Het boek is verkrijgbaar bij Amsterdam University Press (AUP) via een betaalmuur In tijden van crisis, racisme, ongelijkheid en populisme, komen mensen sneller tegenover elkaar te staan. Dit geldt nog meer voor kinderen en jongeren. Hoe kan je jongeren helpen een veerkrachtige identiteit te ontwikkelen in een context van polarisatie en vervreemding? Dit boek portretteert zes pedagogische praktijken waarin deze uitdaging samen met jongeren wordt opgepakt. Deze allianties openen een ruimte waar gespeeld kan worden met identiteiten. Betrokken begeleiders coachen niet alleen jongeren in hun eigen bewustwordingsproces, maar bouwen ook aan gemeenschappen en zijn belangenbehartigers. Zij behartigen de belangen van jongeren om in deze tijd waarin politiek steeds vaker het verleden als kompas neemt, individuele en collectieve toekomstdromen levend te houden.
LINK
Het huidige beeld in Nederland over Marokkanen is overwegend negatief. Marokkaans-Nederlandse hbo-studenten proberen zich te wapenen tegen negatieve stereotypering door zich te focussen op hun studieloopbaan. Ze geloven sterk in emancipatie en vooruitgang via het onderwijs. Het langjarige praktijkonderzoek van Machteld de Jong toont aan dat deze studenten nauwelijks openlijk in verzet komen tegen heersende opvattingen, maar evenmin assimilatie nastreven. Ze proberen verschillende deelidentiteiten te combineren om daarmee een eigen route te kiezen naar een volwaardige plaats in de Nederlandse samenleving. Het leven van deze Marokkaans-Nederlandse hbo-studenten is daarmee een voortdurend balanceren tussen verschillende loyaliteiten: de eigen (etnische) gemeenschap, de hogeschool, maar ook de Nederlandse samenleving. Dit boek laat de veerkracht en ambitie van deze jongeren zien en hun geloof in een succesvolle toekomst als Marokkaan, Nederlander én moslim.
MULTIFILE
Interview met Anke van Gorp. Bij radicalisering denkt iedereen momenteel aan jonge moslims die als jihadist naar Syrië en Irak trekken. Zo vroeg en zo hard mogelijk aanpakken, is de publieke opinie. Europees onderzoek komt tot een heel andere conclusie. Mede-onderzoeker Anke van Gorp van het HU-lectoraat Regie van Veiligheid: ‘Radicalisering hoort ook bij identiteitsvorming.’
LINK
Homebase is een verkennend onderzoek naar interventies ter preventie van jeugdcriminaliteit. Met deze verkenning willen wij bijdragen aan een stevige theoretische en praktijkgerichte basis voor beleidsontwikkelingen, en daarmee voor een preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit die de veerkracht van jongeren voorop stelt. Met als doel bijdragen aan preventie van jonge aanwas in de jeugdcriminaliteit en perspectief bieden aan groepen jongeren die opgroeien in kwetsbare en risicovolle omstandigheden. Wat hebben jongeren in de wijk nodig om hun veerkracht en sociale identiteit te versterken, en perspectief te krijgen op een kansrijke en betekenisvolle ontwikkeling buiten de criminaliteit? Op welke manier kan hieraan ondersteuning geboden worden? Het lectoraat Jeugd en Samenleving heeft in samenwerking met het lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit van Hogeschool Leiden en lectoraat Youth Spot van Hogeschool van Amsterdam verkennend onderzoek gedaan in opdracht van de Directie Samenleving en Integratie van het Ministerie van Sociale Zaken.
DOCUMENT
Engelse vertaling van de rede van Rudy Richardson bij aanvaarding van het lectoraat Ecologie van culturele diversiteit in groen onderwijs aan Stoas Vilentum Hogeschool. In zijn rede betoogde Richardson dat het zogenaamde ‘Transculturalisme’ een vorm is om duurzame sociale relaties te ontwikkelen. Met het Transculturalisme zijn we volgens de nieuwe lector beter in staat de culturele diversiteit om ons heen te begrijpen, er onze plaats in te vinden en ook met anderen daarover te communiceren. “Het stelt ons in staat onszelf en de ander te zien in termen van meervoudigheid en daarmee wordt de weg geopend naar nieuwe verbindingen met de ander en met de wereld om ons heen.”Transculturalisme is volgens Richardson geen extreme vorm van cultuurrelativisme. Integendeel, het stelt ons in staat de complexiteit van cultuur en identiteitsvorming zodanig te ervaren en te benaderen dat de culturele waardigheid van onszelf en van de ander intact blijft. Daarmee de kans op duurzame relaties met anderen in de samenleving en met de omgeving te vergroten. Daarmee wordt de kans groter om ‘de kleurrijke Wei’ in de samenleving in het algemeen en het groene onderwijs in het bijzonder te realiseren Transculturalisme is de basis voor verder onderzoek naar het feit dat er nauwelijks Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders studeren in het groene onderwijs.
