© 2025 SURF
Het is niet de taak van een bedrijf om zoveel mogelijk werkgelegenheid te scheppen. In tegendeel. Bedrijven moeten zorgen dat ze zo min mogelijk mensen nodig hebben.
Een bijna 11 procent lagere online omzet in januari 2023. Dat bracht het CBS onlangs naar buiten. En ook over heel 2022 daalde de online omzet met 7,6 procent. Is daarmee definitief een einde gekomen aan decennialange groei van het online winkelen? Of is het simpelweg een correctie van de sterk gestegen online omzet als gevolg van de coronamaatregelen in 2020 en 2021? Ik denk het laatste.
LINK
Het beroep van leraar is een prachtig, belangrijk, maar ook complex beroep is. En een beroep waarin leraren zich kunnen blijven vernieuwen en ontwikkelen.Doordat die ontwikkelingsmogelijkheden echter niet goed zichtbaar zijn, ontbreekt voor veel (toekomstige) leraren een inspirerend en uitdagend ontwikkelperspectief. Een beroepsbeeld waarin ontwikkelingsmogelijkheden zichtbaar zijn, kan leraren, schoolleiders en lerarenopleiders handvatten bieden om die ontwikkeling binnen het beroep vorm te geven en te ondersteunen. Daarnaast draagt zo’n beroepsbeeld bij aan een breed gedragen en gedeelde visie op het beroep en aan een gemeenschappelijke taal. En dat kan weer bijdragen aan een breder beeld van het lerarenberoep, aan een verdere uitwerking van beroepsperspectieven en ontwikkelingsmogelijkheden, en aan het wegwerken van systeemscheidingen.In de kern van deze publicatie wordt een beroepsbeeld geschetst waarin vier domeinen worden onderscheiden:• Het ondersteunen van het leren van leerlingen. • Het ontwikkelen van onderwijs.• Het organiseren van onderwijs. • Het ondersteunen van het leren van collega’s.Een leraar is in elk geval bekwaam en actief in het eerste domein, maar kan dat combineren met de drie andere domeinen. In elk van deze domeinen kunnen leraren zich ontwikkelen en verdiepen: van in opleiding, naar startend, naar ervaren, naar meesterschap. Tegelijk kunnen leraren gedurende hun loopbaan zich verbreden naar andere domeinen.Daarmee ontstaat een waaier aan ontwikkelingsmogelijkheden. Bij elk van die ontwikkelingsmogelijkheden spelen vier vraagstukken:1. Hoe krijgt een leraar toegang tot een nieuwe rol?2. Hoe wordt een leraar ondersteund bij het erkennen van aanwezige en verwerven van nieuwe kwaliteiten die voor die nieuwe rol nodig zijn?3. Hoe wordt een leraar in de nieuwe rol gefaciliteerd?4. Hoe wordt een leraar in die nieuwe rol erkend?Het beantwoorden van die vraagstukken vereist overleg op school- en bestuursniveau en op landelijk systeemniveau. De auteurs denken dat dit beroepsbeeld leraren, schoolleiders, lerarenopleidingen en het ministerie handvatten biedt om gezamenlijk verdere stappen te zetten bij het versterken en aantrekkelijker maken van het beroep van leraar.
Op dit moment zijn in de regio Amsterdam drie individuele trainingen beschikbaar om kinderen met gedragsproblemen te ondersteunen: SPRINT, 3x Groei en Alles Kidzzz. SPRINT maakt deel uit van het basispakket van het Ouder- en Kindteam, ook 3x Groei is een training die vanuit het Ouder- en Kindteam wordt aangeboden. Alles Kidzzz wordt aangeboden door Punt P en Prezens. Alle drie de trainingen richten zich op externaliserende gedragsproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Het Ouder- en Kindteam zoekt een training die (a) zich richt op kinderen met gedragsproblemen die (b) zich zowel op school als thuis voordoen, die (c) op school of thuis gesignaleerd worden en die (d) tevens naar voren komen uit een screening. Het gaat om gedragsproblemen (e) waarbij een lichtere interventie – zoals extra aandacht van de leerkracht of gesprekken met ouders en kinderen - niet werkt en waarbij een groepstraining geen optie is. Om een zo sluitend mogelijk aanbod te kunnen bieden heeft het Ouder- en Kindteam aan het Kennisportaal gevraagd de volgende vragen na te gaan:1. Zijn de trainingen geschikt voor de door het Ouder- en Kindteam omschreven doelgroep en wordt deze doelgroep ook feitelijk bereikt?2. In welke opzichten verschillen de trainingen van elkaar?3. Wat zijn de voor- en nadelen van de trainingen?In het rapport staan de antwoorden op bovenstaande vragen in drie hoofdstukken uitgewerkt. Aan het einde van het rapport wordt een overkoepelende conclusie gegeven. De informatie is verzameld op basis van (a) onderzoek van beschikbare documenten, (b) gesprekken met ouder- en kind adviseurs die betrokken zijn bij de trainingen, (c) gesprekken met trainers die de trainingen uitvoeren, en (d) gesprekken met de licentiehouder van twee van de trainingen.
Recensie van het boek ‘De nieuwe groei heet krimp : een perspectief voor Parkstad Limburg’ van J. Latten en S. Musterd (red.)
Verhalen blijven mensen bij en geven ervaringen een betekenis. Verhalen werken verbindend, tussen mensen en in de tijd. Dit geldt ook voor het boek Gezond groot groeien, waarin persoonlijke verhalen van jeugdverpleegkundigen zijn opgetekend. De auteurs laten met de verzameling verhalen zien wat jeugdverpleegkundigen beweegt bij het uitvoeren van hun vak.
In 2050 moet de Nederlandse economie volledig circulair zijn, maar volgens het onlangs verschenen rapport ‘Integrale Circulaire-Economie Rapportage 2021’ van (onder andere) het Planbureau voor de Leefomgeving, het CBS en het RIVM wil dat nog niet erg vlotten. In 2030 moeten we halverwege zijn met het realiseren van die circulaire economie, maar ook dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken. Het roer moet daarom radicaal om. We hoeven niet te wachten tot 2050 of 2030 om te gaan werken aan een ‘ontgroei-economie’.
LINK
Waarom blijft de ggz groeien als kool? Worden we steeds zieker? Is de samenleving misschien te ingewikkeld geworden om psychisch in te overleven? Of spoort men tegenwoordig simpelweg meer leed op? Werven hulpverleners steeds meer klandizie? Of worden we met z’n allen steeds intoleranter ten opzichte van afwijkers en afwijkingen? Wordt de norm van normaal steeds strikter? Deze vragen waren aanleiding voor een vier-gesprek tussen Doortje Kal, Gustaaf Bos, Jan Theunissen en Mark Janssen. Zij lazen eerst alle artikelen van deze Deviant