Verspreiden van onderwijsinnovaties met docententeams
Beschrijving van de workshop met als thema: Hoger onderwijs tussen bestendigingen innovatie.
LINK
product
Latent talent ontdekken en betrekken bij honoursonderwijs
Hoofdstuk 3 uit: Coppoolse, R., Van Eijl, P.J. & Pilot, A. (Red.) Hoogvliegers. Ontwikkeling naar professionele excellentie (pp 35-55). Rotterdam: University Press, Hogeschool van Rotterdam. (2013)
PDF
product
Intelligent interveniëren : docentenprofessionalisering voor honoursonderwijs
PDF
product
Attitude toward honours education
Poster presentatie + poster award, Hanze Research Dag, 29 januari 2014 De Nederlandse overheid heeft beleid en doelstellingen geformuleerd ten aanzien van deelname aan excellentieonderwijs en het tot stand brengen van een cultuur van excellentie. Maar waarderen studenten wel de mogelijkheden die nu door onderwijsinstellingen worden georganiseerd om uit te blinken in onderwijs? In dit onderzoek wordt de vraag gesteld waar de houding van studenten ten aanzien van honoursonderwijs op gestoeld is.
PDF
product
Docentopvattingen over de meerwaarde van honoursonderwijs voor het leren van talentvolle en gemotiveerde studenten
Het hoofddoel van deze studie is het verkrijgen van inzicht in welke factoren van het honoursonderwijs een meerwaarde opleveren voor het leren van studenten in honoursprogramma’s. Deze studie draagt hiermee bij aan kennis over de relatie tussen excellentiebevorderend onderwijs enerzijds en leergedrag en motivatie van studenten anderzijds. De praktische relevantie van deze studie ligt in het ontwikkelen van kennis voor het opzetten en verbeteren van talentgericht doceren, ter bevordering van het professionaliseren van docenten. In deze studie wordt bestudeerd wat volgens docenten de meerwaarde voor studenten is van honoursonderwijs. In deze exploratieve kwalitatieve interviewstudie werden twaalf docenten in drie verschillende honoursprogramma’s voor talentvolle bachelorstudenten bevraagd over hun opvattingen. De meerwaarde van hethonoursonderwijs voor studenten wordt volgens de docenten gekenmerkt door: (1) studentgerichtheid; (2) gebruik van andersoortige onderwijsvormen; (3) nadruk op ‘inquiry-based’ strategieën; (4) gerichtheid op kritisch en creatief denken; (5) hoge verwachtingen en ambitieuze doelen; en (6) kleinschaligheid en interdisciplinair karakter. Deze resultaten worden besproken en geïllustreerd met interviewfragmenten. Tevens worden de resultaten gerelateerd aan professionalisering voor docenten in honoursprogramma’s in het hoger onderwijs.
PDF
product
Studentwaardering honoursonderwijs over vijf jaren
Het honoursonderwijs van Saxion rust op vier pijlers: ontwikkeling (persoonlijk en professioneel), community, authenticiteit (leerproces en context) en reflectie. Deze studie geeft inzicht in de studentwaardering van de honoursprogramma’s van Saxion over de periode 2015-2019 (N=639). Hiervoor wordt jaarlijks gebruik gemaakt van een vragenlijst. In 2019 (n=158) zijn aanvullend open vragen gesteld die, ten aanzien van de pijlers, specifieker inzicht geven in sterk gewaardeerde aspecten van de honoursprogramma’s en aanbevelingen voor het reguliere onderwijs. De resultaten laten zien dat aandacht voor persoonlijke ontwikkeling door de jaren heen het meest gewaardeerd wordt. In lijn hiermee hebben ook de meeste sterk gewaardeerde aspecten genoemd bij de open vraag betrekking op persoonlijke ontwikkeling. De meeste aspecten die honoursstudenten noemen als aanbeveling voor het reguliere onderwijs zijn gecategoriseerd als authenticiteit leerproces.
MULTIFILE
product
Leergang voor honoursdocenten: a teacher’s road to excellence 2018
PDF
product
Uitdagingen voor onderzoek naar honoursonderwijs
Honoursonderwijs biedt niet alleen uitdagingen aan studenten, maar ook aandocenten en onderwijsonderzoekers. Onderzoek naar de leerprocessen vanhonoursstudenten, hun motivatie en betrokkenheid, hun aanpak en de begeleidingdaarbij door docenten, kunnen leiden tot nieuwe inzichten in de werking vanhet hoger onderwijs en tot nieuwe mogelijkheden en kansen voor innovatie vanhet universitair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs.
PDF
product
Professionals uit de praktijk over de excellente professional