Sociale media zijn in belangrijke mate een graadmeter van datgene wat Nederland bezig houdt. Organisaties willen graag deel uitmaken van de social talk op deze media. Dialoog met de doelgroep biedt kansen om te werken aan de merkwaarde en reputatie. Sowijs deed onderzoek naar kenmerkende patronen in trending topics op Twitter. Inzicht in die patronen kan organisatie helpen
Twitter timelines are increasingly populated with brand tweets that are linked to public events, a practice that is also known as real-time marketing (RTM). In two studies, we examine whether RTM is an effective strategy to boost sharing behavior, and if so, what event- and content-related characteristics are likely to contribute to its effectiveness. A content analysis of brand tweets from Nielsen’s top-100 advertisers (n=1500) shows that not all events are equally effective. RTM is only a more effective strategy (vs. no real-time marketing), when brand messages are linked with unpredictable events but not when brand messages are linked with predictable events. In a follow-up study, we examined what content characteristics improve the shareability of predictable RTM messages. A content analysis of RTM messages (n=143) from the Forbes top-100 brands showed that predictable events yield more retweets when the event is visually integrated in the brand tweet (vs. not visually integrated). The presence of event-driven hashtags did not lead to more retweets. Implications for theory and practice are discussed.
Privacy, copyright, classified documents and state secrets, but also spontaneous network phenomena like flash mobs and hashtag revolutions, reveal one thing – we lost control over the digital world. We experience a digital tailspin, or as Michael Seemann calls it in this essay: a loss of control or Kontrollverlust. Data we never knew existed is finding paths that were not intended and reveals information that we would never have thought of on our own. Traditional institutions and concepts of freedom are threatened by this digital tailspin. But that doesn’t mean we are lost. A new game emerges, where a different set of rules applies. To take part, we need to embrace a new way of thinking and a radical new ethics – we need to search for freedom in completely different places. While the Old Game depended upon top-down hierarchies and a trust in the protective power of state justice systems, the New Game asks you to let go of all these certainties. Strategies to play the game of digital tailspin rely on flexibility, openness, transparency and what is dubbed ‘antifragility’. In Digital Tailspin: Ten Rules for the Internet After Snowden Michael Seemann examines which strategies are most appropriate in the New Game and why.
“Het gevreesde zorginfarct” (NRC, 25-11-2022); “Hoe inhalige cardiologen een zorginfarct veroorzaken’ (Volkskrant, 26-11, 2022)’ “Het zorginfarct is volgens Bos al begonnen” (De Gelderlander, 2-07-2022), zo maar willekeurig een aantal krantenkoppen van afgelopen kwartaal over een vastlopend zorgsysteem. In de diverse recente artikelen worden tal van experts aangevoerd, waaronder Wouter Bos, bestuursvoorzitter zorgverzekeraar Menzis en Joep de Groot, bestuursvoorzitter CZ. Opvallende afwezigen zijn de verpleegkundigen. Hun expertise komt in de diverse journalistieke artikelen rondom dit thema nauwelijks aan bod laat een eerste verkenning die we uitvoerden in het kader van ons verpleegkundig opinieleiderschaps- programma (Van Wijk et. Al. 2022). Toch mengen verpleegkundigen zich weldegelijk in het debat over het zorginfarct. Zo laten enkelen van zich horen op opiniepagina’s “Laat verpleegkundigen meepraten” (Trouw, 8-02, 2022). Ook via social media zijn enkele verpleegkundigen nadrukkelijk aanwezig in het debat. Zo is influencer Teun Toebes een niet te missen stem in discussies rondom de zorg voor mensen met dementie. Met hem is er een groeiende groep verpleegkundigen die zijn of haar expertise als ‘nurse-fluencer’ laat horen. Hoe verhouden deze opinies zich ten opzichte van het debat zoals dat via de journalistiek gevoerd wordt over het zorgdebat? In deze studie willen we analyseren welke nurse-fluencers - als identificeerbare opinieleiders en speekbuizen van verpleegkundige kennis (Poyry et al, 2022) - zich laten horen in het debat rondom het zorginfarct, welke argumenten ze ter sprake brengen en wat hun motieven zijn om zich via deze kanalen te manifesten. De studie moet inzage(n) geven in de manier waarop het onlinedebat zich verhoudt ten opzichte van het journalistieke debat over dit thema en handelingsperspectieven geven voor journalisten, verpleegkundigen en het onderwijs rondom het belichten van verpleegkundige expertise in het publieke debat.