DOCUMENT
Een jongerennetwerk is een plek waar jongeren sociale contacten kunnen opdoen en onderlinge steun krijgen. Ook zorgt commissie- en bestuurswerk voor een groei van hun persoonlijke, professionele vaardigheden. Tijdens de eindconferentie deelde lectoraat Diversiteitsvraagstukken inzichten over hoe de deelname van jongeren aan een netwerk of community bij kan dragen aan het realiseren van hun toekomst. Ze leerden hoe deelname aan een jongerennetwerk bijdraagt aan een positief zelfbeeld, een positieve identiteit en het versterken van ambities. Hierdoor krijgen zij de kracht om vol zelfvertrouwen een plek te vinden binnen de onderwijs- of arbeidsomgeving. We hopen met de vragen in de reflectietool inspiratie te geven aan identiteitsnetwerken om verder te verkennen wat hun missie, visie en activiteiten kunnen zijn. Hoe wil de vereniging zich profileren voor nieuwe leden en naar de onderwijsinstellingen, gemeente, of bedrijven? Hoe zit het met de sfeer? En wat wil je organiseren, met welk doel? Deze vragen kunnen bijvoorbeeld gespreksonderwerpen zijn voor een heidag van het bestuur, of een workshop met leden.
DOCUMENT
Een jongerennetwerk is een plek waar jongeren sociale contacten kunnen opdoen en onderlinge steun krijgen. Ook zorgt commissie- en bestuurswerk voor een groei van hun persoonlijke, professionele vaardigheden. Tijdens de eindconferentie deelde lectoraat Diversiteitsvraagstukken inzichten over hoe de deelname van jongeren aan een netwerk of community bij kan dragen aan het realiseren van hun toekomst. Ze leerden hoe deelname aan een jongerennetwerk bijdraagt aan een positief zelfbeeld, een positieve identiteit en het versterken van ambities. Hierdoor krijgen zij de kracht om vol zelfvertrouwen een plek te vinden binnen de onderwijs- of arbeidsomgeving.
DOCUMENT
Burgers brengen een groot deel van hun leven door als beroepsbeoefenaar, als collega en als vakman en vakvrouw. Voorbereiding op een beroep en een loopbaan is daarom van grote betekenis voor burgerschap in brede zin. De school is geen eiland in de samenleving maar er nauw mee verbonden. Hoe dient het beroepsonderwijs jonge mensen voor te bereiden op de deelname aan de wereld van beroep, loopbaan en bedrijf? Welke veranderingen doen zich voor in deze wereld en hoe moet het beroepsonderwijs daarop inspelen? Welke begripsvorming is hierbij behulpzaam?
DOCUMENT
In zijn rede ‘De kleurrijke wei’ betoogde Richardson dat het zogenaamde ‘Transculturalisme’ een vorm is om duurzame sociale relaties te ontwikkelen. Met het Transculturalisme zijn we volgens de nieuwe lector beter in staat de culturele diversiteit om ons heen te begrijpen, er onze plaats in te vinden en ook met anderen daarover te communiceren. “Het stelt ons in staat onszelf en de ander te zien in termen van meervoudigheid en daarmee wordt de weg geopend naar nieuwe verbindingen met de ander en met de wereld om ons heen.”Transculturalisme is volgens Richardson geen extreme vorm van cultuurrelativisme. Integendeel, het stelt ons in staat de complexiteit van cultuur en identiteitsvorming zodanig te ervaren en te benaderen dat de culturele waardigheid van onszelf en van de ander intact blijft. Daarmee de kans op duurzame relaties met anderen in de samenleving en met de omgeving te vergroten. Daarmee wordt de kans groter om ‘de kleurrijke Wei’ in de samenleving in het algemeen en het groene onderwijs in het bijzonder te realiseren Transculturalisme is de basis voor verder onderzoek naar het feit dat er nauwelijks Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders studeren in het groene onderwijs.
DOCUMENT
This paper addresses the following question: What is the current opinion and conception of ordinary Dutch people regarding the influx of refugees from the Middle East, and how can local government formulate a policy on this issue?
DOCUMENT