We get into an Uber car, and the driver passes by the Kremlin walls, guided by GPS. At the end of the ride, the bill turns out to be three times as expensive than usual. What is the matter? We check the route, and the screen shows that we travelled to an airport outside of Moscow. Impossible. We look again: the moment we approached the Kremlin, our location automatically jumped to Vnukovo. As we learned later, this was caused by a GPS fence set up to confuse and disorient aerial sensors, preventing unwanted drone flyovers.
MULTIFILE
Introduction Coastal locations contribute significantly to global drowning, with surfers frequently conducting rescues. This study explored the characteristics of surfers as bystander rescuers in Europe. Methods A cross-sectional online survey collected demographics (age, sex, geographical location), surfing experience, ability, lifesaving and cardiopulmonary resuscitation (CPR) training, information seeking behaviors and previous performance of a rescue. Analyses comprised descriptive frequencies, binomial logistic regression with adjusted odds ratio (AOR) (95% confidence interval [CI]) and chi-squares (p < .05). Results Europe-dwelling respondents totaled 1705 (76% male; 43% 25–34 years). Thirty-nine percent (39.2%; n = 668) had previously performed a rescue. Likelihood of having conducted a rescue significantly increased with 6 or more years of surfing experience (6–10 years [AOR = 1.96; 95%CI: 1.20–3.22]; 11–15 years [AOR = 3.26; 95%CI: 1.56–6.79]; 16 years or more [AOR = 4.27; 95%CI: 2.00–9.11]) when compared to surfers with <1 year experience. Expert/professional ability surfers were 10.89 times (95%CI: 4.72–25.15) more likely to have conducted a rescue than novice/beginners. Respondents who had received both a certified lifeguard and CPR course were significantly more likely to have conducted a rescue (AOR = 3.34; 95%CI: 2.43–4.60). Conclusion Surfers who had previously conducted rescues commonly had more years of experience, higher self-rated surf ability and greater likelihood of having received certified training. However, not all surfers who have performed rescues had received training. Findings suggest surfers should receive rescue and CPR training before they start surfing at locations without trained supervision and refresh training regularly. Surfers are amenable to injury prevention information, especially online and via apps.
MULTIFILE
MKB-winkeliers worden geconfronteerd met een teruglopend aantal winkelbezoekers, waardoor omzetten dalen en hun voortbestaan in het gedrang komt. Door online concurrentie en veranderend consumentengedrag dalen het aantal winkelbezoekers en de omzet. Om het tij te keren willen MKB-winkeliers meer kennis opdoen over de mogelijkheden die innovatieve technologie hen biedt om meer winkelbezoekers aan te trekken. Uit de vraagarticulatie is gebleken dat zowel de winkeliers als technologiepartijen uit het MKB het meeste verwachten van vier soorten technologie: een mobile loyalty app, interactieve digitale schermen, locatie-specifieke berichten (geofencing) en augmented reality. Over deze innovatieve technologieën willen zij meer kennis op doen. In dit project onderzoeken we het effect van deze vier technologieën in twee verschillende winkelgebieden: de Beethovenstraat en het Hallenkwartier in Amsterdam. De centrale onderzoeksvraag van dit project luidt: “Hoe en in welke mate leidt de inzet van diverse innovatieve technologieën (mobile loyalty app, interactieve digitale schermen, geofencing, en augmented reality) tot een hoger aantal winkelbezoekers?” Om deze vraag te kunnen beantwoorden zijn vier deelvragen geformuleerd, die aan de hand van vier samenhangende werkpakketten samen met consortiumpartners via praktijkgericht onderzoek zullen worden beantwoord. De kern van het consortium bestaat uit de Hogeschool van Amsterdam, Stad&Co, acht winkeliers en vijf technologiepartijen. De nieuwe kennis die met dit project wordt gegenereerd over de mogelijkheden die innovatieve technologieën bieden om het aantal winkelbezoekers (en daarmee de omzet) te verhogen, is van grote waarde voor MKB-winkeliers in heel Nederland. De resultaten van het onderzoek worden daarom in een vijfde werkpakket via een te lanceren website gedeeld. Deze website bevat tevens een interactief raamwerk waarmee de winkelier wordt geholpen om een keuze voor technologie te maken (keuzehulp) en een overzicht van (op het MKB gerichte) leveranciers van de diverse technologieën, zodat winkeliers en technologiebedrijven elkaar in de toekomst beter kunnen vinden.