Social robots have been introduced in different fields such as retail, health care and education. Primary education in the Netherlands (and elsewhere) recently faced new challenges because of the COVID-19 pandemic, lockdowns and quarantines including students falling behind and teachers burdened with high workloads. Together with two Dutch municipalities and nine primary schools we are exploring the long-term use of social robots to study how social robots might support teachers in primary education, with a focus on mathematics education. This paper presents an explorative study to define requirements for a social robot math tutor. Multiple focus groups were held with the two main stakeholders, namely teachers and students. During the focus groups the aim was 1) to understand the current situation of mathematics education in the upper primary school level, 2) to identify the problems that teachers and students encounter in mathematics education, and 3) to identify opportunities for deploying a social robot math tutor in primary education from the perspective of both the teachers and students. The results inform the development of social robots and opportunities for pedagogical methods used in math teaching, child-robot interaction and potential support for teachers in the classroom
At present, persons with dementia and their family caregivers in the Netherlands are not adequately supported to modify their dwellings to match their personal needs. To facilitate aging-in-place for persons with dementia, a website was designed. The website was designed with persons with dementia and their spouses. In consultation sessions existing websites were discussed. Based on this discussion, a demonstration website was created and then discussed with and judged by the participants. Visits to the website were monitored using Google Analytics.
Ruim een miljoen Nederlanders heeft moeite met getallen. Dit kan een grote hindernis zijn in het dagelijks leven. Samen met drie andere landen ontwerpen we een Europees Referentiekader Gecijferdheid en nascholingsmodules voor docenten in het volwassenenonderwijs.Doel Het doel van het project is het aanpakken van laaggecijferdheid. Mensen die moeite hebben met getallen komen allerlei obstakels tegen. Hoe bieden we betekenisvol onderwijs aan zodat mensen beter kunnen meedoen in deze maatschappij? Het Europees Referentiekader Gecijferdheid is een hulpmiddel om de gecijferdheid van individuen te verhogen. Het gaat in op inhoud, vaardigheden, houding en affectieve en psychologische aspecten.Dit referentiekader is bedoeld voor docenten, aanbieders van cursussen over gecijferdheid, beleidsmaker en politici. Naast het Europees kader ontwikkelen we nascholingscursussen voor docenten die cursussen rekenen en gecijferdheid geven in het volwassenenonderwijs. Deze cursussen zullen gratis online beschikbaar zijn. Resultaten Dit project loopt. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten. Looptijd 01 december 2018 - 31 juli 2021 Aanpak Het referentiekader en de nascholingsmodules komen tot stand door literatuuronderzoek, een Europese survey en een pilot in minimaal vier verschillende landen.
Gezonde voedselkeuzes maken is niet altijd gemakkelijk. Om consumenten hierbij te helpen, is het wettelijk verplicht om voedingswaarden en ingrediëntenlijsten op verpakkingen van voedingsmiddelen en in de supermarktwebshop te vermelden. Steeds meer van dit soort informatie (food data) komt digitaal beschikbaar, ook voor consumenten. Met apps kunnen consumenten barcodes scannen en zien hoe gezond en ook duurzaam voedingsmiddelen zijn. Deze ontwikkeling biedt ook nieuwe kansen voor producenten om beter op de consumentenvraag in te spelen. Doordat steeds meer food data digitaal beschikbaar komen, kan ook steeds beter gemeten worden hoe gezond ons voedingsmiddelenaanbod is. Maar dan moet die informatie wel kloppen. Hier liggen nog uitdagingen: Food data zijn nog incompleet, onjuist, verouderd of nog helemaal niet digitaal beschikbaar. De oorzaken voor deze suboptimale informatie-uitwisseling liggen in een gebrek aan prioriteit voor food data bij producenten en te weinig samenwerking in de keten. Veel data worden nog handmatig in diverse databases overgetypt. Daarnaast heeft het lectoraat Voeding & Gezondheid van de HAS Hogeschool in de afgelopen jaren een aantal monitoringsstudies gedaan en food data verzameld voor en samen met verschillende partners. Ook hierbij werden food data van foto’s overgetypt. Er wordt dus nog veel handwerk gedaan. Dat moet efficiënter kunnen. Daarom wordt in dit project met praktijkpartners een OCR-tool door-ontwikkeld, getest en geborgd waarmee etiketinformatie van verpakkingen van voedingsmiddelen gedigitaliseerd kan worden. Food data worden verzameld, om de gezondheid van het voedingsmiddelaanbod te bestuderen en datavaardigheden te ontwikkelen bij docenten en bij studenten, die straks in deze foodsector gaan werken. Om uiteindelijk bij te dragen aan de prioriteit voor de juistheid van ‘Food data’ bij het voedingsmiddelenbedrijfsleven en zo consumenten te helpen bij het maken van geïnformeerde keuzes. OCR = Optical Character Recognition, hiermee kunnen beelden van getallen en woorden weer omgezet worden in digitale informatie.
HATO Lighting heeft het practoraat diergezondheid en -welzijn van Aeres MBO Barneveld benaderd om onderzoek te doen naar de positieve effecten van hun recent ontwikkelde CORAX DDS lamp met UV-licht. Het doel is het in kaart brengen van de effecten van deze nieuwe lamp op de productie en het welzijn van vleeskuikens. In eerder onderzoek is aangetoond dat UV licht effect heeft op vogels, ook kippen, maar het is nog onduidelijk wat voor positief effect een lamp met UV-licht heeft op de gezondheid en welzijn van pluimvee. De verwachting is dat kippen met UV-licht een betere immuniteit en minder stress hebben en dit zou kunnen leiden tot minder antibiotica gebruik en minder uitval. Dit past bij de LNV missie D2 om gezondere en veerkrachtiger dieren te houden. De praktijkpartners in dit onderzoek zijn, behalve HATO Lighting, Storteboom Fresh, een kippenslachterij die voor dit onderzoek de vleeskuikens zullen slachten en beoordelen op de gebruikelijke kengetallen, het lectoraat Duurzame pluimveehouderij in een circulaire bedrijfsvoering van Aeres Hogeschool Dronten, en het Poultry Expertise Centre. De proef bestaat uit drie gangbare productierondes waarbij de helft van de hokken UV-licht krijgt en de andere helft standaard verlichting. Lector Laura Star zal betrokken zijn in reflectie op de proefopzet, analyse en rapportage. Docent-onderzoekers van het practoraat diergezondheid en -welzijn zullen de observaties registreren en beheren en de analyse en rapportage doen in samenwerking met studenten van Aeres MBO en met de andere partners, specifiek het betrokken lectoraat.