Een rechtvaardige stad is een stad voor iedereen. Een stad waarin iedereen vanuit eigen mogelijkheden mee kan doen en waar je anderen ontmoet. Waar iedereen toegang heeft tot wonen, werken en ontspanning. De toegang tot de stad staat in de praktijk onder druk. Huren en huizenprijzen zijn zo hoog dat steeds minder mensen ze kunnen betalen. De groeiende ongelijkheid op het gebied van wonen hangt samen met ongelijkheden op gebieden als gezondheid, welzijn, opleiding, werk en inkomen. Het maakt nog altijd uit waar je wieg staat. De verschillen tussen wijken in kwaliteit van leven en kansen van bewoners zijn vanuit het perspectief van een rechtvaardige stad niet acceptabel. In een rechtvaardige stad worden ongelijkheden voorkomen en bestreden, zodat de stad van iedereen wordt. Dat vergt de inzet van professionals, bewoners, (sociaal)ondernemers, overheidsmedewerkers en onderzoekers. Kritisch praktijkgericht onderzoek draagt bij aan het werken aan een rechtvaardige stad. Dat onderzoek sluit aan bij de vragen waar bewoners en professionals tegenaan lopen. In dit boek laten we dat zien aan de hand van praktijkgericht onderzoek van het lectoraat Dynamiek van de Stad. De voorbeelden gaan over de komst van rijkere bewoners in een wijk, wat wijkbewoners bindt en solidair maakt, wat de rol is van verbindende professionals, en hoe je praktijkgericht onderzoek met studenten organiseert. Onderwerpen die de discussie over een rechtvaardige stad voeden. Daarnaast wordt het perspectief van een rechtvaardige stad uitgewerkt. Duidelijk wordt dat kritisch praktijkgericht onderzoek oog heeft voor hervormingen in de samenleving die nodig zijn om de ongelijkheden aan te pakken.
DOCUMENT
Dit rapport gaat over hoe formele en informele politieke participatie van adolescenten en jongvolwassenen (16-27 jaar) in Amsterdam Noord, Nieuw-West en Zuidoost zich verhouden tot participatieve ongelijkheid in de stad. We stellen ons in dit rapport de vraag welke rol lokale (zelf)organisaties, bewonersinitiatieven en jongerenplatforms kunnen spelen in het bestrijden van participatieve ongelijkheid. Om de vraag te kunnen beantwoorden in hoeverre praktijken van politieke participatie ook daadwerkelijk leiden tot meer invloed van jongeren op politieke besluitvorming maken we gebruik van het concept ‘linking sociaal kapitaal’. We hebben ons specifiek gericht op groepen jongeren tussen de zestien en zevenentwintig jaar voor wie de opkomstcijfers laag zijn. Welke ervaringen hebben zij met participatie en hoe verhouden hun ervaringen zich tot de ervaringen en verwachtingen van politici, bestuurders en beleidsmakers? Wie speelt een rol in het verbinden van jongeren aan overheidsinstellingen en hoe gaan deze sleutelfiguren te werk? Hoe verlopen ontmoetingen tussen jongeren en representanten van de overheid, en in hoeverre lukt het initiatieven die (in)formele participatie van jongeren willen versterken om hun invloed te vergroten? Dit onderzoek is tot stand gekomen met behulp van financiering door Het Kenniscentrum Ongelijkheid. Onderzoekers: Sietske Zweegman, Femke Kaulingfreks, Floris Vermeulen, Sharifah Redan, Zulia Rosalina, Elena Ponzoni, met medewerking van Charissa Leiwakabessy, Reyhan Bencan en Malisa Agyeiwaa
DOCUMENT
Steden zijn op zoek naar nieuwe impulsen voor ontwikkeling en investeren in stedelijke cultuur/urban culture in de hoop economische, sociale, culturele en sportieve waarde te genereren, zoals directe economische waarde, ‘placemaking’ en verhoogde aantrekkelijkheid van de stad als bestemming, sociale cohesie, inclusie en gezondheidsvoordelen (bestrijding van obesitas). In dit project staat de verschuiving van straatsporten/-kunsten zoals breakdance, graffiti en skateboarden van de stedelijke marginaliteit naar de formele beleidsdomeinen van steden centraal. Er wordt onderzocht of investeringen in stedelijke cultuur daadwerkelijk de verwachte vormen van waarde genereren.Het project gaat over de aantrekkelijkheid en dus veerkracht van steden/bestemmingen en de waarde die jongeren- en stedelijke cultuur kunnen toevoegen aan de herontwikkeling van marginale gebieden zoals voormalige industrieterreinen en spoorweggebieden. De grote uitdaging is ervoor te zorgen dat jongeren niet van deze ruimten worden uitgesloten wanneer de regeneratie voltooid is.Het doel van dit PD-project is te onderzoeken hoe urban culture het best kan worden georganiseerd en gefaciliteerd om duurzame waarde te creëren voor de ontwikkeling, vernieuwing en veerkracht van een stad en alle betrokken actoren. Met de inzichten uit dit project wordt een bijdrage geleverd aan placemaking en jeugd-, cultuur- en sportbeleid. Dit zal steden helpen om aantrekkelijk te blijven of worden voor hun inwoners en bezoekers en hun beperkte middelen zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten.