© 2025 SURF
Door de krapte op de arbeidsmarkt leiden steeds meer ondernemers zelf (potentiële) werknemers op ten behoeve van het vervullen van vacatures. In dit artikel enkele voorbeelden van ondernemers die dit hebben opgepakt.
MULTIFILE
Dit boekje is een verkenning van Middag-Humsterland. Wat is er zo bijzonder aan het landschap, en wie wonen er?Ook kijken we naar het energieprofiel van het gebied. Hoeveel elektriciteit en aardgas wordt er verbruikt, en waarvoor? En hoe verschilt Middag-Humsterland van de rest van Nederland.
Dit is een artikel uit het tijdschrift Noorderbreedte, 37 - NO. 1 Noorderbreedte is het tijdschrift over het landschap, de cultuurhistorie, de natuur en het milieu in Friesland, Drenthe en Groningen.
Werkgroep Het Groene Spoor van de Vereniging Duurzaam Soesterkwartier uit Amersfoort is ervan overtuigd dat het vestigen van een groen-recreatieve verbinding tussen binnenstad en buitengebied een oplossing kan zijn voor de maatschappelijke en de stedenbouwkundige opgaven waar Amersfoort zich mee geconfronteerd ziet. Deze groen-recreatieve verbinding heeft ze Het Groene Spoor genoemd. In dit rapport wordt deze hypothese getoetst door allereerst de maatschappelijke en de stedenbouwkundige opgaven verder uit te werken, en dievervolgens af te zetten tegen een op studiegebieds-niveau en perceelsniveau ingevulde inrichting voor Het Groene Spoor. Leidende concepten in het onderzoek waren Hergebruik Van Ruimte, Tijdelijke Ruimtelijke Ordening en Meervoudig Ruimtegebruik.
MULTIFILE
Naar aanleiding van wateroverlast in de Oosterpoortbuurt in de gemeente Groningen, 12 juli 2010, is een onderzoek opgesteld in samenwerking met de gemeente Groningen. In dit onderzoek staat de vraag, hoe om te gaan met extreme neerslag in stedelijk gebied, centraal. Uit de klimaat scenario’s, die door het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) zijn opgesteld, blijkt dat de buien intensiever worden. Om hier in de toekomst beter mee om te gaan, is er onderzoek gedaan naar het aanpakken van extreme neerslag in bestaand stedelijk gebied. Dit is gedaan aan de hand van de overlastsituatie rond de Meeuwerderweg, een straat in de Oosterpoortbuurt. Dit onderzoek is opgedeeld in een gebiedsgericht en een algemeen deel. In dit onderzoek is het gebied de Oosterpoortbuurt in de gemeente Groningen. Een buurt die eind 19e eeuw ontstaan is aan de zuidkant van de stad. Tegenwoordig wonen er ongeveer 5000 mensen. Het is een levendige wijk waar veel jonge mensen wonen en waar het cultureel centrum de Oosterpoort staat. Verderkenmerkt het gebied zich door relatief grote hoogteverschillen, een hoge grondwaterstand en veel verhard oppervlak. Dit veroorzaakte grote wateroverlast in de lager gelegen delen toen op 12 juli 44 millimeter water in één kwartier viel. In dit onderzoek is er onderzocht wie er aansprakelijk is voor wateroverlast in bestaand stedelijk gebied en wat er aan te doen is.De aansprakelijkheid bij schade door wateroverlast is vastgelegd in de Waterwet. Gemeenten hebben sinds 2008 een zorgplicht voor hemelwater. Dit houdt in dat gemeenten risicogebieden in kaart moeten brengen en daar een aanpak op maat voor moeten opstellen. Uit een uitgevoerde enquête blijkt dat veel buurtbewoner materiële schade hebben door wateroverlast. Slecht een klein deel declareert dit bij hun verzekeraar en dit wordt in de meeste gevallen gehonoreerd. De kans datde gemeente Groningen aansprakelijk wordt gesteld is klein, maar een aanpak is wel gewenst.In dit rapport is een aanpak opgesteld om wateroverlast in bestaand stedelijk gebied aan te pakken.
