The COVID-19 pandemic has changed many aspects of people’s lives, and seems to have affected people’s wellbeing and relation to technology now, and in the future. Not only has it changed people’s lives and the way citizens live, work, exercise, craft and stay connected, the pandemic has also altered the way Human Computer Interaction (HCI) professionals can engage in face-to-face interactions and consequently participatory, human-centered design and research. Limitations in being close to others and having physical, visible and shared interactions pose a challenge as these aspects are typically considered critical for the accomplishment of a transparent, attractive and critical understanding of technology and respective civic and digital engagement for wellbeing. Consequently, the risk now observed is that citizens in the new ‘normal’ digital society, particularly vulnerable groups, are beingeven less connected, supported or heard. Drawing from a study with an expert panel of 20 selected HCI related professionals in The Netherlands that participated on-line (through focus groups, questionnaires and/or interviews) discussing co-creation for wellbeing in times of COVID-19 (N=20), and civic values for conditional data sharing (N=11), this paper presents issues encountered and potential new approaches to overcome participatory challenges in the ‘new’ digital society. This study further draws on project reporting and a ‘one week in the life of’ study in times of COVID-19 with a physical toolkit for remote data collection that was used with older adults (65+, N=13) and evaluated with professionals (N=6). Drawing on such projects and professional experiences, the paper discusses some opportunities of participatory approaches for the new ‘distant’ normal.
Abstract: The COVID-19 pandemic created the need to use digital health resources (DR), as they sometimes were the only option to receive healthcare or social interaction. The aim of this research is to provide insight into the experiences during the lockdown of older people using DR for health in general and the points of improvement they see. A qualitative study was carried out using semistructured interviews with older persons by telephone. A total of 10 older adults participated, with a median age of 78 years, the majority having a chronic disease. The most important themes for motivation to use health-related DR were ‘urgency’ and ‘usefulness’. Experiences with DR were related to the themes ‘human contact’ and ‘communication’, which were experienced by respondents as facilitated by DR, and ‘time and energy’, which was two-sided. Additionally, most older persons worried about accessibility of DR by all older persons and the support needed. In conclusion, older persons are convinced of the urgency and the usefulness of digital technology for health and healthcare. Time and energy constraints can be alleviated by using DR on the one hand, but this can also be challenging if older persons are less digitally skilled or lack digital literacy. Good and sustained human support is therefore mandatory
MULTIFILE
Social Media lijken, bij uitstek, media om te inspireren en te innoveren. Echter, in de eerste plaats zijn Social Media als Facebook, Twitter, Youtube, Hyves en LinkedIn geschikt voor het onderhouden van relaties. De conversatie staat centraal. Politici kunnen zich open stellen voor dialoog met de burger. Des te meer reden om te onderzoeken in hoeverre Social Media impact hebben gehad op de verkiezingen van 2 maart 2011 in Overijssel. Dit is de derde in een reeks van onderzoeksrapportages van het onderzoek Social Media en verkiezingen van het lectoraat Media Technology Design van Saxion. Het betreft een longitudinaal onderzoek naar trends in Social Media en politiek, scenario’s van het mogelijke gebruik van Social Media in de politiek en de impact hiervan op de uitslagen van gemeenteraads-,Provinciale Staten- en Tweede Kamerverkiezingen. Voor dit onderzoek is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: “In welke mate is er (significante) invloed waarneembaar van het (actieve) gebruik van Social Media door verkiezingskandidaten op de hoeveelheid stemmen die een politieke kandidaat tijdens de Provinciale Statenverkiezingen in Overijssel krijgt”? De provinciale politici hebben in de aanloop naar de verkiezingen van 2 maart relatief weinig gebruik gemaakt van Social Media. Vergeleken met de Tweede Kamer verkiezingen zijn de SMI scores ontzettend laag te noemen. Op basis van deze meting is het niet duidelijk welke invloed of relatie uitgaat van Social Media. Er zijn geen significante verbanden gevonden. Er zijn over het algemeen weinig actieve Social Media gebruikers onder de kandidaten voor de provinciale staten in Overijssel. Aangezien tal van invloedsfactoren meespelen voor het behalen van voorkeurstemmen kunnen we niet zeggen of de politici die wel een relatief hoge SMI hebben ook daar voordeel van hebben gehad. Daarvoor hadden er in deze dataset meer actieve Social Media gebruikers moeten zijn. Kortom: de Social Media participatie is erg laag geweest bij deze verkiezingen. Daardoor heeft Social Media waarschijnlijk nauwelijks invloed gehad op de uitslag van de verkiezingen. Het geeft te denken dat volksvertegenwoordigers in de huidige samenleving zo weinig toegankelijk en actief zijn op Social Media.
