Hoofdstuk 2 in Kansen in kunst. Als we de wereld als podium zien, in welke rollen hebben mensen met een handicap hier tot nu toe dan op mogen meespelen? Welke ruimte en kansen kunnen we voor hen creëren, zodat zij in nieuwe rollen, die ze zélf graag willen spelen, op dit wereldpodium kunnen meedoen? De algemene doelstelling van Kunst Inclusief was meer mogelijkheden te creëren, zodat mensen met een beperking in staat zijn hun talenten te ontwikkelen en door middel van hun talenten beter kunnen participeren in de samenleving. Gedurende het onderzoek werd echter besloten dat ‘mensen met handicaps’ een te brede groep was en is er gefocust op mensen met verstandelijke en psychiatrische ‘handicaps’. Maar ook deze indeling bleek niet eenvoudig. Want deze twee groepen verschillen erg van elkaar. En ook binnen deze zogenaamde doelgroepen zijn mensen erg verschillend. Mensen met een psychiatrische beperking geven aan dat zij vaak benaderd worden als ‘doelgroep’. Ze ervaren dit als stigmatiserend: door anderen wordt bedacht en bepaald hoe ze zich mogen ontwikkelen en op welke manier ze mogen meedoen. Sommigen ervaren zelfs dat de visie van meedoen gebaseerd is op bezuinigingen, met als achterliggende gedachte de deelnemers te forceren zo snel mogelijk aan het werk te gaan.
DOCUMENT
Theoretici zoals Tobin Siebers, Ato Quayson en Martha Stoddard Holmes hebben onderzocht hoe handicaps verschillende emoties oproepen en hoe deze relatie centraal staat in het sociale leven. Dit artikel introduceert de concepten affordances en genre om deze relatie beter te begrijpen. Affordances verwijzen naar mogelijkheden voor actie binnen een bepaalde context. Affect wordt gezien als de lichamelijke capaciteit om te handelen en beïnvloed te worden. Lauren Berlant's werk over genre suggereert dat responsiviteit op affect geworteld is in generieke conventies. Deze conventies bepalen welke acties passend zijn binnen een genre. Lichamen met beperkingen kunnen deze verwachtingen verstoren en de normativiteit van gepaste acties benadrukken.
DOCUMENT
Dit proefschrift onderzoekt de manieren waarop affectieve reacties op lichamen met een handicap worden gerepresenteerd en hoe dit ons uitnodigt om deze lichamen esthetisch te lezen. Ik stel dat deze affectieve impact begrepen kan worden als een ‘affordance’, een term die ik gebruik om te beschrijven hoe de verschijning van en interactie met gehandicapte lichamen affectieve reacties teweegbrengt, zoals angst, verwondering of walging. Ik bestudeer de relatie tussen representatie en affectieve reacties via literatuur en andere kunstvormen. Door middel van close readings van literaire teksten en kunstwerken biedt dit proefschrift een alternatief voor het zogenaamde modeldenken - een benadering die categorisering benadrukt. In plaats daarvan stel ik een lezing voor die zich richt op hoe lichamelijke capaciteiten cultureel en sociaal vertaald worden in (on)vermogens. In tegenstelling tot taxonomische benaderingen die categoriseren en generaliseren, maakt deze methode het mogelijk om van het bijzondere naar het private te gaan. Kunstwerken, hoewel vatbaar voor generalisatie, benadrukken hun uniciteit en weerstaan categorisering. Door te analyseren hoe verschillende kunstvormen gehandicapte lichamen representeren, geeft dit proefschrift een nieuwe dimensie aan het begrijpen van onze emotionele reacties en de esthetische waardering van lichamelijke diversiteit.
MULTIFILE
Implementation of the United Nations Convention on the rights of persons with disabilities (UN CRPD) requires countries to harmonise their legislative frameworks with it. This paper investigates the national legislative frameworks of four Asian countries to see the extent to which they provide support services in accordance with Article 19 of the UN CRPD. The UN CRPD requires persons with disabilities to have access to and choice and control over support services. To analyse the policy alignment with the UN CRPD, an analytical framework based on the Capability Approach (CA) was developed. The results show that most countries address support services, including assistive devices, only from the perspective of a social security measure for persons with disabilities living in poverty, failing to uphold the rights of those not meeting those eligibility criteria. However, while support services are inseparably linked to social security, they also are a right for persons with disabilities. Therefore, a paradigm shift is required in the approach of support services and the distributive systems of countries, from one that addresses persons with disabilities as those requiring care considered a burden, to one that considers them rights holders with equal opportunities, for which, support services are a pre-requisite.
