Blog AOG school of management en Hanzehogeschool.
LINK
Technologie speelt een steeds grotere rol binnen zorgen welzijnsorganisaties. Een ontwikkeling die ingrijpt op werk- en zorgprocessen van de professional. Om technologie effectief werkzaam te krijgen, is HR als strategische partner onmisbaar. Dat stellen Jol Stoffers en Tom Brandsma van de Zuyd University of Applied Sciences.
DOCUMENT
This research investigates to what extent lecturers at universities of applied sciences do regard differentiated rewards(intended to develop and/or display professionalism)to be fair, and to what extent, and in which form, do these stimulate their willingness to (further) professionalise and/or display professionalism. This was a case study research design, and a factorial survey measurement technique was used to collect data. We argue that lecturers believe it is fair that forms of differentiated rewards are used and applied in order to have them develop and/or display more professionalism. Especially the viewpoints/practices that relate to coordination, consultation, and consideration for personal circumstances have an influence on the justice perceived. This paper contributes to the HRM literature confirming that lecturers appreciate financial stimuli enhancing their professionalism; however, elements such as consultation, respect, coordination, and communication are appreciated even more. It appeals to HRM to design new practices which have more stimulating effect on personal and professional growth in subject-specific knowledge.
DOCUMENT
Het volgen van een masteropleiding door docenten wordt gestimuleerd door overheid en schoolbesturen. Echter, nieuwverworven vakinhoudelijke-, onderzoeks-, en/of innovatiecapaciteiten die masterdocenten inzetten in activiteiten (bijvoorbeeld een Masternetwerk), worden onvoldoende benut door mbo-instellingen. Masterdocenten zijn hierdoor onvoldoende in staat om opgedane kennis en inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk. Doel Het benutten van capaciteiten van medewerkers is een kernopdracht van HR. Het onderzoeksproject richt zich dan ook op de vraag op welke wijze HR-systemen ondersteunend kunnen zijn voor het benutten van de capaciteiten van masterdocenten in de mbo-instellingen. Resultaten Inzicht in welke HR-systemen mbo-instellingen kunnen inzetten om hun nieuwverworven capaciteiten optimaal te benutten. Een handreiking voor mbo-instellingen met handvatten voor het (her)ontwerp van HR-systemen en inspirerende voorbeelden. Looptijd 01 juni 2022 - 01 september 2025 Impact Kennisontwikkeling: inzicht in HR-systemen die competenties, motivatie en mogelijkheden van masterdocenten vergroten. Productontwikkeling: handvatten voor het (her)ontwerp van effectieve HR-systemen, op maat gemaakt voor de schoolorganisatie; vragenlijst- en dialooginstrument waarmee mbo-instellingen de ondersteuning van HR-systemen bij activiteiten van masterdocenten evalueren. Persoonsontwikkeling: professionele ontwikkeling van onderzoekers, masterdocenten en HR-professional door deelname aan het onderzoek. Systeemontwikkeling: bijdrage aan een professionele schoolorganisatie met een HR-systeem dat dienstbaar is aan het floreren van masterdocenten. Aanpak Per mbo-instelling werkt een Professionele Leergemeenschap van masterdocenten, HR-professionals en leidinggevenden met HR-portefeuille aan het (her)ontwerp van HR-systemen. In het onderzoeksproject worden verbeteringen in de praktijk gekoppeld aan wetenschappelijke inzichten.
Het volgen van een masteropleiding door docenten wordt gestimuleerd door overheid en schoolbesturen. Echter, nieuwverworven vakinhoudelijke-, onderzoeks-, en/of innovatiecapaciteiten die masterdocenten inzetten in activiteiten (bijvoorbeeld een Masternetwerk), worden onvoldoende benut door mbo-instellingen. Masterdocenten zijn hierdoor onvoldoende in staat om opgedane kennis en inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk.
Financiële problemen werken negatief uit op het zoeken en behouden van betaald werk. Toch is schuldenproblematiek geen standaard gespreksonderwerp bij uitkeringsinstanties en werkgevers. In dit project willen we HR-professionals en jobcoaches hier bewuster van maken en hun praktische handelingsverlegenheid wegnemen. Doel Uitkeringsgerechtigden met financiële problemen maken gemiddeld langer gebruik van een WW- of bijstandsuitkering. Bij werknemers trekken geldzorgen een wissel op hun productiviteit en inzetbaarheid. Er is de laatste jaren allerlei materiaal ontwikkeld om professionals in de sociale zekerheid en HR-professionals te ondersteunen in het voeren van het gesprek over schuldenproblematiek. Door in te zetten op bewustwording worden deze professionals gestimuleerd om het onderwerp bespreekbaar te maken en aan te pakken. Resultaten In het project ontwikkelen we een interactieve e-learning met kennisclips om jobcoaches en HR-professionals op weg te helpen bij het signaleren van, in gesprek gaan met en verwijzen van werknemers en werkzoekenden met financiële problemen. De e-learning zal worden getest bij diverse professionals, zowel in opleiding als in het veld. Looptijd 01 mei 2019 - 01 januari 2021