In dit artikel wordt vanuit een jeugdsociologisch perspectief onderzoek gedaan naar de concepten veerkracht en identiteitsontwikkeling, en hoe deze zich tot elkaar verhouden in het licht van het opgroeien in onze moderne, vloeibare samenleving. In de inleiding worden enkele kenmerken van de huidige samenleving geschetst, die maken dat de identiteitsontwikkeling van jongeren onder druk staat. Daarop volgt een conceptuele verkenning van de begrippen identiteit en veerkracht. Vervolgens leggen de auteurs uit wat een jeugdsociologisch perspectief op deze kwestie inhoudt en hoe zij de samenhang zien tussen veerkracht en identiteitsontwikkeling. Veerkracht lijkt een antwoord op de uitdagingen voor jongeren in de huidige tijd, maar zij kunnen hier niet alleen verantwoordelijk voor worden gesteld. De conclusie is dat individuele en sociale veerkracht cruciaal is voor de huidige generatie jongeren om in relatie met anderen en de wereld waarin zij opgroeien, een congruent zelfbeeld te kunnen ontwikkelen. Daarvoor hebben zij hulpbronnen nodig op individueel, sociaal en systemisch niveau. Het artikel eindigt met een jeugdsociologische werkdefinitie van veerkracht in relatie tot de identiteitsontwikkeling van jongeren.
PurposeSexuality and relationships education (SRE) often do not accommodate the needs of vulnerable young people in child and youth social care, (school) social work, and residential or foster care, leaving professionals in these fields a vital role in delivering SRE to these young people. This scoping review examines what competencies professionals need to facilitate adequate guidance and education about sexuality and relationships in their work with vulnerable children and young people.MethodsWe conducted a systematic literature search in five databases – PsychINFO, Eric, Medline, CINAHL and Social Services Abstracts – for articles published between 1991 and 2021 on March 6, 2021, using a set of predefined search strings. Articles on sexuality and relationship education (SRE) or sexual health, related to competencies of (future) professionals and published in English were included.ResultsOur review revealed a range of competencies that professionals may need, such as providing basic prevention, dealing with children struggling with their sexual orientation, handling disclosure of sexual abuse or dealing with problematic sexualized behavior (often combinations of the above), but also supporting young people in exploring positive aspects of relationships and sexuality.ConclusionSRE is an integral part of the work of professionals in child and youth social care. Wider organizational and educational commitment is needed for implementation of SRE to facilitate a safe environment for diverse young people.
MULTIFILE