Research work on robots in the context of neurodevelopmental disorders and psychology has traditionally been developed by researchers with a background primarily in engineering and computer science. As psychology is getting ready to play a more prominent role, there is a chance to apply specific psychological theory and methods. Such application may be facilitated by the establishment of a relevant scientific infrastructure, such as through a specialist journal on robopsychology.
MULTIFILE
Post-war urban neighbourhoods in industrialised countries have been shown to negatively affect the lifestyles of their residents due to their design. This study aims at developing an empirical procedure to select locations to be redesigned and the determinants of health at stake in these locations, with involvement of residents’ perspectives as core issue. We addressed a post-war neighbourhood in the city of Groningen, the Netherlands. We collected data from three perspectives: spatial analyses by urban designers, interviews with experts in local health and social care (n = 11) and online questionnaires filled in by residents (n = 99). These data provided input for the selection of locations to be redesigned by a multidisciplinary team (n = 16). The procedure yielded the following types of locations (and determinants): An area adjacent to a central shopping mall (social interaction, traffic safety, physical activity), a park (experiencing green, physical activity, social safety, social interaction) and a block of low-rise row houses around a public square (social safety, social interaction, traffic safety). We developed an empirical procedure for the selection of locations and determinants to be addressed, with addressing residents’ perspectives. This procedure is potentially applicable to similar neighbourhoods internationally.
MULTIFILE
Het team van het Healthy Urban Living Lab heeft samen met veel studenten van de Hogeschool van Amsterdam een Health Impact Assessment (HIA) uitgevoerd op de plannen voor het Bajes Kwartier. Dat is een groene, gezonde, duurzameAmsterdamse stadswijk die wordt gebouwd op het terrein van de voormalige Bijlmerbajes, gelegen in Stadsdeel Oost nabij de Amstel. In deze nieuwe wijk komen ongeveer 1.350 koop- en huurwoningen, variërend van betaalbarestarterswoningen tot exclusieve huizen en zorgwoningen. De focus van de HIA lag op drie aspecten die an groot belang zijn voor de gezondheid van inwoners van Amsterdam: bewegen, gezonde voeding en ontmoeten. Daarmeesluit de HIA aan bij de grootste uitdagingen voor de gezondheid van de Amsterdammers, overgewicht en eenzaamheid. Een HIA is een kritische en systematische beschouwing van een project, met als doel de kansen voor gezondheid en onbedoelde aspecten (zoals gezondheidsrisico’s) in kaart te brengen. Om te onderzoeken hoe de ambitie ‘alle bewoners leven hier twee jaar langer en gezonder kan worden gerealiseerd, is het Behaviour Change Wheel van Susan Michie (2011) gebruikt als theoretisch kader. Dit wetenschappelijkonderbouwde gedragsveranderingsmodel wordt ingezet voor het systematisch ontwerpen en evalueren van interventies en voor beleid dat is gericht op gedragsverandering. Het wordt veelal toegepast in de gezondheidsbevordering. Daarbij spelen drie elementen de hoofdrol: Capabilities (fysieke en psychologische vaardigheden), Opportunities (aspecten in de fysieke of sociale leefomgeving) en Motivation (bewuste en onbewuste processen die tot gedrag leiden). Naast een scan van het masterplan voor het Bajes Kwartier – vanuit het oogpunt van gezondheid – is een doelgroepanalyse gemaakt door middelvan een vragenlijst die werd verspreid onder belangstellenden c.q. toekomstige bewoners, een groepsbijeenkomst en doelgroepenonderzoek door studenten. Er is ook een wetenschappelijke literatuurstudie verricht. Vanuit de volksgezondheid kent de gezonde leefomgeving een afwisseling van bebouwing met groen, aantrekkelijke, uitdagende en gevarieerde openbare ruimten die uitnodigen tot bewegen, spelen en sport, gezond eten, het ontmoeten vanbuurtgenoten, een breed voorzieningenaanbod (waaronder ook een openbare toiletten en een maximale bereikbaarheid en verkeersveiligheid met de fiets en het openbaar vervoer). Daarnaast is in de leefomgeving sociale steun en socialeveiligheid nodig. Het beschikbaar maken van een leefomgeving die deze elementen bevat, is op zich niet voldoende. Er zijn ook activiteiten en netwerkennodig die bevorderen dat deze wijkinfrastructuur daadwerkelijk wordt benut. Zowel uit de literatuur als uit het doelgroepenonderzoek kwam dit naar voren als een belangrijke sleutel tot het creëren van gezondheidswinst. De conclusies die volgen uit de resultaten van de HIA, resulteren in vijf basisaanbevelingen.1) Focus op de diverse groepen. Iedere bewoner heeft recht op een gezonde omgeving. De gezondheidswinst die te behalen valt is het grootst onder kwetsbare groepen zoals bewoners met een lage sociaal economische status, ouderen en kinderen. 