Met de vertaling van The Death and Life of Great American Cities is in Nederland een kleine Jane Jacobs-revival ontstaan met lezingen, workshops, masterclasses en een essaybundel. Jacobs’ boek kwam in de VS uit in 1961. Het was een aanval op de toenmalige praktijk van stadsplanning. Wat maakt het boek anno 2010 nog actueel? Elly Straatman gaat in deze bijdrage in op Jacobs’ visie op vitale stadsbuurten en generatoren van stedelijkheid. Ze bekijkt hoe in de Enschedese wijk Roombeek Jacobs’ opvatting van stedelijkheid terug te vinden is en formuleert een aanbeveling voor nu, gebaseerd op het boek van toen.
MULTIFILE
Voor het project Sensing Streetscapes sprak Hogeschool van Amsterdam-onderzoeker Frank Suurenbroek met Marlies de Nijs, senior stedenbouwkundige bij de gemeente Utrecht. Zij vertelt over de Utrechtse manier van stadmaken met hoogbouw achter de coulissen van levendige plinten.Voor het onderzoeksproject Sensing Streetscapes maakten Frank Suurenbroek en Gideon Spanjar een booklet waarin zij en andere experts het belang van de menselijke maat in de verdichte stad analyseren. Het interview met Marlies de Nijs is daarin ook opgenomen.
LINK
Vrijwel elk evenement heeft een backstage area waar tijdelijke stroomvoorziening op diesel worden geplaatst. Bij deze test wordt de waterstof Volta op een dergelijke backstage area geplaatst in plaats van of naast een andere tijdelijke stroomvoorziening. Tijdens de test willen de HAN en Volta in aanvulling op het RAAK-mkb project H2-Modus data verzamelen over de werking van het waterstofsysteem en de processen rondom veiligheid en vergunningen. In tegenstelling tot een eenvoudig te plaatsen dieselgenerator dient bij het plaatsen van een waterstof systeem rekening gehouden te worden met een veiligheidszone rondom het systeem. Waterstof is namelijk een zeer licht ontvlambaar en explosief gas. Een van de testdoelen is dan ook bewustwording creëren van deze extra voorzorgmaatregelen. Dit bewustwordingstraject begint al bij de aanvraag van een waterstofsysteem en loopt tot na de afbouw van het evenement. We sluiten hierbij zo veel mogelijk apparaten aan die in andere gevallen door dieselgeneratoren van stroom worden voorzien. Het is een grote uitdaging voor bedrijven om de businesscase van toepassingen op waterstof positief te maken. Het H2-Modus project ontwikkeld daarom modellen en tools die de zogenaamde Total Cost of Ownership minimaliseert en drempels in de ontwikkeling en toepassing in de praktijk minimaliseert en verwerkt dit in een waterstof handbook speciaal voor deze bedrijven. Met de data uit deze test deze modellen en tools extra gevalideerd en verbeterd worden.
Middels een tweejarig praktijkonderzoek met proactieve en open samenwerking tussen meerdere ketenpartners en een kennisinstelling, de kansen en risico’s vastleggen van net-autonome waterstof aangedreven stroomvoorzieningen. Verschillende GWW-projecten worden gerealiseerd waarbij batterij-elektrische graafmachines, waterstof brandstofcelgeneratoren en gasvormige waterstof opslagtechnieken worden ingezet. Zowel kwantitatieve data (inzichten en vergunningsprocessen) wordt verzameld en opgenomen in een database.