Bij deze evaluatie wordt een drietal doelstellingen onderscheiden: een veilige plek voor een MRV creëren, betrokkenheid bij en bewustwording van inwoners over mensenrechten door het stimuleren van kennisoverdracht en als laatste doelstelling imagoversterking van Groningen als stad met een internationale visie op vrede en mensenrechten. Per doelstelling wordt samengevat om tot een conclusie te komen.Een veilige plek voor een MRV creërenDe onderzoekers zijn van mening dat de doelstelling een veilige plek voor een MRV creëren zeer goed geslaagd is. Zoals in hoofdstuk 3 is beschreven voelden beide MRVs zich veilig in de tijd dat zij verbleven in Groningen. Door deel te nemen aan de trainingen aangeboden door Justice and Peace vergroten zij hun kennis over hun veiligheid. Deze kennis kan worden ingezet wanneer zij terugkeren naar land van herkomst.Onderwijs/ educatieZoals in hoofdstuk 3 is beschreven komt de doelstelling onderwijs/ educatie in een aantal aspecten van het project duidelijk naar voren. Het UCG is de uitvoerder van het project, de stuur-/ en werkgroep bestaat uit studenten en medewerkers van het UCG en de MRVs hebben colleges verzorgd en gevolgd aan het UCG. Ook waren de RUG en de Hanzehogeschool Groningen betrokken, en de MRVs bezochten ook primair en secundair onderwijs.Er zijn wel kansen om de bijdrage aan onderwijs/ educatie te verdiepen. Er kan worden gekeken of het project kan worden gepromoot bij niet bij het onderwijs betrokken personen en waar de MRVs nu slechts één keer op een basis- en middelbare school hebben gesproken, zou dit bij continuering van het project vermeerderd kunnen worden.Groningen als tolerante stadHet Shelter City Project draagt bij aan de doelstelling Groningen als tolerante stad. Doordat Groningen een Shelter City is, draagt zij uit veiligheid en mensenrechten belangrijk te vinden. Activiteiten zoals een ontmoeting met de minister- president, de College Tour en een interview gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden hebben hieraan bijgedragen. Echter moet worden opgemerkt dat Shelter City hiervoor een manier kan zijn, maar dat er meerdere activiteiten of projecten kunnen zijn die dit ook kunnen uitdragen
LINK
This report relates to the Horizon 2020 project entitled ‘Making City’. The report was conducted by the Hanze University of Applied Sciences to the benefit of theMunicipality of Groningen and other consortium partners in the Making City project and addresses the legal impediments that may arise when creating and achieving a Positive Energy District (PED). In doing so, it specifically addresses the situation in the city of Groningen and the legal framework of the Netherlands.This report highlights legal developments of (upcoming) EU and mostly Dutch legislation related to a PED, such as the Collective Heat and Supply Act (Warmtewet) and the Environmental Act. Moreover, smart contracts used in the Block chain technology is discussed and a chapter on Intellectual Property legislation is included which becomes relevant when using new innovations and technologies. Furthermore, it identifies certain legal barriers that emerged in the establishment of the Groningen PED.
DOCUMENT
What kinds of live music are available to the citizens of the cities of Groningen and Utrecht? That is the main question in two research projects, of which the databases have been made accessible in the Dataverse City Musicscapes (Lelieveldt & Bisschop Boele, 2018). At first sight databases of statistical research offices provide researchers with clear data about the number of venues and concerts and the participation of audiences (Gemeente Utrecht 2017, Van den Broek 2014). When looking closer we find that in these statistics only the regular (and mainly publicly funded) music venues are included. The authors’ projects show that a substantial part (53–60%) of live music concerts take place on non-regular locations, such as cafés, restaurants, clubs, churches, shopping malls and in open air. They developed a research tool to be able to draw a map of the musical landscape of a city (Musicscape). In this article we will reflect on the goals, research methods, datasets and some results from analysing our datasets. We hope this contributes to the discussion with scholars, music producers and policy makers about the added value of the concept of Musicscapes for the understanding of cultural participation, music performing practices and cultural policies.
DOCUMENT