This paper addresses an approach to teaching embedded systems programming through a challenge-based competition involving robots. This pedagogical project distinguishes itself by incorporating international students from three international institutions through the Blended Intensive Program (BIP). The research findings indicate that this approach yields excellent results regarding student engagement and learning outcomes. The challenge-based program effectively promotes students' creative problem-solving abilities by combining theoretical instruction with hands-on experience in a competitive setting.
DOCUMENT
Om studenten beter toe te rusten voor hun toekomst is in 2005 het onderwijsconcept regioleren ontwikkeld en de afgelopen jaren toegepast door verschillende mbo-scholen (Foorthuis et al., 2012; Boetzkes et al., 2014). Vertrekkend vanuit een aantal onderwijsontwerpprincipes, streeft regioleren naar een reële, regionaal ingebedde, multidisciplinaire en multi-stakeholder leeromgeving voor studenten en regionale partners zoals ondernemers en overheden. Studenten werken – begeleid door hun docenten (coaches) – in bijvoorbeeld studentstichtingen samen aan het verwerven en uitvoeren van opdrachten uit de regio: 'echte wereld'-problemen en opdrachten van 'echte klanten’ (Oonk, 2017). Studenten voeren wervingsgesprekken, schrijven offertes, bespreken die met opdrachtgevers, vormen teams voor het coördineren en uitvoeren van de opdrachten en presenteren de resultaten aan klanten, docenten, collega's en andere geïnteresseerden. In heel het proces moeten de inhoud, diversiteit en complexiteit van de opdrachten afgestemd zijn op de leerdoelen van hun opleiding. Bij elkaar zou regioleren de ondernemendheid en het sociale en milieubewustzijn van studenten moeten bevorderen, iets wat noodzakelijk is in onze dynamische, complexe en uitdagende wereld (World Economic Forum, 2016). Door de samenwerking met de regio werken studenten aan hun eigen ontwikkeling en tegelijkertijd aan regionale ontwikkeling (Oonk, 2017).In 2016 vroeg Terra – een agrarisch opleidingscentrum met drie scholen en een grote diversiteit aan opleidingen in de groene sector – aan Aeres Hogeschool Wageningen (AHW) een ‘foto’ te maken van de praktijk van regioleren bij Terra mbo. Deze foto moest Terra helpen om zelf de eigen vormgeving van regioleren te beoordelen en de stappen en aandachtspunten voor de doorontwikkeling ervan te bepalen. In overleg tussen Terra, het lectoraat Responsief onderwijs (dr. Frank de Jong) van AHW en het lectoraat Grenspraktijken van opleiders en onderzoekers van AHW (dr. Niek van den Berg) is stapsgewijs de onderzoeksvraag verhelderd. Deze is uitgemond in de volgende formulering:1. Hoe krijgt het leren binnen regioleren bij Terra vorm?a. Welke vormen van leren vinden er plaats?b. Welke rollen en instrumenten zijn daarbij wel of niet ondersteunend?c. Welke didactieken worden er gehanteerd?2. Wat is volgens de betrokkenen nodig in de verdere ontwikkeling van regioleren bij Terra?
DOCUMENT
Op donderdag 15 oktober 2009 zijn bij Saxion in Enschede de lectoren Henk van Leeuwen, Piet Griffioen en Wouter Teeuw officieel geïnstalleerd. Met zijn drieën vormen zij het lectoraat ‘ambient intelligence’ van het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie. In hun lectorale rede ter ere van deze installatie gaan zij in op ontwikkelingen en toepassingen van ambient intelligence. Met de term ambient intelligence wordt een toekomstvisie aangeduid. In deze visie zijn omgevingen zich bewust van de aanwezigheid van personen, hun gedrag of zelfs hun intenties. Slimme omgevingen kunnen daarop reageren. Denk bijvoorbeeld aan spiegels waarop tijdens het tanden poetsen de file informatie van die dag verschijnt. Of een tapijt dat beweging kan registreren, bijvoorbeeld om patiënten te monitoren in een verzorgingstehuis. In hun rede geeft het drietal lectoren antwoord op stellingen en vragen over de mogelijkheden van ambient intelligence. Kunnen we systemen bedenken die anticiperen op wat mensen willen en ons zo beter ondersteunen in onze activiteiten? Kan een omgeving slim worden en als het ware weten wat er speelt en daarop zo te reageren dat dit door ‘ons’ als gebruiker als natuurlijk wordt ervaren? De lectoren werken voor het lectoraat ambient intelligence binnen het Kenniscentrum Design en Technologie van Saxion. Het lectoraat richt zich op de werkomgeving met aandacht voor veilig, plezierig en gezond werken.
