In de workshop zal worden gepresenteerd hoe het onderwijs in niveaus is ingedeeld in het curriculum. Vervolgens voeren de deelnemers een opdracht uit, vergelijkbaar met zoals deze wordt aangeboden aan studenten. Hierop volgt een inhoudelijke discussie. Het in dit onderwijs ontwikkelde studiemateriaal is ter inzage beschikbaar.
Het artikel behandelt een onderzoek naar twee niveaus van leren. Het eerste niveau houdt in dat geschiedenis wordt geleerd als een verhaal, kortom: wat is er gebeurd en hoe komt dat? Om dit te begrijpen moeten leerlingen een causaal model in hun hoofd hebben. Het tweede niveau gaat meer over het interpreteren en redeneren aan de hand van bronnen. Hier verwijzen de onderzoekers ook naar het onderzoek van Wineburg. De onderzoekers willen aantonen dat deze twee niveaus met de juiste aanpak elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Om dit te bewijzen hebben zij twee onderzoeken gedaan. Het eerste onderzoek wordt de leerstudie genoemd. Het tweede onderzoek wordt de documentenstudie genoemd. Beide studies gaan uit van het gebruik van meerdere teksten. Dit zou volgens de onderzoekers zowel het leren van de stof als het historisch redeneren bevorderen
Elke crisis vraagt om veerkracht. De veerkrachtige samenleving kan een antwoord bieden op de uitdagingen, bedreigingen en schokken die voortkomen uit snel veranderende maatschappelijke omstandigheden. In het licht van de huidige crisis veroorzaakt door de corona pandemie, is dat niet alleen een hoopvol idee, maar ook een cruciaal idee. Deze publicatie is geschreven voor bestuurders, studenten, docenten, professionals en beleidsmakers binnen het sociale domein die in deze crisistijd behoefte hebben aan achtergrondinformatie over het begrip veerkracht. We bespreken hoe het begrip veerkracht betekenis krijgt binnen verschillende wetenschappelijke tradities en denkstromingen. Ook laten we zien dat het begrip veerkracht behulpzaam kan zijn om gedragsverandering en verbetering van maatschappelijke voorwaarden op verschillende niveaus inzichtelijk te maken: op individueel niveau, op collectief niveau (groepen), en op systemisch niveau (samenleving en ecosysteem). Voor beroepskrachten bieden deze drie niveaus elk andere aanknopingspunten en handelingsperspectieven.
MULTIFILE