DOCUMENT
Always a complex and demanding task, parenthood can be an extra challenge when parents have severe mental illness. Clients with children may experience extra stress, feelings of uncertainty, and a lack of energy. They may have difficulty in talking about their disabilities with their children. Often, there are struggles with limited material resources and stigma or grief over the loss of having direct custody of their children. In all these situations, clients need support in interacting and communicating with their children in ways that benefit both parties. However, although there is a growing awareness of the needs of these clients and of parental responsibility for the children involved, the parental role is seldom a topic in mental health care. Within the field of rehabilitation, although there is considerable professional literature on skills training and experience in helping clients to realize personal goals in the areas of work, education, living arrangements, and social contacts, there are few or no tools to support clients who wish to strengthen their parenting skills.
DOCUMENT
In dit artikel wordt ingegaan op de ontwikkeling van een ondersteuningsgroep voor studenten met psychiatrische beperkingen. Deze is opgezet in het kader van een project Studeren met Steun. Naast deze ondersteuningsgroep zijn in dit project workshops voor docenten van hogeschool en universiteit georganiseerd en informatiebrochures voor de genoemde doelgroep gemaakt (zie www.begeleidleren.nl). Eerst worden enkele achtergrondgegevensvan studenten met psychiatrische beperkingen belicht en vervolgens wordende ontwikkeling van een ondersteuningsgroep en de ervaringen daarmee beschreven. Na de discussie worden aanbevelingen gedaan.
DOCUMENT
Hoe kunnen we voorbij een maatschappelijke verhouding tot handicap die gebaseerd is op verschil en exclusie? ‘Willen we een ander soort engagement met handicap aangaan, dan volstaat bewustwording niet langer’, stelt Andries Hiskes. Hij ontdekt een vruchtbaar alternatief in de filosofie van Spinoza, die de potentie van een lichaam ziet als inherent relationeel van aard.
MULTIFILE
Increasingly, education is delivered through computers and the internet. This article highlights that while such development is beneficial for some students with functional impairments, it might be excluding others if insufficient attention is paid to accessibility. Both the electronic learning environment (Blackboard, WebCT and the like) as well as the content author need to design for accessibility.
DOCUMENT
Objective: For more than a decade, an increase in psychiatric disabilities has been reported worldwide among students in postsecondary education. Supported Education (SEd) interventions support students with psychiatric disabilities to return to or remain in education. As not much is known about the effectiveness of SEd, we conducted a systematic review of the research on the effects of SEd on educational functioning, including study success and student satisfaction. Method: The EBSCOhost Complete browser (e.g., ERIC, MEDLINE, PsycARTICLES, PsycINFO, SocINDEX) was used to search for peer-reviewed studies representing effectiveness data on SEd published in English or Dutch/Flemish between 2009 and 2021. The quality of the research was assessed for all studies included. Results: A total number of seven studies were eligible. The results indicated a positive impact of SEd on the educational functioning (e.g., educational attainment, grade point average, comfort with the student role) of students with psychiatric disabilities. In addition, effects on time spent on educational activities, interpersonal skills, and sustained attention/vigilance were found. The quality of the studies appeared to be moderate. Conclusions and Implications for Practice: The limited available evidence suggests the added value of SEd interventions for the educational functioning of students with psychiatric disabilities. Reviewing the effectiveness of SEd was difficult due to differences in the SEd interventions used, the generally small research populations, and differing research designs. To improve the quality of research on this subject, future studies should overcome the identified shortcomings.
DOCUMENT
Kwartiermakers werken aan maatschappelijke betrokkenheid. Zij spannen zich in om mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking in beeld te brengen, hun verlangens te achterhalen, te verwoorden en te behartigen, niet eenmalig maar steeds opnieuw. Kwartiermakers werken aan het toegankelijk maken en zo nodig aanpassen van maatschappelijke instellingen ten behoeve van mensen die niet zomaar passen. Kwartiermakers werken aan de hand van de vraag van een individuele cliënt, maar het werken aan ruimte voor anders-zijn is ook als collectieve strategie op te vatten - ter humanisering van de samenleving.
DOCUMENT