In het magazine “Blijven werken in onderwijs”, uitgebracht ter gelegenheid van het 4-jarig bestaan van het lectoraat Werken in Onderwijs, lees je meer over de vragen, inzichten, thema’s en mensen van het lectoraat.” Met bijdragen van: Mieke Koeslag-Kreunen, Saskia Brokamp, Patricia Brouwer,, Angela de Jong, Kaoutar El Khatoutti, Elsemarijn Ippel, Mees Kok, Maaike Koopman, Anneke Offereins, Tamar Tas, Edy van Renselaar, Bibi van Wolput
LINK
Onderzoek naar voorwaarden die succesvolle ontwikkeling en implementatie van honoursprogramma’s (HP’s) ondersteunen is nog schaars. In dit onderzoek zijn kenmerken in kaart gebracht om een succesvolle implementatie van HP’s te bevorderen. In eerste instantie is vanuit de literatuur een raamwerk opgezet met ontwerpprincipes voor HP’s. Dit raamwerk vormt de basis voor het vervolgonderzoek. Middels gestructureerde interviews en documentenanalyse, zijn de HP’s (n=8) binnen Saxion gescand en beschreven. Vervolgens zijn vragenlijsten afgenomen onder alle betrokken studenten (n=112) en docenten (n=29) om hun meningen, ervaringen en verwachtingen van de HP’s te inventariseren. De conclusies worden eerst per HP geformuleerd en vervolgens, waar mogelijk en wenselijk, overkoepelend over alle Saxion HP’s.
MULTIFILE
This study was explorative in nature and aimed at in-depth understanding of the personal resources students use to reach self-defined success. To gain an in-depth understanding of personal resources that benefit students’ performance in the demanding context of honors education, we used qualitative methods.Becoming successful in higher education demands a lot from students. Considering the Job Demands-Resources (JD-R) model, a model that is also applicable in education because of the similarities between work and study, it is expected that personal resources help students succeed in demanding situations. In this study, we explored which personal resources benefit students’ performance in the demanding context of honors education. Using a preparatory digital questionnaire and semi-structured interviews, we asked 13 honors students of three Dutch Universities of Applied Sciences which personal resources had helped them to achieve success. The results suggest that the personal resources used varied among honors students. The most frequently mentioned resources could be grouped around five themes: self-directiveness, inquiry-mindedness, perseverance, social involvement, and motivation. Especially resources in the themes self-directiveness, inquiry-mindedness and perseverance were perceived as important facilitators for educational success, like passing exams. The outcomes of this study may inform interventions to help students develop personal resources needed to handle high educational demands. Further research is needed to identify the most effective interventions.
MULTIFILE