Het doel van het project Every Picture Tells a Story is om samen met het werkveld methoden, technieken en kennis te ontwikkelen voor het produceren van effectieve infographics. Dit is nodig omdat de vraag naar infographics in de markt snel toeneemt. Bedrijfsleven en overheden kiezen er steeds vaker voor om infographics te gebruiken om grote hoeveelheden of complexe informatie begrijpelijk te maken voor hun doelgroepen. Om aan de vraag van deze opdrachtgever te kunnen blijven voldoen hebben producenten van infographics (vaak ontwerpen communicatiebureaus) nieuwe kennis nodig op het gebied van het interdisciplinaire productieproces, communicatie- en mediatechnieken en ‘usability’.
DOCUMENT
Het doel van het project Every Picture Tells a Story is om samen met het werkveld methoden, technieken en kennis te ontwikkelen voor het produceren van effectieve infographics. Dit is nodig omdat de vraag naar infographics in de markt snel toeneemt. Bedrijfsleven en overheden kiezen er steeds vaker voor om infographics te gebruiken om grote hoeveelheden of complexe informatie begrijpelijk te maken voor hun doelgroepen. Om aan de vraag van deze opdrachtgever te kunnen blijven voldoen hebben producenten van infographics (vaak ontwerpen communicatiebureaus) nieuwe kennis nodig op het gebied van het interdisciplinaire productieproces, communicatie- en mediatechnieken en ‘usability’. Hogeschool Utrecht, Beroepsvereniging voor Nederlandse ontwerpers (BNO), Argumentenfabriek en In60seconds hebben zich voor dit project verenigd in een consortium. Daarnaast hebben zich bedrijven uit het werkveld aangesloten en een onderwijsinstelling, de Universiteit van Amsterdam. De partijen hebben elkaar gevonden in de wens samen nieuwe kennis en vaardigheden te ontwikkelen op het gebied van infographics. Zij streven ernaar toepasbare oplossingen in het werkveld te implementeren. Het consortium zal het onderzoek sturen en de resultaten ervan laten circuleren in onderwijs en praktijk.
DOCUMENT
In recent years, the use of visualizations or infographics in the news has become increasingly popular. We know, however, surprisingly little about how news consumers use and appreciate news visualizations. We apply a mixed-method approach to answer these two questions. First, we conduct an eye-tracking study that measures use, by means of direct attention to visualizations on three different news platforms (print newspaper, e-newspaper on tablet, and news website). Second, we conduct focus groups and a survey among readers of three news media to study the extent to which news consumers actually value the inclusion of visualizations in the news. Our results show that news consumers do indeed read news visualizations, regardless of the platform on which the visual is published. We also find that visualizations are appreciated, but only if they are coherently integrated into a news story and thus fulfill a function that can be easily understood. With this study, we provide the first comprehensive picture of the usefulness of information visualizations in the news, and contribute to a growing literature on alternative ways of storytelling in journalism today.
LINK
In recent years, the use of visualizations or infographics in the news has become increasingly popular. We know, however, surprisingly little about how news consumers use and appreciate news visualizations. We apply a mixed-method approach to answer these two questions. First, we conduct an eye-tracking study that measures use, by means of direct attention to visualizations on three different news platforms (print newspaper, e-newspaper on tablet, and news website). Second, we conduct focus groups and a survey among readers of three news media to study the extent to which news consumers actually value the inclusion of visualizations in the news. Our results show that news consumers do indeed read news visualizations, regardless of the platform on which the visual is published. We also find that visualizations are appreciated, but only if they are coherently integrated into a news story and thus fulfill a function that can be easily understood. With this study, we provide the first comprehensive picture of the usefulness of information visualizations in the news, and contribute to a growing literature on alternative ways of storytelling in journalism today.
LINK
Een eigen Library Dashboard met grafisch schitterend vormgegeven interactieve kerncijfers over de bibliotheek. Het kán een sterk marketinginstrument zijn waarmee je tot in detail de sterke punten kunt etaleren. Dus verzamel de statistieken en ga aan de slag!
DOCUMENT
Depicting news graphically is considered an apt way to deal with challenges of modern journalism: to disclose big data, and present news attractively, visually, and fast to grasp. This study delves into reported obstacles and challenges for the production of news visualizations. It focuses on the question: what are the decisive factors that make news visualizations ‘work’ for the different people involved: journalists, designers and the public? To answer the research question, a threefold approach was taken: a review of both pertinent professional literature and academic studies on the production process of infographics; in-depth interviews with data journalists on their most extensive productions; and case studies around the production of three Dutch media visualizations. Results show that the quality and the use of visualization for news stories not only depends on the availability and the skills of designers and data journalists, but even more so on the willingness of the editors-in-chief to initiate experiments with new concepts and tools and to opt for new ways of news gathering and dissemination.
DOCUMENT
Voordat een visualisatie tot stand komt, is daar een complex proces aan vooraf gegaan. Doel en doelgroepen worden vastgesteld (‘hoe bereiken we welk effect bij wie?’) terwijl daarnaast de relatie tussen de data en de uiteindelijke visualisatie gedefinieerd moet worden (‘hoe laten we wat zien?’). De productie en de receptie van een visualisatie zijn twee te onderscheiden processen. Bij het maakproces spelen vakkennis, design, technische mogelijkheden, brongegevens, doelgroep, mediakeuze en doelstelling een belangrijke rol. Bij receptie gaat het erom of en hoe de doelgroep de boodschap ontvangt: wordt die waargenomen en begrepen? En wat zijn de gevolgen bij de gebruiker? Hoewel receptie in de tijd volgt op het productieproces, spelen verwachtingen over receptie een belangrijke rol bij het maken van informatievisualisaties. De kennis over publieksreacties op visuele boodschappen is echter op verschillende manieren vastgelegd. Bij designers en anderen die betrokken zijn bij het maakproces van informatievisualisaties is er sprake van een verzameling van working theories (McQuail, 2010, pp. 13-14) die vooral op ervaring is gebaseerd. Bij empirisch onderzoek daarentegen worden responses op visuele cues daadwerkelijk gemeten. Zie Deel II van dit onderzoek. Doelstelling van dit onderzoek is deze twee vormen van kennis met elkaar te vergelijken. De vraag is welke veronderstellingen en verwachtingen er bij de beroepspraktijk bestaan en in hoeverre deze gestaafd, aangevuld of weersproken worden door empirisch, wetenschappelijk gefundeerd, onderzoek.
DOCUMENT
Een stripboek helemaal gewijd aan de veldboon! Waarom? In het project Bean me up! is drie jaar onderzoek gedaan naar de vraag: kan de Nederlandse veldboon als eiwitbron de soja uit verre landen vervangen? Is de Nederlandse veldboon geschikt om te verwerken in voedingsmiddelen? De resultaten zijn veelbelovend! Wist je bijvoorbeeld dat studenten nieuwe producten ontwikkelen van veldbonen? Wat dacht je van borrelbonen en kaasvervangers? Maar er is nog veel meer te vertellen over de veldboon. En dat allemaal verpakt in strips, afgewisseld door enkele infographics en interviews. Zie de veldboon schitteren als held die de aarde redt, vind de veldboon die groen ziet bij de dokter, geniet van de veldboon die op zoek gaat naar zijn ideale vrouw voor zijn nageslacht. Ervaar zelf waarom de oer-Hollandse veldboon dit stripboek verdient!
MULTIFILE