Veertien docenten met uiteenlopende onderwijsvisies in de Domeinen Gezondheid, Sport en Welzijn (GZW) en Business, Finance & Law (BFL) zijn geïnterviewd in het najaar 2023 over hun visie op Student als (Inhoudelijke) Partner. Hoe kijken zij aan tegen studentparticipatie, Student als Partner, en Student als Inhoudelijke partner? Waar zien zij kansen en uitdagingen? Het interview startte met de vraag waarom ze het onderwijs ingegaan zijn, en wat energie geeft.
DOCUMENT
Presentatie Paper NVMO 2014, 6 november 2014.AchtergrondVeranderingen in de zorg, waarbij ingespeeld moet worden op een vergrijzende populatie en efficiëntie en effectiviteit steeds belangrijker worden, zorgen voor groeiende aandacht voor excellentie en het bevorderen van excellentie.1 Dit geldt zeker ook voor de paramedicus. Een manier om excellentie te bevorderen is het implementeren van honoursprogramma’s, programma’s in het Hoger Onderwijs voor talentvolle studenten die meer willen en kunnen dan hun reguliere opleiding biedt. Voor het vormgeven van honoursprogramma’s is het van belang te weten welke competenties horen bij een excellente professional, in dit geval de excellente paramedicus. In deze presentatie richten we ons op twee vragen: 1) Welke competenties beschrijven , volgens professionals, de excellente paramedicus? 2) Hoe beoordelen honours studenten het profiel van de excellente paramedicus, en hun eigen ontwikkeling in de competentiedomeinen van het profiel?
DOCUMENT
Meten is weten. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar hoe zorg je er voor dat je op het goede moment en met het juiste meetinstrument een zinvolle meting doet? Meten is immers geen doel op zich. Onlangs kwam een nieuwe uitgave van het boek Meten in de praktijk: Stappenplan voor het gebruik van meetinstrumenten in de praktijk uit. Hoog tijd om stil te staan bij meten in de dagelijkse ergotherapiepraktijk en daar een stappenplan voor te presenteren.
DOCUMENT
Bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) komt de taalontwikkeling niet goed op gang. Dit kan gevolgen hebben voor de communicatie in het dagelijks leven. Kinderen verschillen in de mate waarin ze communicatief redzaam zijn.Doel Het doel van dit onderzoek is het beschrijven van de impact van taalproblemen en het bevorderen van functioneringsgerichte diagnostiek en behandeling van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). We onderzoeken welke omgevings- en persoonlijke factoren van invloed zijn op de communicatieve redzaamheid van jonge kinderen met TOS. Daarnaast onderzoeken we de klinimetrische eigenschappen van FOCUS-34-NL. Dit is een oudervragenlijst waarmee de logopedist de impact van de TOS op het dagelijks leven van jonge kinderen kan meten (Thomas-Stonell, Oddson, Robertson, Walker & Rosenbaum, 2012). Resultaten Onderzoeksproject ENGAGE In het praktijkgerichte onderzoeksproject ENGAGE ontwikkelden we met ouders van kinderen met TOS en professionals uit verschillende disciplines een definitie van het begrip ‘communicatieve redzaamheid’. De definitie luidt: “Communicatieve redzaamheid is het begrijpen en begrepen worden in een sociale context door het inzetten van verbale en/of non-verbale communicatieve vaardigheden.”Gesprekstool ENGAGE Samen met logopedisten en ouders van een kind met TOS ontwikkelden we de gesprekstool ENGAGE. Hiermee kan de logopedist het perspectief van (de ouders van) het kind een centrale plaats in de behandeling geven en goed inspelen op de hulpvraag.TO-ENGAGE Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten. Looptijd 01 mei 2018 - 30 april 2022 Aanpak Beïnvloeding communicatieve redzaamheid We onderzoeken welke factoren invloed hebben op de communicatieve redzaamheid van jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Tijdens workshops met logopedisten toetsen we de resultaten op bruikbaarheid. We willen kunnen verklaren hoe de ontwikkeling van de communicatieve redzaamheid van jonge kinderen met TOS verloopt. Workshop HU Logopediesymposium 22-03-2019, inclusief resultaten. Onderzoek oudervragenlijst Daarnaast onderzoeken we de inhoudsvaliditeit, structurele validiteit, constructvaliditeit, betrouwbaarheid en interpreteerbaarheid van FOCUS-34-NL; een oudervragenlijst waarmee de logopedist de invloed van de taalontwikkelingsstoornis op het dagelijks leven van jonge kinderen kan meten. In TO-ENGAGE ontwikkelen we kennis over hoe TOS ingrijpt op het dagelijks functioneren van jonge kinderen met TOS. Deze kennis kan worden toegepast bij het ontwikkelen van effectieve interventies. Daarnaast ontwikkelen we instrumenten die het perspectief van ouders een centrale plaats in de behandeling geven en die logopedisten ondersteunen bij het bevorderen van de participatie van jonge kinderen met TOS.
Chronische jeuk is één van de tien meest onderschatte medische problemen in Nederland. Het komt bij één op de vier mensen ooit in het leven voor. Krabben geeft direct verlichting, maar irriteert de huid en verergert de jeuk, waardoor je nog meer gaat krabben. In dit project worden nieuwe manieren onderzocht om jeuk te verlichten en de jeuk-krab-jeukcyclus te doorbreken.Doel Het doel van dit project is om meer inzicht te genereren in factoren die een rol spelen in de jeuk-krab-jeuk cyclus en in mogelijkheden deze cyclus te doorbreken en hiermee de behandelopties voor jeukklachten te verbeteren. Resultaten Dit project zal een bijdrage leveren aan het begrijpen van de invloeden op en de behandeling van chronische jeuk d.m.v. het doorbreken van de jeuk-krab-jeukcyclus. Relevantie De inzichten die opgedaan worden in dit project kunnen direct geïntegreerd worden in de onderwijspraktijk voor huidtherapeuten, zodat ook patiënten direct kunnen profiteren. Studenten van de opleiding Huidtherapie en studenten Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen participeren in dit project. Looptijd 01 september 2018 - 01 september 2024 Aanpak Onderzocht wordt of virtual reality (VR) een effectief middel is om de sensatie van jeuk te verminderen en of VR ingezet kan worden om een patiënt toch ‘virtueel’ te laten krabben aan een jeukende plek. Tenslotte wordt de effectiviteit van een ‘slimme ring’, die vibreert als een patiënt wil gaan krabben, onderzocht. Omdat het meten van jeuk essentieel is bij het beoordelen van de effecten van interventies/ omgevingen op jeuk, wordt ook onderzoek gedaan naar de inhoudsvaliditeit van meetinstrumenten voor chronische jeuk vanuit patiënten perspectief (Patient-Reported Outcome Measures (PROM)). Downloads en links
Chronische jeuk is één van de tien meest onderschatte medische problemen in Nederland. Het komt bij één op de vier mensen ooit in het leven voor. Krabben geeft direct verlichting, maar irriteert de huid en verergert de jeuk, waardoor je nog meer gaat krabben. In dit project worden nieuwe manieren onderzocht om jeuk te verlichten en de jeuk-krab-jeukcyclus te doorbreken.