van en met elkaar leren door samen te werken. Interactie speelt hierbij een belangrijke rol. Maar hoe organiseer je dat als leerkracht? Samenwerking tussen kinderen ontstaat tenslotte niet zomaar vanzelf. Is samenwerkend leren met kleuters eigenlijk wel mogelijk?
DOCUMENT
In de laatste jaren is er in Nederland toenemende aandacht voor de condities waarin leerlingen les krijgen. Randvoorwaarden zoals temperatuur, akoestiek, luchtkwaliteit, lichtkwaliteit en beschikbare ruimte vormen met elkaar de basisomstandigheden waarin leerlingen en leerkrachten functioneren. Er is betrekkelijk weinig aandacht voor de invloed die akoestiek en luisteromstandigheden hebben op het leerproces van de leerlingen, terwijl het evident is dat deze enkele van de belangrijkste randvoorwaarden vormen voor het kunnen volgen van het onderwijs in de klas. De verwerving van taal èn het leerproces op school vinden immers voor een groot deel plaats via luisteren en talige interactie. Om meer inzicht te krijgen in de invloed die luisteromstandigheden in de klas hebben op leerlingen, is een onderzoek uitgevoerd met klassenversterkingsapparatuur, ook wel Soundfield apparatuur genaamd. Het onderzoek vond plaats op vijf Friese basisscholen in tien verschillende klassen en duurde vier weken. De Soundfield apparatuur bestaat uit een leerkrachtmicrofoon met zender en een luidsprekersysteem met versterker en ontvanger. Met de apparatuur ontstaat er een gelijkmatig „geluidsveld‟ in de klas, waardoor de leerkracht overal even goed hoorbaar is. Er werd gebruik gemaakt van apparatuur met infrarood technologie (Redcat: Infrared Classroom Amplification Technology van Lightspeed Technology).
DOCUMENT
Deze publicatie is binnen het project 'nieuwe materialen' ontwikkeld en geeft een overzicht van de scheidingstechnieken voor dunne metaalplaatmaterialen en buizen met diktes van 0,3 t/m ca. 3 mm. Een deel van de informatie is evenwel ook van toepassing voor grotere diktes. De behandelde technieken kunnen ook voor andere materialen (kunststoffen, enz.) worden gebruikt. Hierop wordt in deze publicatie verder niet ingegaan. In het kader van dit project zijn tevens uitgegeven: TI.04.18 'Hoge Sterkte Staal in dunne plaat en buis', TI.04.19 'Roestvast staal in dunne plaat en buis', TI.04.21 'Aluminium in dunne plaat en buis' en TI.04.22 'Ontwerpen van dunne plaat producten en de Eindige Elementen Methode'.
DOCUMENT
Deze voorlichtingspublicatie is tot stand gekomen in het kader van het project 'Het inrichten van de moderne laswerkplaats'. Dit was een gezamenlijk project van CNV BedrijvenBond, De Unie, FNV Bondgenoten, Metaalunie, NIL, PMP en Vereniging FMECWM, in afstemming met de Arbeidsinspectie en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en medegefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken.
DOCUMENT
De Vakantiestraat is een (burger)initiatief om de sociale cohesie in een straat te verbeteren door middel van het organiseren van activiteiten die toegankelijk zijn voor alle leeftijden. Je kunt denken aan verschillende activiteiten die inwoners samen kunnen doen om te spelen, bewegen of gewoon samen te zijn. Om een Vakantiestraat op te zetten, moeten veel contacten gelegd worden met sleutelfiguren in de wijk, zoals initiatiefrijke inwoners, de wijkmanager, buurtcommissie, kerken en professionals van een sociaal wijkteam of welzijnsorganisatie. Een individuele benadering van inwoners die zich mogelijk willen inzetten, kost veel tijd, maar is wel directer dan via algemene en niet zo tijdsintensieve vormen als Facebook of een flyer. Het wordt aanbevolen om de opzet klein te houden in de opstartfase en gebruik te maken van een straat-app om activiteiten te organiseren. De les die geleerd kan worden, is dat het belangrijk is om tijdig voorbereidingen te treffen bij het opzetten van een Vakantiestraat, zowel bij het werven van een coördinator als bij het betrekken van individuele inwoners bij het idee.
DOCUMENT
Cahier voor docenten en management om hbo-niveau mee te kunnen definieren en toepassen in de eigen opleidingspraktijk. Handreiking voor verantwoording
DOCUMENT