KNAW – minisymposium ‘Aardbevingsbestendige woningen’ 24 maart 2020Ondanks absentie van het symposium door de Corona crisis is dit boekje samengesteld voor digitale verzending en het drukken van een papieren versie.
DOCUMENT
Leerlingen die in de mvt-les vaak in de doeltaal communiceren, beleven meer plezier aan het leren van de vreemde taal. Voor veel docenten van de Gooise Scholenfederatie (GSF) blijft het echter lastig om leerlingen in de les in de doeltaal met elkaar te laten communiceren. Hoewel digitale communicatiemiddelen, zoals audio/video-conferencing en tekstchat tegenwoordig een grote rol spelen in de communicatie tussen mensen wereldwijd, worden deze middelen nauwelijks ingezet om het doeltaalgebruik tussen leerlingen te vergroten. Onderzoek laat zien dat deze middelen zowel de hoeveelheid als kwaliteit van het doeltaalgebruik van leerlingen en daarnaast ook de motivatie voor het vak vergroten. Dit onderzoeksproject richt zich op het vergroten van kennis en vaardigheden van GSF- en andere mvt-docenten om audio-, video-, en tekstchat in te zetten om leerlingen in de doeltaal met elkaar te laten communiceren.Door middel van vier studies onderzochten PLG-docenten, voor zowel Engels (vmbo-BK, havo, vwo), als Duits (havo, vwo) de effecten van a) interactie in drie verschillende communicatiemodi op leerling output en affect en b) manieren om het taalverwervingsproces bij online interactie te ondersteunen door online feedback en de inzet vertaaltools en Quizlet. De vijfde studie richtte zich op de effectiviteit van PLG-deelname op de didactische ICT-bekwaamheid van docenten.Studie 1Het vergroten van doeltaalgebruik door synchrone online leerling-leerling interactie: Het effect van audio-, video-en tekstchat-interactie op leerling-output, zelfvertrouwen, plezier en de bereidheid van leerlingen om zich in de doeltaal te uiten.Studie 2Leerlingbetrokkenheid bij de uitvoer van online interactietaken. Hoe en in welke mate tonen vmbo-leerlingen betrokkenheid (‘engagement’) bij de uitvoer van online interactietaken bij het schoolvak Engels.Studie 3Het effect van online feedback, na audio-en tekstchat-interactie, op het correct gebruik van grammaticale structuren.Studie 4Het effect van vertaaltools en Quizlet, in combinatie met tekstchat-interactie, op productieve en receptieve woordenschatverwerving.Studie 5Welke elementen in de PLG’s van Doeltaal Digitaal hebben volgens de deelnemende docenten bijgedragen aan hun didactische ICT-bekwaamheid (kennis, vaardigheden en attitude)?
MULTIFILE
Het belang van groente en fruit als onderdeel van een gezond voedingspatroon wordt telkens weer bevestigd in wetenschappelijke studies. Zo is er overtuigend bewijs dat verhogen van de groente en fruitconsumptie leidt tot een lagere bloeddruk en een lager risico op hart- en vaatziekten en beroertes. Ook relaties met andere ziekten worden steeds meer gelegd. De voedingswaarde van groenten en fruit zelf wordt echter nauwelijks gemeten. Waarom gebeurt dat niet? Zowel bij bedrijven als consumenten is de behoefte aan transparante en betrouwbare informatie over voedingsstoffen in de laatste jaren sterk toegenomen. De meeste bedrijven in de akkerbouw, tuinbouw en food weten dat de voedingswaarde van groente varieert. Tot nu toe is daar onvoldoende grip op. Waarom niet? Het meten van inhoudsstoffen is erg kostbaar. Dat is ook de belangrijkste reden dat het momenteel nauwelijks plaatsvindt. Voor de belangrijkste inhoudsstoffen kost het tussen de 100 en 400 euro per monster. Stel dat je 3 rassen wilt vergelijken, en je beperkt je tot 10 inhoudsstoffen, en doet een aantal herhalingsmetingen, dan kom je al snel boven de 10.000 euro. Dat kan geen bedrijf betalen. Er is dus een grote behoefte aan een goedkopere meetmethode. Doel van dit project is ontwikkeling en validatie van goedkope en betrouwbare meetmethoden voor de meest relevante inhoudsstoffen van groente. Dit maakt het structureel meten van de belangrijkste inhoudsstoffen (vitamines, mineralen en secondaire metabolieten) van een aantal modelgroenten mogelijk. Daarmee kunnen bedrijven die werken in de veredeling, teelt, ketencondities en verwerking van groente producten gaan leveren met gegarandeerde voedingswaarde.