Een actuaris, de Heer Bastiani heeft de ABN AMRO voor de rechter gesleept vanwege het onrechtmatig boeken van bankoverschrijvingen. Betalingen worden een dag vervroegd en stortingen een of twee dagen later pas geboekt. Gevolg kan zijn tijdelijk rood staan en dus debetrente betalen van soms 18%.
Helikoptergeld: waarom het nooit werkt! Steeds meer economen stellen voor om de ECB direct nieuw gecreëerd geld te laten storten op de bankrekeningen van Europese burgers. Dit plan wordt QE for the People (QEP) genoemd. Hoewel het plan veelbelovend klinkt, is QEP eigenlijk niets anders dan een belastingverlaging die wordt gefinancierd door kortlopende staatsobligaties. - See more at: http://www.economie.nl/weblog/helikoptergeld-waarom-het-nooit-werkt#sthash.jTqo3xPH.dpuf
LINK
Collapses of school or dormitory buildings experienced in recent earthquakes raise the issue of safety as a major challenge for decision makers. A school building is ‘just another structure’ technically speaking, however, the consequences of a collapse in an earthquake could lead to social reactions in the complex aftermath of a seismic tremor more than any other type of structure may possibly cause. In this paper a school building that collapsed during 2011 Tabanli, Van Earthquake in eastern Turkey, is analysed in order to identify the possible reasons that led to collapse. Apart from the inherent deficiencies of RC buildings built in Turkey in the 80's and 90's, its structural design exhibits a strikingly high asymmetry. In the analyses conducted, much attention has been given to the direction of the earthquake load and its coincidence with the bi-axial structural response parameters. The failure of the structure to comply with the 1975 Code, in vigor at the time of construction, has also been evaluated with respect to the structure’s collapse. Among the parameters that controlled the collapse, the high plan asymmetry and the coincidence of the vulnerable directions with the dominant shaking direction were critical, as well as the underestimation of the seismic hazard and the lateral design force level, specified by the then Turkish Earthquake Code.
LINK
In Amsterdam zijn zo’n 205 km kademuur en 829 bruggen in slechte staat. Om meerdere redenen is levensduurverlenging van deze kades en bruggen gewenst. Niets doen leidt tot instorting en daardoor gevaarlijke situaties. Met vervanging door nieuwbouw gaat werelderfgoed verloren. Reparatie van deze kades is een ingewikkeld proces, vanwege de verkeersdrukte. Het liefst wil je levensduurverlenging van kades en bruggen door gericht op cruciale plekken in te grijpen en verbeteringen aan te brengen. Goede monitoring is cruciaal om prioriteiten voor herstel of andere maatregelen te bepalen. De huidige wijze van monitoring is erg arbeidsintensief en kostbaar, en daardoor laagfrequent. In dit project willen we een betaalbare en schaalbare oplossing ontwikkelen die minimaal10 jaar meegaat en het hele areaal minimaal elke 24 uur kan monitoren. Beeliners wil hiertoe een op afstand uitleesbaar systeem ontwikkelen, waar een uitleesbare digitale baksteen die hoekverdraaiing en trillingen monitort een essentieel onderdeel van vormt. De baksteen moet gemakkelijk te installeren zijn in kademuren en bij bruggen en het aanzicht niet verstoren. PW waterbouw is één van de beoogde eindgebruikers (onderhoud) van de baksteen en wil het systeem binnen Amsterdam toepassen. De focus in dit onderzoek ligt enerzijds op de ontwikkeling van een methodiek die het mogelijk maakt om oude stenen na te maken met geïntegreerde slimme elektronica en anderzijds het opleveren van een aantal prototypes welke het mogelijk maakt om het concept van “de slimme customized (bak)steen” te testen. Doordat toepassingen liggen in bestaande oude bouwwerken willen we onderzoeken of dit middels 3D printen (oa. beton en kunststof) kan worden gerealiseerd. Vormen en kleur van de oudere stenen wijken immers af van de huidige traditionele bouwmaterialen. De doelstelling is om de digitale baksteen te integreren in objecten welk op de UNESCO wereld erfgoed lijst staan.