Docentenboek Standpunt HAVO/VWO deel 1 met humanisme, een methode voor levensbeschouwing voor HAVO/VWO
DOCUMENT
Werkboek bij Standpunt voor HAVO/VWO deel 1 met humanisme
DOCUMENT
Leerboek levensbeschouwing voor klas 1 HAVO/VWO. Inhoud: H.1 De levensbeschouwelijke kijk H.2 De buitenkant van levenbeschouwing H.3 Het humanisme H.4 Het christendom H.5 Vriendschap H.6 Begin van het leven
DOCUMENT
Methode voor levensbeschouwing en godsdienst voor de basisvorming, klas 3. H1 Popmuziek H2 Humanisme H3 Relaties H4 Sport H5 Beroepsethiek H6 Beroepshouding
DOCUMENT
Docentenboek met verantwoording methode (Burgerschapsvorming en de methode Standpunt, doelstellingen van het vak levensbeschouwing, het model voor begripsverwerving). Daarnaast hoofdstukbeschrijvingen en antwoorden bij vragen en opdrachten). Separaat toetsenbank.
LINK
Werken met ervaringskennis als professionele waarde in de ggz krijgt steeds meer aandacht binnen de geestelijke gezondheidszorg, die tegelijkertijd zeer technocratisch en interventionistisch georiënteerd is. Naast ervaringsdeskundigen kunnen ook traditionele professionals ervaringskennis benutten. In deze bijdrage staan we stil bij resultaten uit promotieonderzoek en de dagelijks praktijk van een psychiater en directeur van een ggz instelling. Dit artikel is ook terug te vinden in de maart 2025 editie van het tijdschrift Sozio
LINK
Docentenhandleiding bij Standpunt, VMBO, deel 3 Leerwerkboek (2016). Docentenboek met antwoorden op de opdrachten en toelichtingen bij tal van vraagstellingen, didactische tips en toetsvragen.
MULTIFILE
Leermethode levensbeschouwing voor VMBO. Onderdeel van een driedelige serie. Dit deel1 bevat zes hoofdstukken: H. 1 De levensbeschouwelijke kijk H. 2 Uitingen van levensbeschouwing H. 3 Jodendom H. 4 Christendom H. 5 Wie ben ik? H. 6 Vriendschap en liefde Het betreft een Leerwerkboek.
MULTIFILE
Docentenhandleiding bij de uitgave Standpunt VMBO, deel 1, leerwerkboek
MULTIFILE
Filosoferen met kinderen wordt steeds meer gezien als een activiteit die bijdraagt aan democratische vorming. Democratie leren door filosoferen is een diepgaand onderzoek naar de praktijk van het filosoferen in het basisonderwijs. Op verschillende niveaus is het curriculum 'filosoferen met kinderen' onderzocht. Het onderzoek gaat in op de idealen, het idee achter het filosoferen, op de feitelijke vormgeving en uitvoering van het filosoferen en de door de leraren en kinderen zelf gerapporteerde leereffecten ten aanzien van hun denken, dialoog en het omgaan met verschillen. In vier scholen en zestien groepen zijn leraren en kinderen geobserveerd en via interviews en vragenlijsten bevraagd over hun doelen en motieven, praktijken, ervaringen en leereffecten. Het onderzoek laat zien hoe filosoferen met kinderen theoretisch en praktisch een bijdrage kan leveren aan democratische burgerschapsvorming. Het onderzoek is uitgevoerd als promotieonderzoek aan de Universiteit voor Humanistiek.
LINK