Onderwijsvernieuwing en het afleggen van verantwoording kunnen elkaar in de weg zitten, maar daar waar ze samengaan gebeuren mooie dingen. Een aantal studenten van de Hogeschool van Amsterdam zijn gaan kijken bij scholen waar een vruchtbare samenwerking is ontstaan tussen school en de Onderwijsinspectie. In de komende nummers maken zij daarvan schoolportretten. In dit artikel leiden Marco Snoek (HvA) en Daniëlla Nicolaes (Onderwijsinspectie) de serie artikelen in.Daarin geven zij aan dat leraren en inspecteurs eigenlijk natuurlijke partners zouden moeten zijn in de drang om beter onderwijs voor leerlingen te realiseren. Dat vraagt wel dat beide partijen een gedeelde taal ten aanzien van de kwaliteit van onderwijs gaan hanteren en dat leraren explicieter worden in wat zij verstaan onder kwaliteit van onderwijs.het artikel is gebaseerd om de uitkomsten van een Europese werkconferentie. Zie http://www.hva.nl/kc-onderwijs-opvoeding/gedeelde-content/publicaties/publicaties-algemeen/quality-assurance-and-school-development.html.
DOCUMENT
Het grootste deel van de kunstmatig veroorzaakte, gemiddelde stralingsbelasting in Nederland is afkomstig van medische blootstellingen. In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Inspectie voor de Volksgezondheid (IGZ) verricht het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderzoek naar Medische Stralingstoepassingen in Nederland. In publicaties worden gegevens over aard en omvang van medische stralingsblootstelling bijeengebracht. Deze gegevens worden onder andere gepubliceerd op de website van het RIVM onder Medische Stralingstoepassingen (www.rivm.nl/ims).
DOCUMENT
Hoe kunnen kwaliteitsborging en onderwijsinnovatie hand in hand gaan? Die vraag stelden we in het februarinummer naar aanleiding van de nieuwe werkwijze van de inspectie, bestaande uit een combinatie van het waarborgen van de basiskwaliteit en het stimuleren van scholen bij verdere kwaliteitsontwikkeling. Kwaliteitsborging en stimulering gaan niet vanzelfsprekend samen, zo leren we van een viertalinnovatieve scholen. Bij onderwijsinnovaties horen risico's, terwijl kwaliteitsborging juist risico's wil reduceren. In dit artikel betogen we hoe innovatie en kwaliteitsborging wel samen kan gaan op scholen.
DOCUMENT
Vier studenten van de Hogeschool van Amsterdam maken onder leiding van Marco Snoek portretten van een aantal scholen die meedoen aan de pilot Scholen Zelfevaluatie. In mei en juni schreven ze over het Vathorstcollege in Amersfoort en over het Hyperion in Amsterdam. Vorige maand was het CSG Jan Arentsz aan het woord en deze maand sluiten de auteurs de serie af met een bezoek aan het Eerste Christelijke Lyceum in Haarlem.
DOCUMENT
GGZ verpleegkundigen die voor een crisisdienst werken moeten tijdens hun werk beslissingen nemen over het wel of niet delen van persoonsgegevens met ketenpartners. In de literatuur zijn randvoorwaarden gevonden voor het doorbreken van het medisch beroepsgeheim. De GGZ verpleegkundigen wisten niet of hun instelling een beleid heeft op dit gebied. Ze maken zelf per casus een inschatting, op basis van ingeschat gevaar, inschatting wat nodig is voor goede zorg en het belang van samenwerking met de ketenpartner. Die inschatting kan dus per GGZ verpleegkundige anders uitvallen. Welke gegevens dan precies gedeeld worden laten de GGZ verpleegkundige afhangen van ingeschatte relevantie van gegevens en hoe recent ze zijn. Het delen van persoonsgegevens met ketenpartners wordt niet structureel vastgelegd in dossiers. De GGZ verpleegkundigen gaan ervan uit dat ketenpartners zelf de betrokkene op de hoogte stellen.
DOCUMENT
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op het overheidsbeleid met betrekking tot studeren met een functiebeperking. Concreet wordt een opzet beschreven voor instellingsbeleidsplannen (voor studenten en docenten). In het tweede deel van het hoofdstuk wordt ingegaan op HO en beroepenveld in relatie tot studenten met een functiebeperking. Ook wordt de rol van inspectie aangestipt en wordt ingegaan op onderzoek op dit terrein.
DOCUMENT
Een aantal auteurs uit hogescholen, de organisatie-advieswereld, de Inspectie brengen hun ideeen samen over kwaliteitszorg in het (hoger) onderwijs
DOCUMENT
Vrijdag 18 oktober 2013 krijgen bewoners van een appartementencomplex in Ede om 18.00 uur te horen dat ze binnen een uur tijdelijk hun woning moeten verlaten. In een kelderbox van het complex zouden gevaarlijke stoffen, waaronder mosterdgas, zijn opgeslagen. De bewoners van de ongeveer vijftig woningen kunnen in een buurtcentrum voor koffie en thee terecht en naar verwachting rond 23.00 uur weer terugkeren. Het ruimen van de gevaarlijke stoffen duurt echter langer dan gepland. In plaats van gewoon thuis te kunnen slapen, kunnen de bewoners pas in de loop van zaterdagmorgen weer naar hun woning terug. De meeste bewoners weten zelf een vervangende slaapplaats te regelen. Voor 23 (van de 110) bewoners heeft de gemeente gezorgd voor een overnachting in een hotel. Op verzoek van de Veiligheidsregio Gelderland-Midden heeft de Inspectie Veiligheid en Justitie (Inspectie VenJ) het voorval in Ede geëvalueerd
DOCUMENT
Dit artikel is een vertaling van het artikel “Digital Radiography Reject Analysis: Results of a Survey Among Dutch Hospitals” dat in de mei/juni 2020 editie van het blad Radiologic Technology is gepubliceerd. Korte samenvatting: In opdracht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg is aan een steekproef van Nederlandse ziekenhuizen gevraagd hoe zij omgaan met medische beelden die worden afgekeurd. De resultaten laten zien dat de meeste ziekenhuizen deze opnames niet bewaren voor analyse.
DOCUMENT
Wetterskip Fryslân, Hogeschool Van Hall Larenstein en Indymo voeren onderzoek uit naar de toepassingsmogelijkheden van onderwaterdrones. Er zijn veel toepassingen mogelijk, zoals waterkwaliteitsmonitoring en inspectie van kunstwerken. Met drones kan het watersysteem beter in beeld worden gebracht, wat uiteindelijk de waterkwaliteit ten goede zal komen. Een beeld van de huidige inzetbaarheid van onderwaterdrones en toekomstige ontwikkelingen.
DOCUMENT