What’s online video today, fifteen years into its exponential growth? In the age of the smart phone, video accompanies, informs, moves, and distracts us. What started off with amateur prosumers on YouTube has spread to virtually all communication apps: say it with moving images. Are you addicted yet? Look into that tiny camera, talk and move the phone, show us around, and prove the others out there that you exist!With this third reader the Video Vortex community — initiated in 2007 by the Instituteof Network Cultures — proves that it is still alive and kicking. No matter its changes, the network is still driven by its original mission to develop a critical vocabulary for this rapidly spreading visual culture: what are the specific characteristics of online video in terms of aesthetics and political economy of image production and distribution, and how do they compare to film and television? Who is the Andre Bazin of the YouTube age? Honestly, why can’t we name a single online video critic? Can we face the fact that hardly anyone is using the internet? What are you going to do with that 4K camera in your smartphone? Have we updated Marshall McLuhan’s hot and cold media for our digital era yet? Who dares? We see the Woman with a Smartphone Camera in action, but who will be our Vertov and lead the avant-garde? Who stops us? Let us radically confront the technological presence as it is and forget the pathetic regression to past formats: radical acceptance of the beautiful mess called the net.
MULTIFILE
De textielindustrie is wereldwijd een van de grootste milieuvervuilers. En dat komt mede doordat er weinig kleding gerecycled wordt: slecht 1% van de 80 miljard kleidingstukken die per jaar worden geproduceerd wordt gerecycled tot vezels waar nieuwe kleding van wordt gemaakt. Dit probleem wordt momenteel stevig aangepakt in de EU: in maart 2022 zijn strenge maatregelen aangekondigd die de industrie verplichten om circulair, duurzaam en energiezuinig te produceren. Het probleem is echter dat er technisch gezien weinig goede methodes bestaan om afgekeurde textiel weer om te zetten tot nieuwe kleding. Textiel bestaat vaak uit allerlei materialen die met elkaar verweven zijn, en de technologie schiet vooral tekort in snelle, automatische herkenning van deze samenstelling. Herkenning is essentieel omdat elke samenstelling weer een ander recycleproces/sorteerstroom nodig heeft. Innovatie in herkenningssystemen wordt dan ook in de sector aangewezen als de meest belangrijke stap naar een circulaire textielindustrie, en is het kernpunt van dit consortium. In dit project wordt een innovatie methode ontwikkeld om met behulp van hyperspectrale Short-Wave Infrared (SWIR) -camera's en Artificial Intelligence (AI) de textielsamenstelling te bepalen op de lopende band. AI is hierbij een sleuteltechnologie, omdat de herkenning van textiel dermate complex is (door de grote hoeveelheid verschijningsvormen) dat conventionele analysemethoden niet volstaan. Wij hebben vier innovatieve AI-technieken geïdentificeerd die nog nooit eerder zijn toegepast op textielrecycling, die gezamenlijk naar verwachting tot een doorbraak leiden in de textielherkenning. Om deze technieken toe te kunnen passen is een grote textieldataset noodzakelijk met nauwkeurige samenstelling-informatie, die nog ontbreekt. Onze contributie is daarom drievoudig: Ten eerste bouwen we de eerste grootschalige en publiekelijk-beschikbare textieldatabase voor gezamenlijke innovatie. Ten tweede leveren wij publiekelijk-beschikbare AI-algoritmes waarmee textielherkenning uitgevoerd kan worden, en ten derde werken wij aan een prototype opstelling (TRL-6) waarbij hyperspectrale beelden van textiel op een lopende band worden opgenomen en herkend.