Waar mensen met elkaar omgaan, spelen machtsverhoudingen een rol. Machtsrelaties zijn complex, juist omdat macht niet iets is wat je bezit maar ontstaat door en in interactie met anderen. In deze bijdrage behandelen we macht in het kader van arbeidsmediations en staan we stil bij - het al dan niet gebruik van - verschillende machtsbronnen. Dit is interessant aangezien in arbeidsmediations naast formele macht (hiërarchische positie) vaak ook informele macht (emotionele macht) een rol speelt. Theoretische concepten worden toegelicht aan de hand van een korte casus en enkele voorbeelden. Tot slot wordt er gezocht naar interventies die kunnen bijdragen tot het hanteren van machtsrelaties binnen mediation. Opgenomen in de bundel Reflectie op Mediation, Maklu Uitgevers
Het boek de Pedagogische Opdracht, het basisonderwijs in spiegels en vensters, is een ode aan de leerkrachten die elke dag een grote bijdrage leveren aan de persoonsvorming van nieuwe generaties. Dit boek is warm aanbevolen aan leerkrachten in opleiding en iedereen die geïnteresseerd is in pedagogiek en het basisonderwijs
Het onderwijzen van gebarentaal is het onderwijzen van een taal zonder geschreven vorm. Dit heeft voor- en nadelen. In het verleden ontwikkelde ‘schriftsystemen’ lijken ingehaald te worden door de moderne technologie. Toch lijken er voor sommige doelgroepen goede argumenten te zijn om toch een schriftsysteem te leren beheersen
De thematafel Landbouw, Water, Voedsel (LWV) is gebouwd op het sterke fundament van drie CoE’s (CoE Groen, Delta Platform en Centre of Expertise Watertechnologie (CEW)), de daaraan verbonden lectorenplatforms, SPRONG-groepen en netwerken. De thematafel heeft er sterk aan bijgedragen dat vanuit de eigen kracht en identiteit van de CoE’s een gezamenlijke, interdisciplinaire waarde propositie is ontwikkeld die intern en extern is gelanceerd. Als gevolg van klimaatverandering worden we geconfronteerd met steeds extremere weersomstandigheden. Dat vergt extra inzet op waterbeheer, maar oplossingen schuilen ook in een andere inrichting van ons land. In onze samenwerking met nationale en regionale partijen constateren wij dat er in toenemende mate behoefte is aan kennis omtrent de vraag: ‘Hoe komen we tot uitvoering’ Onze visie is dat hogescholen bij uitstek de partij zijn om verder te komen met deze ‘Hoe komen we tot uitvoering’-vraag en dat we vanuit de thematafel vanuit gezamenlijkheid nog meer impact kunnen maken. Wij geloven dat we vanuit de kracht van de samenwerking binnen de thematafel beter in staat zijn om ook andere disciplines en partijen buiten onze eigen scope aan te laten sluiten die een waardevolle bijdragen kunnen leveren aan de opgaven. Doelen: - Het intensiveren, verbreden en verdiepen van bij de thematafel betrokken partijen en zichtbaar maken van de rol van praktijkgericht onderzoek, om vandaaruit consortia te kunnen vormen met benodigde kennis om de ‘hoe komen we tot uitvoering’- vraag te kunnen beantwoorden. - Het incorporeren van relevante Europese ontwikkelingen en kaders in het onderzoek. - Het zijn van volwaardig en gelijkwaardig partner in programmaontwikkeling en -uitvoering met nationale en regionale partijen. - Vergroten van de herkenning, erkenning en waardering van praktijkgericht onderzoek door de ontwikkeling en inzet van communicatiemiddelen. - Het realiseren van een continue projectenstroom vanuit een structureel en duurzaam samenspel van hogescholen onderling en met het speelveld.