In september 2012 is de iPad geïmplementeerd in het onderwijs van het Leeuwarder Lyceum. Sowijs onderzocht tijdens de implementatie welke verwachtingen leerlingen en leraren hadden van de iPad. Nu, een jaar later, hebben we opnieuw onderzoek gedaan onder leerlingen en leraren naar het iPad-gebruik. Aan de hand van diepte-interviews hebben we gekeken naar het huidige gebruik en tevredenheid. Zijn de leerlingen gewend aan het apparaat? Is de didactiek door leraren aangepast? Je leest het in dit whitepaper
DOCUMENT
In 2012 is de iPad geïmplementeerd in het voorgezet middelbare onderwijs van Piter Jelles de Dyk in Leeuwarden. Sowijs volgde de implementatie van de iPad. In dit whitepaper wordt beschreven hoe ouders van leerlingen het iPad-gebruik op school ervaren. Welke voor- of nadelen zien zij in het iPad-gebruik en is er voldoende voorlichting over hoe de iPad geïmplementeerd moet worden in het onderwijs?
DOCUMENT
Brengt de iPad in het onderwijs meer gebruiksgemak, snelheid en studievermogen? Sowijs deed onderzoek naar de implementatie van de iPad in het voortgezet onderwijs. Wat is de visie van leerlingen en leraren over de introductie van de iPad en wat zijn belangrijke aanbevelingen?
DOCUMENT
In november 2012 kregen alle brugklasleerlingen van het Leeuwarder Lyceum een iPad uitgereikt. Dit nieuwe ‘device’ is de aanjager van onderwijsvernieuwingen op het gebied van digitalisering van lesmateriaal. Sowijs volgde de implementatie van de iPad en vroeg zich af: hoe is het iPadgebruik na een half jaar? Hoe wordt de tablet gebruikt, welke verwachtingen liggen er en welke kansen zijn er voor de toekomst? Dit onderzoek is de volgende stap in onze reeks onderzoeken naar de implementatie van nieuwe kennismedia in het middelbaar en hoger onderwijs
DOCUMENT
Kinderen leren van het kijken naar een voorbeeld. In het zwemonderwijs is kijken naar de beweging lastig, omdat het voorbeeld (gedeeltelijk) onder water plaatsvindt. Dit is zeker van toepassing bij de schoolslag.Het doel van dit onderzoek was om in kaart te brengen wat het effect is van een voorbeeld op een iPad ten opzichte van het bekijken van een fysiek voorbeeld in de zwemles.In de resultaten komt naar voren dat de experimentele groep significant meer vooruitgang heeft geboekt op de schoolslag dan de controle groep. Daarnaast scoorde de experimentele groep significant hoger op de kennis van de schoolslag. Hierdoor lijkt het dat een voorbeeld gegeven door middel van een iPad leidt tot een grotere vooruitgang op de schoolslag dan een traditioneel voorbeeld van de lesgever.
DOCUMENT
De introductie van nieuwe media, zoals de iPad, in het onderwijs kunnen het onderwijs versterken en een interessante leeromgeving scheppen. Voor een school valt het echter in de praktijk van alledag niet mee om deze mogelijkheden te zien en toe te passen. Dit whitepaper bevat een beschrijving van de opzet en uitkomsten van de ‘What’s next’-week: een multidisciplinaire aanpak om te komen tot innovatieve manieren om iPads in te zetten binnen een middelbare school
DOCUMENT
Een van de belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijs is het gebruik van nieuwe kennismedia: media voor het genereren, begrijpen en delen van kennis. Denk aan social media, serious gaming, apps, tablets en smartphones. De grote vraag is: hoe ga je als school om met deze mediaontwikkelingen? In dit whitepaper presenteren we de roadmap van ons onderzoek naar de educatieve implementatie van de iPad (Engelstalig document)
DOCUMENT
Als 2009 het al niet was, dan wordt 2010 zeker het jaar waarin duidelijk zal worden hoe onze boekenkast er in de toekomst uit gaat zien: vol met dode bomen of in de vorm van een compact elektronisch apparaat. Column over de verschillende kanshebbers.
DOCUMENT
Beschrijving van een aantal mogelijkheden die beschikbaar zijn als je op afstand wilt vergaderen. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van de middelen die voor elke medewerker van de dienst Onderwijs en Onderzoek ter beschikking staan: * Een Windows 7 laptop/werkplek * Een iPad 2 Heb jij dezelfde configuratie (of een van beide onderdelen) ter beschikking, dan kan het boek (deels) ook voor jou van toepassing zijn.
DOCUMENT
Nu kan het nog: deskundigheid verwerven over mobiele apparaten. Mits je er tijd en energie insteekt om de mogelijkheden te onderzoeken. De mediatheek van Fontys Hogescholen deed dit, schafte er een aantal aan en nam ze onder de loep.
DOCUMENT