Waterpleinen worden op nationale en internationale schaal toegepast om wateroverlast te beperken door regenwater tijdelijk te bergen en langzaam af te voeren. Er zijn slechts enkele waterpleinen in binnen- en buitenland, waardoor de kennis van het (langetermijn-)functioneren nog beperkt is. Dit was reden voorgemeente ’s-Hertogenbosch om in samenwerking met o.a. Tauw en de hogescholen van Rotterdam en Groningen onderzoek te doen naar het hydraulisch functioneren van het Eikendonkplein in ’s-Hertogenbosch als waterplein.
Uitgebreide online versie. Met dit voorbeeldenboek laten we zien hoe een straat klimaatbestendig ingericht kan worden, wat een klimaatbestendige inrichting kost, maar vooral ook wat de voordelen zijn. Voor karakteristieke - en voor veel gemeenten herkenbare - straten hebben we telkens vier inrichtingsmogelijkheden uitgewerkt met de bijbehorende kosten en baten. Naast de algemene overeenkomsten die straten van eenzelfde wijktypologie hebben, kunnen er ook lokale verschillen zijn waardoor klimaatadaptatie niet op eenzelfde manier kan worden ingevuld. Het gaat hier om het maaiveldverloop, de bodemopbouw en de grondwaterstanden. Naast de investeringskosten zijn de onderhoudskosten en kosten als gevolg van eventuele waterschade meegenomen.
MULTIFILE
The SynergyS project aims to develop and assess a smart control system for multi-commodity energy systems (SMCES). The consortium, including a broad range of partners from different sectors, believes a SMCES is better able to incorporate new energy sources in the energy system. The partners are Hanze, TU Delft, University of Groningen, TNO, D4, Groningen Seaports, Emerson, Gain Automation Technology, Energy21, and Enshore. The project is supported by a Energy Innovation NL (topsector energie) subsidy by the Ministry of Economic Affairs.Groningen Seaports (Eemshaven, Chemical Park Delfzijl) and Leeuwarden are used as case studies for respectively an industrial and residential cluster. Using a market-based approach new local energy markets have been developed complementing the existing national wholesale markets. Agents exchange energy using optimized bidding strategies, resulting in better utilization of the assets in their portfolio. Using a combination of digital twins and physical assets from two field labs (ENTRANCE, The Green Village) performance of the SMCES is assessed. In this talk the smart multi-commodity energy system is presented, as well as some first results of the assessment. Finally an outlook is given how the market-based approach can benefit the development of energy hubs.
LINK
Nederland -en daarmee ook Groningen- is mede door uitvoering van het Klimaatakkoord en de Regionale Energie Strategie haar energieopwekking en -afname aan het verduurzamen en elektrificeren. Doordat gelijktijdigheid in de afname van elektriciteit toeneemt en er meer duurzame elektriciteit wordt toegeleverd neemt het risico op netcongestie toe. Netcongestie belemmert bedrijven in hun groei en verduurzaming, wat het vestigingsklimaat onder druk zet. Het doel van dit onderzoek is om te voorkomen dat netcongestie de ontwikkeling van bedrijventerreinen in de regio schaadt en om bedrijven de mogelijkheid te bieden om te blijven uitbreiden en verduurzamen.Binnen dit project is een methodiek ontwikkeld waarbij aan de ene kant door bedrijfsbezoeken wordt gekeken naar de potentie tot groei van individuele bedrijven. Dit gebeurt door bedrijfsactiviteiten, toekomstplannen en energiebesparingsmogelijkheden te analyseren en deze te koppelen aan energieprofielen van netbeheerders. Daarnaast worden op gebiedsniveau scenario’s uitgewerkt om vanuit een systeemintegratieperspectief te onderzoeken hoe verschillende energie-opwek-, opslag- en vraagsturingstechnologieën gecombineerd kunnen worden om capaciteit vrij te maken op het elektriciteitsnet.Een case-study op een bedrijventerrein in Groningen toont aan dat een geïntegreerde toepassing van windenergie, zonne-energie, batterijopslag en slimme aansturing ruimte kan creëren voor nieuwe bedrijven. De praktische uitvoering van dergelijke oplossingen stuit echter op uitdagingen, zoals de noodzaak van een groepsaansluitingsovereenkomst (TO) en beperkingen in regelgeving omtrent windenergie.Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor beleidsmakers, netbeheerders en ondernemers over hoe bedrijventerreinen op duurzame wijze kunnen blijven groeien binnen de beperkingen van het huidige elektriciteitsnet.