MULTIFILE
Nederland wil in 2050 circulair zijn. Dat vraagt een ongekende transitie in de wijze waarop onze samenleving onderneemt, samenwerkt, denkt en doet. Stedelijke regio’s zijn de geijkte plek om een transitie naar een circulaire economie in gang te zetten door hun dichte concentratie van kennis, kapitaal, data en resources op een relatief klein oppervlak. De baten die deze transitie oplevert zullen vooral in deze regio’s merkbaar zijn: minder verspilling, luchtvervuiling en CO2-uitstoot, meer economische waarde en sociale impact. CIRCOLLAB richt zich op het versterken van interdisciplinair praktijkgericht onderzoek voor de circulaire transitie in de metropoolregio Amsterdam (MRA). De SPRONG-groep bestaat uit lectoraten van de Centres of Expertise Urban Technology en Urban Governance & Social Innovation en de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Maatschappelijke Innovatie Flevoland van Hogeschool Windesheim en de Academie van Bouwkunst van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. De SPRONG-groep combineert expertise vanuit het technologische, creatieve, economische en sociale domein en verricht praktijkgericht onderzoek naar ‘circulair denken en doen’, ‘circulair ondernemen’, ‘circulair menselijk kapitaal’ en ‘circulair samenwerken’ in relatie tot technische innovaties in twee waardeketens: de gebouwde omgeving en consumptiegoederen. De SPRONG-groep ontwikkelt, samen met actoren in de quadruple helix, een regionale infrastructuur voor inventariseren en prioriteren van onderzoeksbehoeften en het programmeren, opbouwen en uitwisselen van kennis. Hierbij worden kennis en ervaringen uit circulaire initiatieven, experimenten, onderzoek en onderwijs aan elkaar en aan fysieke experimenteerruimtes verbonden, om gezamenlijk van te leren, kennis te delen en op te schalen. Zo ontstaat een krachtige interdisciplinaire SPRONGgroep met de ambitie om het consortium uit te laten groeien tot dé regionale spil op het gebied van de circulaire transitie in grootstedelijke regio’s en een erkende (inter)nationale speler voor kennisuitwisseling en -opbouw op dit onderwerp.
