© 2025 SURF
Klimaatbestendige ‘nature-based solutions’ hebben het doel om gezonde stedelijke omgevingen voor mensen, dieren en planten te creëren. De vraag is of er ook risico's aan klimaatadaptatiemaatregelen voor volksgezondheid kleven, zoals bijvoorbeeld mogelijke ziekterisico’s door muggen en teken.
LINK
Dit project is een eerste analyse naar de haalbaarheid en doelmatigheid van gras vergisting naar biogas.
MULTIFILE
Greater New Orleans is surrounded by wetlands, the Mississippi River and two lakes. Excess rain can only be drained off with pumping systems or by evaporation due to the bowl-like shape of a large part of the city. As part of the solution to make New Orleans climate adaptive, green infrastructure has been implemented that enable rainfall infiltration and evapotranspiration of stored water after Hurricane Katrina in 2005. The long-term efficiency of infiltrating water under sea level with low permeable soils and high groundwater tables is often questioned. Therefore, research was conducted with the full-scale testing method measuring the infiltration capacity of 15 raingardens and 6 permeable pavements installed in the period 2011–2022. The results show a high variation of empty times for raingardens and swales: 0.7 to 54 m/d. The infiltration capacity decreased after saturation (ca 30% decrease in empty time after refilling storage volume) but all the tested green infrastructure met the guideline to be drained within 48 h. This is in contrast with the permeable pavement: only two of the six tested locations had an infiltration capacity higher than the guideline 10 inch/h (254 mm/h). The results are discussed with multiple stakeholders that participated in ClimateCafe New Orleans. Whether the results are considered unacceptable depends on a number of factors, including its intended purpose, site specific characteristics and most of all stakeholder expectations and perceptions. The designing, planning and scheduling of maintenance requirements for green infrastructure by stormwater managers can be carried out with more confidence so that green infrastructure will continue to perform satisfactorily over the intended design life and can mitigate the effects of heavy rainfall and droughts in the future.
DOCUMENT
In deze publicatie wordt ingegaan op het verbinden van dunne plaat en buis met behulp van de diverse lijmprocessen. Deze publicatie is er een uit een serie van vijf die naast de algemene publicatie (TI.03.13) tevens drie andere verbindingstechnieken behandelen, zoals lassen (TI.03.14), mechanisch verbinden (TI.03.16) en solderen (TI.03.17).
DOCUMENT
Op 22 mei 2007 is ir. Ger Brinks bij Saxion in Enschede geïnstalleerd als lector Smart Functional Materials. Als lector richt Ger Brinks zich op de ontwikkeling en vermarkting van hoogwaardig textiel. Zijn lectoraat richt zich ook op onderzoek naar de voorwaarden voor innovaties in functionele materialen. Daarbij werkt het lectoraat intensief samen met vooraanstaande kennisinstellingen. Dit boekje bevat de tekst van de lectorale rede van Ger Brinks. Bedrijven in de textielsector bevinden zich vaak in een spagaat: enerzijds staan ze voor de uitdaging om zich (verder) te richten op hoogwaardige technologie en designs, anderzijds moeten ze kostenbewust opereren, wat vaak leidt tot uitbesteding en inkoop van textiel in ontwikkelingslanden. Textielbedrijven kunnen zich onderscheiden door kennis, innovatie en creativiteit toe te passen in de ontwikkeling van hun producten. Het leggen van de verbinding tussen creativiteit, techniek en businessmodellen is de kern van succesvol en onderscheidend ondernemen, waarbij functionaliteit hét sleutelbegrip is. Deze driehoek is de kern van het onderwijs waarbij textiel niet alleen spannend is, maar ook maakbaar moet zijn en vermarktbaar onder economisch rendabele condities met minimale milieu-impact. Het lectoraat speelt in op de erkenning van het belang van kennis en creativiteit van deze branche voor de Nederlandse economie en het grote belang van materiaaltechnologie.
MULTIFILE
Infiltrating pavements are potentially effective climate adaptation measures to counteract arising challenges related to flooding and drought in urban areas. However, they are susceptible to clogging causing premature degradation. As part of the Dutch Delta Plan, Dutch municipalities were encouraged to put infiltrating pavements into practice. Disappointing experiences made a significant number of municipalities decide, however, to stop further implementation. A need existed to better understand how infiltrating pavements function in practice. Through 81 full-scale infiltration tests, we investigated the performance of infiltrating pavements in practice. Most pavements function well above Dutch and international standards. However, variation was found to be high. Infiltration rates decrease over time. Age alone, however, is not a sufficient explanatory factor. Other factors, such as environmental or system characteristics, are of influence here. Maintenance can play a major role in preserving/improving the performance of infiltrating pavements in practice. While our results provide the first indication of the functioning of infiltrating pavement in practice, only with multi-year measurements following a strict monitoring protocol can the longer-term effects of environmental factors and maintenance actually be determined, providing the basis for the development of an optimal maintenance schedule and associated cost–benefit assessments to the added value of this type of climate adaptation.
DOCUMENT