Drie pijlers voor het honoursonderwijs zijn: stimuleren van academische competenties, bieden van (gebonden) vrijheid en het creëren van een honours leergemeenschap (ook wel community genoemd).
Poster presentatie + poster award, Hanze Research Dag, 29 januari 2014 De Nederlandse overheid heeft beleid en doelstellingen geformuleerd ten aanzien van deelname aan excellentieonderwijs en het tot stand brengen van een cultuur van excellentie. Maar waarderen studenten wel de mogelijkheden die nu door onderwijsinstellingen worden georganiseerd om uit te blinken in onderwijs? In dit onderzoek wordt de vraag gesteld waar de houding van studenten ten aanzien van honoursonderwijs op gestoeld is.
Discussions during International Honours Congress Utrecht, Utrecht. 2-3 June 2016.In this session we focused on honours students’ needs for autonomy. What do students want, expect and need from their teachers and what are the teachers’ views concerning this subject. The aim of this session is that both teachers and students gain insight into each other’s views. Ideally, teachers will come to some new understandings they can apply into daily practice, while students will learn when and how to express their needs towards their teacher.
Met deze extra gelden zetten we een brede stap in doorwerking, waarbij de focus ligt op onderwijs en de beroepspraktijk. In het kader van Top-up zetten we de contouren neer van de Virtuele Innovatieschool Oost Nederland. Dit is een leervorm waarin ondernemers, studenten en docenten gezamenlijk geschoold worden in state-of-the-art innovatiemethodes. Dit zal worden uitgevoerd door docenten van Saxion en HAN, passend binnen de lopende minors en honoursprogramma’s op het onderwerp innovatie. Het lesprogramma voor de Virtuele Innovatieschool zal ook gebruikt gaan worden in de lesprogramma’s van bijvoorbeeld de specialisatie Innovatie van de academie SBRM binnen Saxion. Hiermee geven we een impuls aan het onderwerp Innovatie binnen het reguliere onderwijs. De innovatiehub wordt daarmee verankerd in het curriculum. Tevens versterkt dit de onderlinge samenhang en samenwerking tussen de hubs, vanuit de onderwijskern.
De missie van de Utrecht Challenge Alliantie is gelegen in de breed gedragen wens vanuit bedrijfsleven, onderwijsinstellingen, maatschappelijke organisaties en gemeente om regionale vraagstukken met vereende krachten op te lossen en jonge mensen in opleiding hier een actieve, vormende rol in te geven. Met deze samenwerking richten we ons op vraagstukken die betrekking hebben op Gezond Stedelijk Leven, een thematische benadering die binnen stad en regio breed wordt gedragen. Studenten vanuit MBO, HBO en WO werkten afgelopen jaren aan deze vraagstukken binnen verschillende challenges, ondersteund en mede vormgegeven door regionale stakeholders, zoals Gemeente Utrecht, maatschappelijke organisaties en bedrijven die zich voor hiervoor inzetten. In de vervolgstappen van onze samenwerking bouwen we voort op ervaringen met challenge based leren, vastgelegd in het challenge handboek en op het opgebouwde netwerk. Maar we werken ook verder aan aspecten die meer aandacht behoeven, zoals inbedding en impact. Daarom diepen we de komende periode drie thema’s verder uit, om te komen tot een gedegen en gedragen implementatieplan voor een volgende fase. Dit doen we door het: • Verdiepen van onze aanpak van Challenge Based Leren: Hoe kunnen de challenges en het bijbehorende Challenge Based Leren (CBL) verder verankerd worden binnen het onderwijs? • Verbreden van bereik en impact van de challenges: Hoe kunnen we meer studenten betrekken en met een betere doorwerking meer maatschappelijke impact bereiken in de regio? • Verbinden met regionale netwerken: Hoe kunnen we de samenwerking versterken met regionale netwerken en de bijdragen van de challenges voor hen beter zichtbaar maken, zodat er een herkenbaarder en steviger fundament ontstaat voor toekomstige ontwikkeling? We pakken dit aan met een verkennende benadering: door te versterken wat we al doen en te ontdekken waar we met deze aanpak kunnen verbreden werken we aan de bouwstenen voor een implementatieplan richting de volgende fase van onze samenwerking.