Ondernemers, gemeenten en mbo-scholen zien een gezamenlijke verantwoordelijkheid in de scholing en begeleiding van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt richting duurzame arbeid. De partijen hebben behoefte aan betere onderlinge afstemming en duidelijkheid over elkaars rol in het traject naar werk.
LINK
Onderwijs is per definitie een morele activiteit. We doen dagelijks uitspraken over en richting onze leerlingen over wat we verstaan onder goed menszijn. We houden ons dagelijks ook bezig met de vraag wat het betekent om goed samen te leven. Dat kunnen we doen op diverse manieren, vanuit verschillende waarden en op basis van allemaal goedbedoelde ideeën over hoe onderwijs het samen leven, werken en leren en de democratie versterkt. Soms gebeurt dit bewust, vaker zonder dat we het doorhebben.
LINK
Vrijdag 8 april 2022 heeft ECHO (Expertise Centrum voor Diversiteitsbeleid) in samenwerking met het kenniscentrum Global and Inclusive Education een Townhall sessie georganiseerd op de Haagse Hogeschool voor het Nationaal Programma tegen Discriminatie en Racisme. Deze dertiende van 22 sessies was gericht op het onderwijs en werd ingeleid en afgesloten door Rabin Baldewsingh, de nationale coördinator van het programma. Naomi van Stapele en Laurence Guérin mochten de middag inhoudelijk inleiden. Naomi verduidelijkte wat racisme en discriminatie betekenen en Laurence benadrukte dat wereldburgerschap in het curriculum niet DE oplossing is. Tijdens de inleiding stipten zij al aan dat participatie en inclusie niet zonder elkaar kunnen. Wat bedoelen ze daarmee?
MULTIFILE
Haalbaarheidsonderzoek nieuwe vorm van werven van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Greyston Bakery is sinds 1982 de belangrijkste sociale onderneming in de VS, gevestigd in Yonkers, New York. Het is een bakkerij (fabriek) die onder andere brownies maakt voor Ben & Jerry’s ijs. Greyston is van plan zich te gaan vestigen in Nederland. Zij hebben het Open Hiring™ concept ontwikkeld, dat wil zeggen dat iedereen zich op een wachtlijst kan plaatsen en betaald aan het werk kan als hij of zij aan de beurt is. Bij deze manier van werven hoort ook een begeleidingsconcept. In opdracht van Start Foundation is De Hanzehogeschool Groningen samen met de hogescholen Windesheim, Amsterdam en Rotterdam betrokken bij een onderzoek naar dit concept voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Onderzoek in opdracht van Start Foundation naar de implementatie van het model Ope