Background: In Europe, cardiovascular disease is one of the predominant causes of mortality and morbidity among older people over 65 years. The occurrence of cardiovascular disease can have a negative impact on the quality of life of older patients and their families and family health overall. Assuming that illness is a family affair shaped by culture and health care systems, we explored European health care practices and interventions toward families of older patients with cardiovascular disease and heart failure.Aims: This paper aimed to determine the extent, range, and variety of practices and interventions in Europe directed to families of older patients and to identify knowledge gaps.Materials & Methods: A scoping review was conducted including studies published in Medline, CINHAL, or Cochrane library between 2009 and mid-2020.Results: A total of 22 articles from 17 studies were included, showing diverse practices and interventions. The interventions targeted the family as a unit (six studies), dyads (five studies), patients alone, but assessed family members’ reactions (five studies) or the family member primarily, but assessed the reaction of the patient (one study). Target outcomes were family caregiver burden; health-related QoL; and perceived control in patients; and family functioning and changes in health behavior or knowledge in both, family members and patients. Most studies did not include an integral view of the family as the unit of care but rather had a disease-centered approach.Discussion: This scoping review provides insight into a variety of healthcarepractices towards families of older patients with cardiovascular disease in Europe. Clarifying underlying assumptions to involve families is needed. More studies with family-focused approaches as integral models could lead to practices that improve families’ well-being. Exploring integral models for their acceptance in health care and family systems appears pertinent to develop European policy to support and add to family health.
DOCUMENT
Deze handreiking is ontwikkeld voor logopedisten die werken met kinderen met spraak- en taalontwikkelingsstoornissen. De handreiking is hoofdzakelijk gebaseerd op ervaringen van logopedisten die werken in een eerstelijnspraktijk. Tijdens de eerste Covid-19 lockdown in maart 2020 zijn we in Nederland massaal overgestapt naar online werken. Ook logopedisten gingen hiermee aan de slag. Er was weinig bekend over geschikte en veilige beeldbelplatforms of over de aanpak van online spraak- en taaltherapie. De urgentie om met kinderen te blijven werken was echter hoog. Er is in de beroepspraktijk een schat aan kennis en ervaring opgedaan. Om logopedisten te ondersteunen bij het online werken is in deze studie de kennis uit de literatuur geïnventariseerd en zijn de kennis en ervaringen van logopedisten opgehaald. Deze handreiking is tot stand gekomen in drie fases van een studie die liep van juni 2020 tot en met september 2020. In de eerste fase zijn ervaringen van logopedisten met online logopedie verzameld op sociale media als Facebook en LinkedIn. Wij hebben gekeken naar succeservaringen en belemmeringen die logopedisten met elkaar deelden, maar ook naar materiaal dat online is uitgewisseld. Deze ervaringen vormden de basis voor het opstellen van een online enquête om meer te weten te komen over de geïnventariseerde onderwerpen. In de tweede fase is deze enquête online verspreid en ingevuld door 218 logopedisten uit verschillende werk-settingen. Op basis van de enquête en een literatuuronderzoek zijn per onderwerp de belangrijkste conclusies en vragen gebundeld tot een concept Handreiking online logopedie voor kinderen met spraak- en taalstoornissen. In de derde fase zijn in samenwerking met Auris onderwerpen voor focusgroepen opgesteld. Deze onderwerpen werden besproken in twee focusgroepen met in totaal negen logopedisten.
DOCUMENT
Het doel van dit onderzoek is om na te gaan of tweejarige kinderen met spraak- en taalproblemen door vroege opsporing en gevolgde zorgtrajecten vooruitgaan in hun ontwikkeling, wat ervaringen van ouders zijn, of de geadviseerde zorg wordt opgevolgd (bereik)s en welke kosten de verschillende zorgtrajecten met zich mee brengen.
DOCUMENT
Op het jaarlijkse NVLF-congres van 6 november 2009 is de website www.taalexpert.nl gelanceerd. Sindsdien heeft de website een stijgend aantal bezoekers. In 2010 werd op het NVLF-congres een presentatie gegevenmet als titel Taalexpert: een jaar later. Daarnaast is op die dag het nieuwe project ‘logopedische aanpak van auditieve verwerkingsproblemen’ gekoppeld aan de website. In het eerste kwartaal van 2011 was het aantal bezoeken bijna 5000 per maand (zie figuur 1). De bezoekers zijn afkomstig uit heel Nederland. Daarnaast wordt de site structureel bezocht door professionals uit onder andere België en Duitsland. In dit artikel wordt beschreven hoe de website Taalexpert.nl tot stand is gekomen en welke informatie er voor de logopedist op de website te vinden is.
DOCUMENT
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
Wanneer moet er overdrachtsbelasting worden betaald en in welke gevallen kan er sprake zijn van een vrijstelling?
DOCUMENT
Wat bedoelen burgers met ‘geen vertrouwen’? Kan de overheid vertrouwen terugwinnen? Onderzoekers spraken burgers en concluderen: burgers hebben te veel ‘instantiekapitaal’ nodig: ze moeten weten hoe de overheid werkt en waar je moet zijn.
MULTIFILE
Elk jaar stijgt het aantal studenten dat begint aan een studie in het hbo. Er is niet alleen sprake van een getalsmatige groei, ook de diversiteit van de studentenpopulatie neemt toe.
DOCUMENT
Deze leidraad is voortgekomen uit ons afstudeerproject voor de opleiding Logopedie te Hogeschool Utrecht. Aan de hand van de leidraad willen wij logopedisten in Nederland op weg helpen met het toepassen van dynamisch testen in de praktijk. Zoals de titel weergeeft is de leidraad gericht op dynamisch testen bij kinderen met spraak- en/of taalproblemen. U vindt informatie over de term dynamisch testen, de verschillende methodes en natuurlijk hoe dynamisch testen toegepast kan worden. Om u een duidelijk beeld te geven zijn er voorbeeldcasussen uitgewerkt met betrekking tot spraak- en/of taalproblemen. In deze casussen zijn bestaande taaltesten gebruikt. Hiermee hopen wij de drempel om dynamisch testen toe te passen te verlagen.
DOCUMENT
Op 22 februari 2022 spraken dr. Anne Loonen en dr. Joost Schoeber hun lectorale rede uit, tijdens een bijeenkomst in gebouw Nexus van Fontys Hogescholen op de campus van de TU/e Eindhoven. Daarin spraken ook dr. Jan Bernards, lector Thin Films & Functional Materials bij het lectoraat Applied Natural Sciences), dr. Adriaan van den Brule (Jeroen Boschziekenhuis), dr. ir. Ivo Roessink (Wageningen University and Research) en prof. dr. Maarten Merkx (TU/e).
YOUTUBE