Drie pijlers voor het honoursonderwijs zijn: stimuleren van academische competenties, bieden van (gebonden) vrijheid en het creëren van een honours leergemeenschap (ook wel community genoemd).
Poster presentatie + poster award, Hanze Research Dag, 29 januari 2014 De Nederlandse overheid heeft beleid en doelstellingen geformuleerd ten aanzien van deelname aan excellentieonderwijs en het tot stand brengen van een cultuur van excellentie. Maar waarderen studenten wel de mogelijkheden die nu door onderwijsinstellingen worden georganiseerd om uit te blinken in onderwijs? In dit onderzoek wordt de vraag gesteld waar de houding van studenten ten aanzien van honoursonderwijs op gestoeld is.
Discussions during International Honours Congress Utrecht, Utrecht. 2-3 June 2016.In this session we focused on honours students’ needs for autonomy. What do students want, expect and need from their teachers and what are the teachers’ views concerning this subject. The aim of this session is that both teachers and students gain insight into each other’s views. Ideally, teachers will come to some new understandings they can apply into daily practice, while students will learn when and how to express their needs towards their teacher.
Van Honours onderwijs wordt verondersteld dat het een proeftuin is voor onderwijsvernieuwing die daarna een weg vindt naar het reguliere onderwijs. Op deze wijze draagt honours bij aan een cultuur van excellentie in het hoger onderwijs. Hoe dit proces van transfer verloopt en hoe dit versterkt kan worden weten we nog niet. Daarom doen we hier onderzoek naar.
Met deze extra gelden zetten we een brede stap in doorwerking, waarbij de focus ligt op onderwijs en de beroepspraktijk. In het kader van Top-up zetten we de contouren neer van de Virtuele Innovatieschool Oost Nederland. Dit is een leervorm waarin ondernemers, studenten en docenten gezamenlijk geschoold worden in state-of-the-art innovatiemethodes. Dit zal worden uitgevoerd door docenten van Saxion en HAN, passend binnen de lopende minors en honoursprogramma’s op het onderwerp innovatie. Het lesprogramma voor de Virtuele Innovatieschool zal ook gebruikt gaan worden in de lesprogramma’s van bijvoorbeeld de specialisatie Innovatie van de academie SBRM binnen Saxion. Hiermee geven we een impuls aan het onderwerp Innovatie binnen het reguliere onderwijs. De innovatiehub wordt daarmee verankerd in het curriculum. Tevens versterkt dit de onderlinge samenhang en samenwerking tussen de hubs, vanuit de onderwijskern.