Aan hogescholen zijn lectoren concreet en praktijkgericht bezig met het analyseren en helpen oplossen van stedelijke vraagstukken. Dit boek geeft een actueel overzicht van hoe stedelijk onderzoek van zesentwintig lectoraten eruit ziet en tot welke praktisch bruikbare resultaten dit leidt. Uit het boek blijkt duidelijk dat burgers en ondernemers op lokaal niveau in samenwerking met de overheid en andere partners zelf bezig zijn wijken en buurten beter te maken en vooral van elkaar te leren. Leren van elkaar en van praktijkrelevant onderzoek draagt bij aan het vormen van een lerende stad.
LINK
In dit document nemen we de lezer mee op onze ontdekkingstocht naar empowerment projecten voor thuisloze en ongedocumenteerde jongeren in een grootstedelijk gebied.
DOCUMENT
Wat lijkt makkelijker en meer voor de hand te liggen dan het benutten van nieuwe media voor burgerschapsdoelen? De toegankelijkheid en laagdrempeligheid van discussiefora en dedicated websites via internet lijkt beleidsmakers te voorzienvan een directe weg naar het hart van de burgers. Nationaal en internationaal onderzoek (Hermes, 2006; Moll, 2010) laat zien dat de zaken (natuurlijk) niet zo eenvoudig liggen. De fantasie van de directe weg is verbonden met een communicatieparadigma dat onder onderzoekers, nieuwe media-deskundigen en academici al enige tijd onder vuur ligt. Het zogenaamde zender-boodschap-ontvanger model beschrijft minder en minder een werkelijkheid waarin zenders zelf juist ook als ontvangers moeten en willen optreden, en waarin ontvangers medeproducenten van mediaberichten zijn geworden. Voor beleidsmakers ligt er de open vraag of een nieuw soort dialoog met en tussen stadsbewoners mogelijk is, en vooral of ze zichdaar meer 'burger' van gaan voelen. Bovendien zijn er veel stadsbewoners die niet mee kunnen of willen doen aan het digitale tijdperk. In dit hoofdstuk willen we twee verschillende case studies presenteren van pogingen van de lokale overheiden lokale instellingen nieuwe media in te zetten om contact te leggen met burgers en bovendien burgerschap te vergroten in de zin van betrokkenheid op gemeenschappelijke doelen in de buurt of in de stad. Het gaat om de online discussiefora bij de AT5 stadssoap Westside en om de opvolgers van de Digitale Trapvelden, ook in Amsterdam.
DOCUMENT
Rianne Bosland-Meerding en Colleen Clinton zijn onderzoekers bij Lectoraat De Pedagogische Opdracht van Hogeschool InHolland. Zij verzorgenden op 5 oktober 2022 een webinar over het onderwerp kansengelijkheid. Kansengelijkheid is een van de thema’s waarbinnen het lectoraat onderzoeksmatig samenwerkt met kinderopvang en onderwijs. Is het mogelijk meer kansengelijkheid in een grootstedelijke context zoals Den Haag te realiseren, onder andere via vve? Tijdens de inspiratiesessie kregen deelnemers informatie over de inzichten die de onderzoekers hebben opgedaan. Wat zijn de ervaringen van professionals als het gaat over het bieden van kansen? Waarom is kansenongelijkheid niet alleen een grootstedelijk probleem? Waarom spreken de onderzoekers liever over ‘kansen in context’ dan over ‘kansengelijkheid’? Het lectoraat stelt de professionaliteit van pedagogisch professionals centraal. Uitgangspunt is dat er vanuit én ten bate van de uitvoeringspraktijk wordt gewerkt en ontwikkeld, waarbij wetenschappelijke kennis wordt benut. Tijdens deze inspiratiesessie hoorden deelnemers meer over het gedachtegoed en de werkwijze van het lectoraat.
LINK
Youth Spot, het lectoraat voor Jongerenwerk in de grote stad, heeft de methodiek Individuele Begeleiding beschreven als werkwijze binnen het grootstedelijk jongerenwerk, gepositioneerd in de literatuur en op resultaten onderzocht. Inzet van het onderzoek is dat de uitkomsten de basis vormen voor een methodiekbeschrijving van Individuele Begeleiding binnen het jongerenwerk die door wetenschappelijk onderzoek is onderbouwd.
DOCUMENT
Youth Spot, het lectoraat voor Jongerenwerk in de grote stad, heeft de methodiek Individuele Begeleiding beschreven als werkwijze binnen het grootstedelijk jongerenwerk, gepositioneerd in de literatuur en op resultaten onderzocht. Inzet van het onderzoek is dat de uitkomsten de basis vormen voor een methodiekbeschrijving van Individuele Begeleiding binnen het jongerenwerk die door wetenschappelijk onderzoek is onderbouwd.
DOCUMENT
De methodiekbeschrijving van Individuele Begeleiding, één van de werkwijzen van het professionele, grootstedelijk jongerenwerk. Met deze beschrijving zit de methodiek van Individuele Begeleiding niet alleen meer in de hoofden van jongerenwerkers. Er staat praktisch en met onderzoek onderbouwd op papier wat het alledaags uitvoeren van Individuele Begeleiding inhoudt en hoe de jongerenwerker daarbinnen handelt in het contact met jongeren.
DOCUMENT
Onderzoek naar het Ambulant Jongerenwerk als werkwijze in het grootstedelijk jongerenwerk. De aanleiding voor dit onderzoek is de relatieve stilte en beperkte waardering voor het Ambulant Jongerenwerk dat een schril contrast vormt met de onder invloed van Welzijn Nieuwe Stijl groeiende waardering voor outreachend werken en Eropaf! Ambulant Jongerenwerk vormt sinds de jaren tachtig een standaard werkwijze in de gereedschapskist van het jongerenwerk.
DOCUMENT