Van 5 tot en met 12 november 2012 vond in de koepelzaal van Academie Minerva een projectweek plaats in het kader van Anke Coumans installatie als lector Image in Context. Het Lectoraat Image in Context bestudeert de nieuwe rollen die kunstenaars en ontwerpers ontwikkelen wanneer zij hun werk relateren aan de samenleving. De studenten van Autonome Beeldende Kunst en Vormgeving die deelnamen aan deze projectweek werkten onder leiding van beeldend kunstenaar Bart Lodewijks aan een expositie met de titel De Kunsten en Het Politieke. Het materiaal dat deze projectweek heeft opgeleverd, is de basis voor het eerste cahier van het lectoraat Image in Context van het kenniscentrum Kunst & Samenleving. Het cahier bevat de volgende onderdelen: De grond onder onze voeten Een reflectie van Bart Lodewijks op de projectweek Werk en reflecties Anna Rijkens, Antoinet Pastoor, Marjet Zwaans, Marco Stoelwinder, Ferdi Speelman, Brenda Sariowan, Tobi van Ringen, Doris Laczkò, Roel Hooghiem, Tijmen van Dijk, Iris Leenknegt, Rosemarie Swingle, Irene Sanchez Izquierdo, Francesca Lai, Ruben Jager, Ilse Vos, Lean Meinders, Elke Uijtewaar, Gisanne Hendriks, Nynke v/d Bij, Marco Hol, Frank Hopman Reflecties op de projectweek door enkele deelnemende studenten van Academie Minerva: Anna Rijkens, Doris Laczkó, Iris Leenknegt, Tobi van Ringen, Ilse Vos Bart Lodewijks en de kunst van het verbinden De visie van Anke Coumans op de werkwijze van Bart Lodewijks
Met de uitvoering van het onderzoek ‘Het stedenbouwkundig bureau van de toekomst’ (zie eerste rapportage van het RAAK-project) aan de Hogeschool van Amsterdam is een kennisplatform tot stand gekomen over de inhoud en onderlinge positionering van stedelijke theorieën, methoden en casussen. Het platform stelt de stedelijk professional (al werkend en lerend) in staat, in samenspraak met collega’s, de beschikbare interdisciplinaire kennis over ruimtelijke analyses in stedelijke gebieden te ontsluiten, te delen en te vergroten.
Dit rapport beschrijft uitvoerig een onderzoek naar mogelijkheden en opbrengsten van het inzetten van Professionele Simulatie Ontwerpsoftware in de bovenbouw van de basisschool. Deze casestudie is opgebouwd in vijf fasen waarvan de laatste fase antwoord geeft op de kracht van dit instrument voor het onderwijs. De studie mikt zowel op de didactische inzetbaarheid door de leerkracht als de bijdrage aan het ontwikkelen van denkvaardigheden bij leerlingen. De studie past in het onderzoek naar Mindtools en DME's en is grensverleggend in vergelijking tot gangbaar gebruik van ICT. De gebruikte software is van een hoog abstractieniveau maar blijkt door leerlingen al goed te gebruiken om hun talenten aan te spreken. In de eindconclusies worden perspectiefvolle resultaten genoemd. In de rapportage wordt ook geanticipeerd op verdere ontwikkelingen. Tijdens de casestudie zijn immers aanwijzingen gevonden dat leerlingen zeer geboeid kunnen zijn door het gebruik, dat ze sterke cognitieve redenatiepatronen kunnen opbouwen, analytische vaardigheden toepassen, dat ze uitvoerige kritische discussies met elkaar aangaan enz. Met andere woorden een dergelijk pakket zet leerlingen bij de juiste instrumentatie en begeleiding wel aan tot hoger orde denken. De abstracties van een dergelijk pakket gaat sommige leerlingen goed af. Ze vinden uiteindelijk de 3D weergave wel de kers op de appelmoes. Inzetten van dit soort software kan zeker aangemerkt worden als onderwijs inhoudelijk transitief. Het is interessant om t.z.t de diverse video-opnames uitvoeriger te analyseren op zowel de cognitieve als onderwijskundige opbrengsten. In de bijlagen zijn ontwikkelde ondersteunende materialen en resultaten van leerlingen opgenomen.
De kwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg staat onder druk [1]. Door vergrijzing wordt de zorgvraag groter en het aanbod kleiner [2]. Logistieke methoden kunnen helpen hiermee om te gaan [3,4]. CWZ ervaart deze druk op de zorg ook en heeft behoefte aan een snelle en interactieve manier om personeel te scholen in logistieke principes. Rhythm ziet deze behoefte vanuit zijn advieswerk ook bij andere zorginstellingen, net zoals Verne Health die software heeft ontwikkeld om zorgprocessen efficiënter te maken. Zij zoeken een manier om de verbetermogelijkheden door logistieke oplossingen voor de zorg inzichtelijk te maken; HAN, HR en BUaS vanuit hun opleidingen ook. Een serious game is geschikt om deze scholingsbehoefte te vervullen, omdat het realistische situaties simuleert [5]. Deelnemers ervaren hoe slimme logistieke keuzes bijdragen aan betere patiëntenzorg, kortere wachttijden en een lagere werkdruk en krijgen inzicht en enthousiasme om hiermee hun praktijk te verbeteren. In dit project willen we deze serious game voor (toekomstige) zorgprofessionals ontwikkelen en zodoende bijdragen aan het beschikbaar houden van de zorg en brede inclusieve welvaart in tijden van uitdagende demografische ontwikkelingen. De HAN heeft goede ervaringen met serious games dankzij de in 2013 ontwikkelde intramurale Zorggame [6], voor betere zorglogistiek binnen een ziekenhuis. De game bleek een groot succes en is onderdeel van opleidingen binnen hogescholen en zorginstellingen. Inmiddels is de zorg complexer geworden, doordat ziekenhuizen taken verplaatsen richting andere zorginstellingen, of de patiënt / mantelzorger zelf: extramuralisering. Begrippen als zorg op afstand, coördinatie in zorgnetwerken, digitalisering en zelfmanagement / patiëntenregie zijn cruciaal [7]. Dit vraagt om een extramurale zorggame. In dit project willen we een fysieke extramurale zorggame ontwikkelen. Deze zal op zichzelf speelbaar zijn, maar ook de kiem vormen voor grootschaliger uitrol, waarbij gedeeltelijke digitalisering mogelijk gewenst is. Parijs Ontwerp zal de grafische vormgeving van de game verzorgen.