2) Gezond gedrag vereist participatie van bewoners waarbij alle doelgroepen vertegenwoordigd zijn. 3) Verbind de hardware met de software, maak een koppeling tussen de inrichting van de fysieke en de sociale omgeving 4) Zet alle vormen en varianten van nudging in, het helpt bewoners een gezonde leefstijl aan te nemen. 5) Hanteer een integrale aanpak waarbij deverschillende verantwoordelijke stakeholders zoals ontwerpers, planologen, burgers, kennisinstellingen, private partijen (zoals startups), gemeentes, GGD’en, zorgverzekeraars en zorgverleners vanaf het begin in eenruimtelijk planproces samenwerken
LINK
Lack of physical activity in urban contexts is an increasing health risk in The Netherlands and Brazil. Exercise applications (apps) are seen as potential ways of increasing physical activity. However, physical activity apps in app stores commonly lack a scientific base. Consequently, it remains unknown what specific content messages should contain and how messages can be personalized to the individual. Moreover, it is unknown how their effects depend on the physical urban environment in which people live and on personal characteristics and attitudes. The current project aims to get insight in how mobile personalized technology can motivate urban residents to become physically active. More specifically, we aim to gain insight into the effectiveness of elements within an exercise app (motivational feedback, goal setting, individualized messages, gaming elements (gamification) for making people more physically active, and how the effectiveness depends on characteristics of the individual and the urban setting. This results in a flexible exercise app for inactive citizens based on theories in data mining, machine learning, exercise psychology, behavioral change and gamification. The sensors on the mobile phone, together with sensors (beacons) in public spaces, combined with sociodemographic and land use information will generate a massive amount of data. The project involves analysis in two ways. First, a unique feature of our project is that we apply machine learning/data mining techniques to optimize the app specification for each individual in a dynamic and iterative research design (Sequential Multiple Assignment Randomised Trial (SMART)), by testing the effectiveness of specific messages given personal and urban characteristics. Second, the implementation of the app in Sao Paolo and Amsterdam will provide us with (big) data on use of functionalities, physical activity, motivation etc. allowing us to investigate in detail the effects of personalized technology on lifestyle in different geographical and cultural contexts.
Lack of physical activity in urban contexts is an increasing health risk in The Netherlands and Brazil. Exercise applications (apps) are seen as potential ways of increasing physical activity. However, physical activity apps in app stores commonly lack a scientific base. Consequently, it remains unknown what specific content messages should contain and how messages can be personalized to the individual. Moreover, it is unknown how their effects depend on the physical urban environment in which people live and on personal characteristics and attitudes. The current project aims to get insight in how mobile personalized technology can motivate urban residents to become physically active. More specifically, we aim to gain insight into the effectiveness of elements within an exercise app (motivational feedback, goal setting, individualized messages, gaming elements (gamification) for making people more physically active, and how the effectiveness depends on characteristics of the individual and the urban setting. This results in a flexible exercise app for inactive citizens based on theories in data mining, machine learning, exercise psychology, behavioral change and gamification. The sensors on the mobile phone, together with sensors (beacons) in public spaces, combined with sociodemographic and land use information will generate a massive amount of data. The project involves analysis in two ways. First, a unique feature of our project is that we apply machine learning/data mining techniques to optimize the app specification for each individual in a dynamic and iterative research design (Sequential Multiple Assignment Randomised Trial (SMART)), by testing the effectiveness of specific messages given personal and urban characteristics. Second, the implementation of the app in Sao Paolo and Amsterdam will provide us with (big) data on use of functionalities, physical activity, motivation etc. allowing us to investigate in detail the effects of personalized technology on lifestyle in different geographical and cultural contexts.