Positioning paper bij de inauguratie van Vincent Voet als lector Circular Plastics.
Als na afloop van een brandincident een stoffelijk overschot wordt aangetroffen, is het van belang dat de causaliteit tussen de brand en het overlijden wordt onderzocht. Brand is zeer destructief voor het menselijk lichaam. Dit bemoeilijkt de interpretatie van onderzoeksbevindingen aan een lichaam. Er zijn diverse verschijnselen die tot op zekere hoogte duiden op vitaliteit (de betrokkene was levend) ten tijde van de brand. In dit artikel worden deze verschijnselen tegen het licht gehouden. Op basis van de huidige wetenschappelijke theorieën bestaan er geen verschijnselen die leiden tot de eenduidige conclusie over al dan niet vitale blootstelling. Wel kunnen verschijnselen een vermoeden van vitale blootstelling tot op zekere hoogte ondersteunen. Ontbreken de verschijnselen, dan is het niet mogelijk om een conclusie te trekken; de afwezigheid is geen bewijs van overlijden vóór het ontstaan van de brand. Om in de rechtszaal een uitspraak te kunnen doen over de causaliteit tussen brand en overlijden, wordt het noodzakelijk geacht om de waarde voor de aannemelijkheid van vitale blootstelling per verschijnsel te motiveren.
MULTIFILE
Two key air pollutants that affect asthma are ozone and particle pollution. Studies show a direct relationship between the number of deaths and hospitalizations for asthma and increases of particulate matter in the air, including dust, soot, fly ash, diesel exhaust particles, smoke, and sulfate aerosols. Cars are found to be a primary contributor to this problem. However, patient awareness of the link is limited. This chapter begins with a general discussion of vehicular dependency or ‘car culture’, and then focuses on the discussion of the effects of air pollution on asthma in the Netherlands. I argue that international organizations and patient organizations have not tended to put pressure on air-control, pollution-control or environmental standards agencies, or the actual polluters. While changes in air quality and the release of greenhouse gases are tied to practices like the massive corporate support for the ongoing use of motor vehicles and the increased prominence of ‘car culture’ globally, patient organizations seem more focused on treating the symptoms rather than addressing the ultimate causes of the disease. Consequently, I argue that to fully address the issue of asthma the international health organizations as well as national health ministries, patient organizations, and the general public must recognize the direct link between vehicular dependency and asthma. The chapter concludes with a recommendation for raising environmental health awareness by explicitly linking the vehicular dependency to the state of poor respiratory health. Strategic policy in the Netherlands then should explicitly link the present pattern of auto mobility to public health. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781118786949 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE