Op 25 mei 2018 moet bij organisaties de ingrijpend gewijzigde privacywet gevinggeïmplementeerd zijn. Veel contracten met leveranciers omvatten de verwerkingvan persoonsgegevens. Inkoopadviseur Gert Walhof en jurist Robert Grandiapresenteren een stappenplan om op tijd klaar te zijn voor de nieuwe regels.
DOCUMENT
Als gevolg van ontwikkelingen in het sociale en zorgdomein, zoals de decentralisatie van zorgtaken naar gemeenten en de ‘terug naar de wijk’-beweging vanuit de ggz, is de noodzaak ontstaan om op lokaal niveau met politie en lokale partners vanuit verschillende domeinen samen te werken om overlast te verminderen en te voorkomen. Met het inzetten van een Lokale Persoonsgerichte Aanpak (Lokale PGA) wordt de integrale samenwerking tussen verschillende samenwerkingspartners bevorderd. De Lokale PGA is relatief nieuw en volop in ontwikkeling in veel Nederlandse gemeenten. De complexiteit van de problematiek die vaak samengaat met het verstorende gedrag maakt dat handhaving en repressie (alleen) nauwelijks zullen helpen in het tegengaan en voorkomen van dit gedrag.Een domeinoverstijgende samenwerking, zoals bij de Lokale PGA, is dan ook nodig en maakt het mogelijk om de onderliggende problematiek aan te pakken en overlast en crimineel gedrag tegen te gaan.
DOCUMENT
De opkomst van Artificiële Intelligentie (AI) verandert de marketingsector ingrijpend door de kansen die het biedt, zoals het automatiseren van marketingtaken, voorspellen van consumentengedrag of personaliseren van aanbod. Tegelijkertijd brengt de inzet van AI potentieel negatieve neveneffecten met zich mee, zoals inbreuk op menselijke waarden als privacy of autonomie. Dit creëert een maatschappelijke vraag naar verantwoord gebruik van AI, vanuit naleving van juridische kaders, met aandacht voor ethische overwegingen en met respect voor maatschappelijke waarden. Waar van marketingprofessionals primair wordt verwacht om (economische) waarde te creëren voor hun organisatie en klanten, wordt daarmee ook in toenemende mate van hen verwacht om op respectvolle wijze waarde te creëren voor diverse stakeholders, en om bij te dragen aan bredere maatschappelijke belangen. Waar grote bedrijven doorgaans de middelen hebben om aan bovengenoemde verwachtingen te voldoen, zoals budget, specialistische kennis en IT-infrastructuur, leidt de beperkte beschikbaarheid hiervan bij mkb-ondernemers tot een barrière voor verantwoord AI inzet. Om deze barrière te slechten, richt voorliggend project zich op het bieden van concrete handelingsperspectieven voor het mkb op de vier voornaamste uitdagingen bij het verantwoord toepassen van AI in marketing: (1) technologische complexiteit; (2) meervoudige waardecreatie, (3) ethische afwegingen, en (4) juridische kaders. Via ontwerpgericht praktijkonderzoek wordt invulling gegeven aan de uitvoering van verantwoord AI in de marketingpraktijk. Vanuit onderzoek naar de specifieke behoeften van het mkb wordt een praktisch instrumentarium ontwikkeld, bestaande uit ethische richtlijnen, technologische hulpmiddelen, juridische ondersteuning en praktisch toepasbare modellen voor meervoudige waardecreatie. Dit stelt marketingprofessionals in het mkb in staat om met hun organisatie competitief te opereren in een almaar digitaliserende markt, en tegelijkertijd te voldoen aan de veranderende verwachtingen van klanten, samenleving en regelgeving, met maatschappelijke verantwoordelijkheid voor hun marketingactiviteiten. De resultaten van dit project zullen daarmee met name doorwerking vinden in de marketingpraktijk alsook in het onderwijs van (aankomende) marketingprofessionals.