Huilen is de manier waarop een pasgeboren baby communiceert met zijn of haar omgeving. Met inzicht in redenen waarom pasgeborenen huilen, kunnen ouders hun handelen beter leren af te stemmen op de behoeftes van de baby. Het doel van dit artikel is om (1) inzicht te geven in vijf soorten babygeluiden diewijzen naar vijf verschillende fysieke behoeftes van de pasgeborene en om (2) de relatie te beschrijven tussen Dunstan Babytaal, de uitgangspunten van de Hanenmethode en voeding.Dunstan Babytaal onderscheidt in de voorfase van het huilen, voordat het luide ‘gefrustreerde’ huilen losbarst, vijf kenmerkende reflexgeluiden met ieder een heel specifieke betekenis. Er is een geluid voor honger hebben, moe zijn, een boertje moeten laten, darmkrampjes hebben of ongemak hebben aan dehuid (bijvoorbeeld een vieze luier, te warm, te koud) en/of overprikkeld zijn. Met behulp van Dunstan Babytaal kunnen de uitgangspunten van de Hanenmethodiek al vanaf de geboorte worden gevolgd; in de allereerste communicatie tussen ouder en kind. Bovendien kunnen ouders met Dunstan Babytaal signalen die hun baby afgeeft wanneer hij honger heeft of juist geen behoefte heeft aan voeding leren herkennen. Hiermee kunnen voedingsproblemen voorkomen worden. Logopedisten kunnen met kennis van Dunstan Babytaal een preventieve rol innemen op het gebied van voeding en interactie en ook kunnen zij betrokken zijn bij de allereerste fase van de communicatieve ontwikkeling.
DOCUMENT
Crying by healthcare professionals in the medical setting is a common but understudied phenomenon. We aimed to develop a questionnaire which measures the attitudes of parent towards crying pediatricians and pediatric nurses. We assessed reliability and validity in a group of parents of children who are living with, have died from or survived a life-limiting or life-threatening-condition. The development of the PACPN was based on modification of an existing questionnaire and expert input. In a cross-sectional-design, we assessed reliability and validity for both pediatricians and pediatric nurses. Dimensionality was assessed using principal component analysis (PCA). Cronbach’s alphas were calculated for each subscale. For construct validity, participants were asked to rate an additional question regarding the goal to measure parents’ attitudes towards crying pediatricians/pediatric nurses. We hypothesized that a higher score would have a strong positive correlation with the total score of the PACPN. At the end of the questionnaire, participants were asked to rate and comment the completeness. The developed 25-item questionnaire was completed by 116 parents. The PCA revealed two dimensions: (1) family’s circumstances; (2) personal circumstances of the pediatrician/pediatric nurse. Internal consistency was good (pediatricians,.81–.93; pediatric nurses,.83–.93). The hypothesis regarding construct validity was confirmed (Spearman’s rho =.71–.75). The completeness score was 7.7 (min–max 1–10, SD = 1.51). Conclusion: The PACPN showed good internal consistency and some degree of construct validity. We assume that by adding some items with nuance to the situation and the degree of crying the completeness of the questionnaire will improve. (Table presented.)
DOCUMENT
De thematafel Landbouw, Water, Voedsel (LWV) is gebouwd op het sterke fundament van drie CoE’s (CoE Groen, Delta Platform en Centre of Expertise Watertechnologie (CEW)), de daaraan verbonden lectorenplatforms, SPRONG-groepen en netwerken. De thematafel heeft er sterk aan bijgedragen dat vanuit de eigen kracht en identiteit van de CoE’s een gezamenlijke, interdisciplinaire waarde propositie is ontwikkeld die intern en extern is gelanceerd. Als gevolg van klimaatverandering worden we geconfronteerd met steeds extremere weersomstandigheden. Dat vergt extra inzet op waterbeheer, maar oplossingen schuilen ook in een andere inrichting van ons land. In onze samenwerking met nationale en regionale partijen constateren wij dat er in toenemende mate behoefte is aan kennis omtrent de vraag: ‘Hoe komen we tot uitvoering’ Onze visie is dat hogescholen bij uitstek de partij zijn om verder te komen met deze ‘Hoe komen we tot uitvoering’-vraag en dat we vanuit de thematafel vanuit gezamenlijkheid nog meer impact kunnen maken. Wij geloven dat we vanuit de kracht van de samenwerking binnen de thematafel beter in staat zijn om ook andere disciplines en partijen buiten onze eigen scope aan te laten sluiten die een waardevolle bijdragen kunnen leveren aan de opgaven. Doelen: - Het intensiveren, verbreden en verdiepen van bij de thematafel betrokken partijen en zichtbaar maken van de rol van praktijkgericht onderzoek, om vandaaruit consortia te kunnen vormen met benodigde kennis om de ‘hoe komen we tot uitvoering’- vraag te kunnen beantwoorden. - Het incorporeren van relevante Europese ontwikkelingen en kaders in het onderzoek. - Het zijn van volwaardig en gelijkwaardig partner in programmaontwikkeling en -uitvoering met nationale en regionale partijen. - Vergroten van de herkenning, erkenning en waardering van praktijkgericht onderzoek door de ontwikkeling en inzet van communicatiemiddelen. - Het realiseren van een continue projectenstroom vanuit een structureel en duurzaam samenspel van hogescholen onderling en met het speelveld.