De arbeidsmarkt heeft in toenemende mate behoefte aan professionals die opeen innovatieve manier aan complexe vraagstukken kunnen werken. Afgestudeerden moeten kunnen reageren en ook anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en zullen zich hun leven lang professioneel en persoonlijk moeten blijven ontwikkelen. Hogescholen spelen hierop in door het opzetten van innovatiewerkplaatsen, waarin studenten leren terwijl ze werken aan opdrachten van en met de beroepspraktijk.Daarbij maken zij elk hun eigen ontwikkeling door, afhankelijk vande opleiding, taken en interesses. Om hun individuele leerproces zelf te kunnen sturen en expliciet te maken, moeten studenten goed worden begeleid en beoordeeld.In dit artikel geven de auteurs een aantal tips en richtlijnen voor docenten en coaches in innovatiewerkplaatsen.
DOCUMENT
Hulpmiddel voor het ontwerpen en evalueren van innovatiewerkplaatsen op het grensvlak tussen onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk
DOCUMENT
Korte handreiking over innovatiewerkplaatsen, instrument om typen Innovatiewerkplaatsen te kunnen onderscheiden en te bepalen hoe een Innovatiewerkplaats zich verder kan ontwikkelen.
DOCUMENT
Bedrijfsleven • 3.000 mkb’ers in NoordNederland verenigd in meer dan 20 ondernemersverenigingen • de Gebiedscoöperaties Westerkwartier, Zuidwest-Drenthe, OostGroningen i.o. • de Stadgroninger Wijkcoöperatie Helpman/De Wijert Kennisinstellingen • Hanzehogeschool Groningen als vertegenwoordiger van hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs in Noord-Nederland (Stenden, VHL, University of Groningen Centre of Entrepreneurship UGCE) • Innovatiewerkplaatsen / ReCoMa Lab • Entrance , Health Hub Roden, Cube 050 • Venture Lab North Overheden en maatsch. organisaties • Zorg-Innovatie-Forum ZIF • MKB-Noord, Staatsbosbeheer, LTO, VNO/NCW • Regio Groningen – Assen • Kans voor de Veenkoloniën • Healthy Ageing Netwerk Noord-Nederland • Gemeenten Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam, Westerwolde, Marum, Leek, Grootegast, Zuidhorn, De Wolden, Meppel, Hoogeveen, Midden-Drenthe • Provincies Groningen, Drenthe en Fryslân. Nextworx is een programma van 10 miljoen euro
DOCUMENT
presentation on the WIREX annual congres of the EU Week of innovative Regions in which we discussed the pilots in the Northern Netherlands
DOCUMENT
In deze notitie wordt een toekomstperspectief voorgesteld: een uitgewerkte visie op hoe het onderzoek van CoE Ondernemen er in de periode 2020-2025 volgens ons uit zou moeten zien. Dit perspectief is uitgewerkt door de coördinerende lectoren, mede op basis van eerdere sessies met de deans en de lectoren. In deze versie (versie 0.4, 22 mei 2020) is de input op een vorige versie verwerkt van de lectoren (heisessie 9 april) en de deans (stuurgroep 20 april). Maar het is nog steeds een levend document. Geen hamerstuk dus, maar een stuk dat in interactie met de deans en lectoren steeds verder geconcretiseerd en geoperationaliseerd gaat worden. In dit stuk behandelen we vier grote onderwerpen: in hoofdstuk 2 bespreken we een update voor de onderzoeksvisie, dat ons helpt om vanuit een gemeenschappelijk kader ons onderzoek te kaderen en bespreken. In hoofdstuk 3 bespreken we onze visie op Innovatiewerkplaatsen en hoe deze zich relateren tot ons (aangepaste) onderzoeksvisie. In hoofdstuk 4 bespreken we de onderzoeksthema’s van het MvOCoEO in detail. In hoofdstuk 5 geven we een samenvatting van de belangrijkste koerswijzigingen voor het CoEO (next steps).
DOCUMENT
This document focuses on the Bottom-up Business Opportunity (BUBO) method developed by the Knowledge Center Biobased Economy (KCBBE) of the Hanze University of Applied Sciences Groningen as part of the Interreg North Sea PERISCOPE program1. In short, the PERISCOPE program includes the start of a permanent transnational intersectoral innovation platform for sustainable development within the North Sea regions. The program will answer the question what opportunities for new business in the North Sea region can be developed and deployed. The final result is a platform that provides innovations and instruments in the areas of finance, policy and Living Labs.
DOCUMENT
Beschrijving van de implementatie van het leerarrangement (innovatiewerkplaats, living lab) Value in the Valley, een samenwerkingsverband tussen twee hbo-, twee mbo-instellingen, bedrijven en overheden. Vanuit het perspectief van de student en de docent.
DOCUMENT
In het proces in de Hanzehogeschool om meer en betere verbindingen te krijgen met de regio zijnde het stedelijk veld Groningen is een intern proces ingericht teneinde samenwerking te bevorderen tussen de inmiddels 100 Innovatiewerkplaatsen binnen de Hanze en de wens om te schakelen op de agenda van de regio. Om dit complexe probleem communiceerbaar te maken is door het lectoraat DCO een video gemaakt. Deze video wordt uiteindelijk geschakeld met een grootschalig subsidieprogramma voor Noord- en Oost Groningen
LINK