De technologie achter kunstmatige intelligentie (AI) ontwikkelt zich razendsnel, ook binnen het onderwijs. Er vindt veel onderzoek plaats naar de gevolgen ervan voor leren en lesgeven. AI biedt kansen voor het onderwijs, maar het is duidelijk dat het zondermeer vervangen van menselijke betrokkenheid door AI, niet verstandig is. In plaats daarvan is het verstandig om de sterke punten van zowel mensen als AI te combineren om tot effectievere oplossingen te komen. Het belang van “humans in the loop” is daarbij een centraal uitgangspunt van AI in het onderwijs. Dit artikel levert een bijdrage aan het onderzoek naar de impact van AI op het onderwijs vanuit het perspectief van onderzoekers en praktijkmensen. De auteurs hebben een Delphi-studie uitgevoerd onder internationale professionals, gevolgd door een panelduscussie van internationale onderzoekers. De drie belangrijkste trends en uitdagingen die daarbij naar voren kwamen zijn (1) privacy en ethisch gebruik van AI; (2) het belang van betrouwbare algoritmen; en (3) gelijkheid en eerlijkheid. Op basis van deze bevindingen schetst het paper beleidsaanbevelingen voor AI in het onderwijs en stelt het een onderzoeksagenda voor het beantwoorden van de geïdentificeerde onderzoeksvragen.
MULTIFILE
Maintaining the child-robot relationship after a significant break, such as a holiday, is an important step for developing sustainable social robots for education. We ran a four-session user study (n = 113 children) that included a nine-month break between the third and fourth session. During the study, participants practiced math with the help of a social robot math tutor. We found that social personalization is an effective strategy to better sustain the child-robot relationship than the absence of social personalization. To become reacquainted after the long break, the robot summarizes a few pieces of information it had stored about the child. This gives children a feeling of being remembered, which is a key contributor to the effectiveness of social personalization. Enabling the robot to refer to information previously shared by the child is another key contributor to social personalization. Conditional for its effectiveness, however, is that children notice these memory references. Finally, although we found that children's interest in the tutoring content is related to relationship formation, personalizing the topics did not lead to more interest in the content. It seems likely that not all of the memory information that was used to personalize the content was up-to-date or socially relevant.
MULTIFILE
Over the past few decades, education systems, especially in higher education, have been redefined. Such reforms inevitably require reconsideration of operational notions and definitions of quality, along with a number of related concepts. This reconsideration aligns with the core of higher education reforms: improving efficacy and compatibility with emerging social demands while adapting to competitiveness and accountability trends. As primary players in the teaching and learning process, online tutors have a protagonistic role and, therefore, must be equipped with a suitable set of competencies and attributes in addition to content knowledge. This quantitative research aims to analyze the perceptions of 250 online tutors working in European higher education institutions, distributed in 5 knowledge areas: Business, Education, Humanities, Sciences and Health. This descriptive and exploratory nonexperimental study reveals the technological and pedagogical skills and competencies that online tutors consider fundamental for effective online teaching and proposes professional development actions to ensure quality online teaching.