MULTIFILE
Dit paper bespreekt de impact van intelligente technologie, in het bijzonder ChatGPT in het onderwijs. Wat is de rol van intelligente technologie in het onderwijs?Intelligentie technologie vindt in toenemende mate ingang in het onderwijs en in het dagelijks leven, waar leerlingen er gebruik van maken en docenten zich ertoe zullen moeten verhouden. Maar wat is de mogelijke impact van deze technologie op het onderwijs? En is deze anders dan wat we al kennen? Of het nu gaat om de rekenmachine, het internet of om het digibord, het onderwijs verandert immers steeds mee met of door technologische ontwikkelingen. In dit artikel plaatsen we de opkomst van intelligente technologie in een historisch perspectief en proberen vandaar uit de overeenkomsten, verschillen en impact van intelligente technologie op het onderwijs te duiden.
MULTIFILE
Bespreking van onderzoek van Erik Danen in ‘Waar wij trots op zijn. De ontdekkingen van 2011’ van de Universiteit Leiden Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen. Celbioloog Erik Danen doet onderzoek naar de verwoestende – maar in evolutionaire termen ook wonderlijke – strategieën van de kankercel. Met welke trucs verspreiden kankercellen zich door het lichaam? Hoe overleven ze een aanval van een chemokuur? En hoe wrang is het dat de één procent cellen die de therapie overleeft vervolgens dubbelhard terugslaat.
DOCUMENT
Bespreking van onderzoek van Rychard Bouwens in ‘Waar wij trots op zijn. De ontdekkingen van 2011’ van de Universiteit Leiden Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen. Het valt goed te begrijpen voor iedereen met een basale kennis van klassieke fotografie: bij weinig licht neem je een lange sluitertijd. En dat is wat Rychard Bouwens deed. Om naar de zogenaamde Dark Ages van het heelal te kijken, hield hij de Hubble-ruimtetelescoop maar liefst 87 uur lang op een plek gericht.
DOCUMENT
Bespreking van onderzoek van Todor Stefanov in ‘Waar wij trots op zijn. De ontdekkingen van 2011’ van de Universiteit Leiden Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen. De Bulgaar Todor Stefanov onderzoekt methoden en middelen voor het ontwerpen en programmeren van multiprocessorsystemen die zijn geïntegreerd in een enkele chip. Dit om de verwerking van signalen en beelden in bijvoorbeeld smartphones te verbeteren. En dat moet snel, want ieder jaar komt er wel weer een nieuwe generatie op de markt.
DOCUMENT
Bespreking van onderzoek van Anton Akhmerov in ‘Waar wij trots op zijn. De ontdekkingen van 2011’ van de Universiteit Leiden Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen. De Leidse theoretisch natuurkundige Anton Akhmerov promoveerde in mei op een onderzoek naar functionele toepassingen van grafeen, een eenlaags koolstofmateriaal dat de afgelopen jaren volop in de belangstelling staat. Daarnaast werkte hij ook nog aan quantumcomputers, omdat hij tijd over had in zijn onderzoek.
DOCUMENT
Deze uitgave is een eerste verkenning van de mogelijkheden om learning analytics in te zetten bij open en online onderwijs en de Grand Challenges die daarbij spelen. Vijf experts uit de special interest groups Open Education en Learning Analytics identificeerden daartoe de uitdagingen in één van beide gebieden. Per uitdaging is een literatuurstudie uitgevoerd en is onderzocht welke concrete vragen er bestaan, welke nationale en internationale voorbeelden er zijn en welke punten nader onderzoek verdienen.
DOCUMENT