Wie de krant regelmatig leest en het nieuws op internet en tv volgt, heeft ongetwijfeld een beeld van de schuldenproblematiek in Nederland. Steeds meer huiseigenaren hebben een betalingsachterstand op hun hypotheek, het aantal wanbetalers van zorgpremie was nog nooit zo hoog en nieuwe groepen zoals hoger opgeleiden melden zich bij de schuldhulpverlening. In de berichtgeving wordt vaak naar de crisis verwezen als oorzaak en komen de mogelijke oplossingen doorgaans niet aan bod. Voorliggend stuk bevat een toelichting op de omvang van de schuldenproblematiek in Nederland, de opzet van de schuldhulpverlening en een toelichting op actuele ontwikkelingen
DOCUMENT
De schuldenproblematiek in Nederland is nog steeds groeiende. De impact op de schuldenaar, maar ook op de samenleving, is groot. Financiële problemen zijn voor een groot deel een gedragsvraagstuk. In deze dissertatie staat het gedrag van de groep consumenten met een financiële achterstand centraal. Uit de analyses blijkt dat het niet één specifieke gedraging is die leidt tot financiële problemen, maar een combinatie van verschillende gedragingen die het risico op financiële problemen vergroten. Zo spelen niet bijhouden van de administratie, post en niet vooruit plannen een rol. Analyses naar de oorzaken van deze gedragingen laten bovendien zien dat er verschillende factoren en processen zijn die samenhang vertonen met het financiële gedrag. Onder meer de rol van self-efficacy, self-control en sociale steun, is onderzocht en blijken een samenhang te hebben. Financiële problemen kennen een eigen dynamiek. Eenmaal geconfronteerd met financiële problemen, verandert het gedrag van de consument. Deze verandering wordt deels veroorzaakt, doordat hij zich moet aanpassen en bijvoorbeeld meer gaat bezuinigen. Maar de verandering van gedrag is ook het gevolg van processen zoals schaarste en een veranderende houding ten opzichte van schulden.
DOCUMENT
In 2018 heeft Investeringsmaatschappij Driestar (onder meer eigenaar Hof van Saksen) het failliete vakantiepark Waterpark Veerse Meer overgenomen van de curator. Dit vakantiepark was in aanbouw met reeds een aantal gerealiseerde recreatiewoningen. Stichting Aqua Familia is de overkoepelende vereniging van eigenaren van alle bestaande 52 recreatiewoningen. Driestar wil het park graag doorontwikkelen met als werknaam ‘Waterpark Veerse Meer Nieuw’, maar hiervoor is een aanpassing van het huidige bestemmingsplan noodzakelijk. Stichting Aqua Familia heeft Markteffect gevraagd om, in samenwerking met Breda University of Applied Science een onderzoek te ontwerpen, op te zetten en uit te voeren om inzicht te krijgen in de meerwaarde van Waterpark Veerse Meer Nieuw. Door middel van diepte-interviews met diverse stakeholders (hoofdstuk 1), een online vragenlijst onder de bestaande huiseigenaren van recreatiewoningen op het huidige park (hoofdstuk 2) en een literatuuronderzoek naar de effecten van toerisme en recreatie (hoofdstuk 3), is een beeld geschetst van de mogelijke meerwaarde van het toekomstige waterpark. Partner: Markteffect, in opdracht van Stichting Aqua Familia.