In honours programmes, teachers face the task of designing courses in which students feel challenged and learn from accomplishing demanding assignments. The aim of this study was to investigate students’ and teachers’ perceptions of challenge and learning in an honours programme. From 2016 to 2019, students and teachers rated the learning activities during the programme and explained their ratings. The results showed that in the first two years, teachers estimated challenge and learning significantly higher than the students did. However, both students and teachers viewed the tasks as the factor with the strongest impact on challenge and learning. In the first year, students also identified group dynamics as challenging and a source for learning. Enhancing task complexity and supporting group dynamics are the main factors to adjust the level of challenge in an honours programme. Monitoring students’ and teachers’ perceptions can help to adapt the programme to improve students’ learning.
MULTIFILE
Van Honours onderwijs wordt verondersteld dat het een proeftuin is voor onderwijsvernieuwing die daarna een weg vindt naar het reguliere onderwijs. Op deze wijze draagt honours bij aan een cultuur van excellentie in het hoger onderwijs. Hoe dit proces van transfer verloopt en hoe dit versterkt kan worden weten we nog niet. Daarom doen we hier onderzoek naar.
Met deze extra gelden zetten we een brede stap in doorwerking, waarbij de focus ligt op onderwijs en de beroepspraktijk. In het kader van Top-up zetten we de contouren neer van de Virtuele Innovatieschool Oost Nederland. Dit is een leervorm waarin ondernemers, studenten en docenten gezamenlijk geschoold worden in state-of-the-art innovatiemethodes. Dit zal worden uitgevoerd door docenten van Saxion en HAN, passend binnen de lopende minors en honoursprogramma’s op het onderwerp innovatie. Het lesprogramma voor de Virtuele Innovatieschool zal ook gebruikt gaan worden in de lesprogramma’s van bijvoorbeeld de specialisatie Innovatie van de academie SBRM binnen Saxion. Hiermee geven we een impuls aan het onderwerp Innovatie binnen het reguliere onderwijs. De innovatiehub wordt daarmee verankerd in het curriculum. Tevens versterkt dit de onderlinge samenhang en samenwerking tussen de hubs, vanuit de onderwijskern.
De laboratoria van vandaag vragen om snelheid, reproduceerbaarheid, schaalbaarheid en 24/7 inzetbaarheid. Dit kan door processen te automatiseren. Het onderwijs voor laboratoriummedewerkers is momenteel echter onvoldoende voorbereid op deze technologische omslag. Hoe zorgen we dat studenten klaar zijn voor een geautomatiseerd werkveld?