Mobiliteit zorgt voor bereikbaarheid van producten, diensten en mensen, maar mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid van onze dorpen en steden. Mobiliteit van de toekomst moet schoner, stiller, efficiënter en veiliger, en dan ook nog betaalbaar en inclusief zijn voor burgers, bedrijven en de samenleving als geheel. In de SPRONG-groep Future-proof Automotive SoluTions (FAST) opereren Fontys en Hogeschool Arnhem Nijmegen als kern van een consortium met bedrijven, kennisinstellingen en regionale overheden. Zes lectoraten van Fontys en HAN gaan samen aan de slag. Kennis over voertuigtechniek en intelligente mobiliteit van Fontys en HAN wordt samengebracht met expertise over logistiek, bedrijfskunde, creatieve economie (verwaarding, lange-termijn-denken, verbeeldingskracht), sociale impact van mobiliteitsinnovaties, recht en ethiek. Doel Het doel van SPRONG-groep FAST is de doorgroei en versterking van een multidisciplinaire onderzoeksgroep tot een krachtige SPRONG-groep die bijdraagt tot een versnelling van de transitie naar emissieloze, autonome mobiliteitssystemen voor collectief personenvervoer en goederenvervoer. Beoogd wordt bij te dragen aan maatschappelijke uitdagingen rondom energietransitie, het verlagen van CO2 en NOx emissies door mobiliteit en transport, alsook aan het verbeteren van het concurrerend vermogen van de Nederlandse economie in de betrokken sectoren door in impactvolle projecten de synergie tussen beroepspraktijk, onderzoek en onderwijs te versterken. Focus De inhoudelijke focus van de SPRONG-groep richt zich op het collectief personenvervoer en goederenvervoer, van voertuigtechniek tot logistieke systemen, met aandacht voor veranderende verdienmodellen. De methodologische focus ligt bij het inzetten van digitale technologie voor multidisciplinair onderzoek en co-creatie met overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Hiertoe wordt een gezamenlijk Virtual Mobility Lab gestart waar onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven samenwerken met behulp van digitale tools, zoals Digital Twins, Business-Proces-Modeling en Technology Impact-Tools. Hiermee is het mogelijk om de impact te bestuderen van (technologische) vernieuwing bij het product op mens en omgeving (en vice-versa) alsook de gevolgen voor de betrokken stakeholders.
The Hospitality, Tourism, Innovation & Technology Experts Network (HTIT-EN) is a pivotal initiative aimed at unlocking societal impact potential. The Dutch hospitality and tourism sector, which employs over half a million individuals and annually hosts more than 40 million guests, ranks as the Netherlands’ 8th largest economic sector. However, this sector faces numerous challenges, including the uncertain impact of emerging technologies and issues such as unethical behavior, workforce attrition, and staff shortages, which have been exacerbated by the COVID-19 pandemic. The advent of emerging technologies like service robots, immersive experiences, and artificial intelligence has brought the sector to a critical juncture. These innovations pose significant disruptions, challenging the traditional concept of hospitality and questioning the positive societal impact in terms of ethical considerations, inclusivity, affordability, and data privacy.Strategically positioned to address these challenges, HTIT-EN focuses on leveraging emerging technologies to create impactful scenarios and shape the future of hospitality and tourism. Our motivation stems from the sector’s societal importance and its continuous influence on our daily lives. By harnessing technology and innovation, we aim to tackle industry-specific issues and extend the positive societal impact to related human-centered service industries.The overarching mission of HTIT-EN is to empower the Dutch Hospitality and Tourism sector to serve as a driving force for technology-enabled societal impact. The primary objective is to align research activities and promote collaboration. Key objectives include bringing together leading professors specializing in technology-driven impact within the hospitality and tourism sector, initiating research projects in line with a shared research agenda and in collaboration with local and international industry partners, and collaboratively developing expertise in emerging technologies that empower the role of hospitality and tourism as catalysts for societal impact. This endeavor contributes to the development and acceleration of the Knowledge and Innovation Agenda (KIA) ‘Key technologies’ & ‘Digitalization’. The aim is to foster an excellent reputation for Dutch hospitality and tourism as a global leader in technology-driven societal impact.We have strong support from CELTH, the Centre of Expertise within the domain of leisure, tourism and hospitality for the overall ambitions of the research project.Societal issueThe HTIT-EN project bridges societal importance and cross-cutting issues in the tourism and hospitality sectors. It’s fueled by the ambition to leverage emerging technologies to tackle industry-specific challenges, including knowledge and skills gaps, labor shortages and replacements, and evolving consumer expectations.Benefit to societyThe platform brings together professors and researchers from MBO, HBO and WO knowledge institutes as well as diverse set of professional partners to stimulate collaboration, align research lines and establish joint a joint research agenda on how technology-driven impact may become a catalyst within hospitality and tourism.