In the present dissertation I explored if study abroad – defined as a form of educational mobility for earning credits at the home university and aimed at realizing objectives of internationalization of higher education – contributes to the development of intercultural competence. The research further included measuring if facilitation of cultural learning during study abroad leads to higher levels of intercultural competence after study abroad.In four consecutive empirical studies, and one meta-analysis, the different levels of intercultural competence prior to, and after study abroad were measured among 341 students randomly divided over an intervention- and a control group. The outcome was that students generally score low to average on intercultural competence after a five to six months episode of study abroad, also when facilitated in cultural learning during study abroad. However, the research does include indications that a more intensive intervention during study abroad may lead to significantly higher levels of intercultural competence.This study did not reveal a systematic relationship between personal characteristics and degrees of change of intercultural competence during study abroad. Further, this study did not reveal that students with supervisors who were trained in intercultural competence score higher levels of intercultural competence than students with untrained supervisors.Concerning the instrument used for measuring intercultural competence the conclusion is that for a more sophisticated understanding of one’s intercultural competence development, it is advisable to make use of qualitative data next to quantitative data; test scores alone may not be sufficiently informative.
LINK
De wereld wordt kleiner. De arbeidsmarkt wordt internationaler, en multicultureler. Al onze studenten hebben internationale competenties nodig. Dat blijkt ook uit het onderzoek onder werkgevers en alumni naar hun wensen en behoeften ten aanzien van internationale competenties. De Haagse Hogeschool heeft internationalisering hoog in het vaandel staan. Het is een van de drie kernwaarden. Internationaliseringsactiviteiten omvatten het aantrekken van buitenlandse studenten, de ‘international classroom’, studie of stage in het buitenland, talencursussen, internationaal georiënteerd lesmateriaal, en buitenlandse docenten. Maar internationalisering is geen doel op zich. Het is een middel dat helpt om het doel te bereiken. En dat doel is studenten voorzien van internationale competenties. Die competenties moeten dan ook hun plaats vinden in de leeruitkomsten van de verschillende opleidingen. De Haagse Hogeschool is onder leiding van Rob Brons flink aan de slag gegaan met internationalisering. Rest nu het internationaliseren van de leeruitkomsten en daarvoor is nodig dat de docenten gemotiveerd zijn en zelf de benodigde competenties bezitten. Werk aan de winkel, ook voor flankerend onderzoek.
De Simpel Fit! interventie is ontwikkeld in 2009 door de GGD Noord- en Oost-Gelderland (GGD NOG) voor de Turkse doelgroep en veelvuldig uitgevoerd in en rondom Gelderland. Sinds 2016, wordt de interventie ook uitgevoerd in Amsterdam door de Stichting voor Interculturele Participatie en Integratie (Sipi). Ook is de interventie uitgebreid met een Marokkaanse variant. Na uitbreiding van de interventie, is vanuit de uitvoerend professional de vraag gekomen om onderzoek te doen naar de effecten van de interventie. Voorgaande pogingen om dit te doen bleken moeilijkheden met zich mee te brengen. Zo bleek onder andere, uit oriënterende gesprekken met de ontwikkelaars en uitvoerders, dat het meetinstrument te talig was. Daarom is het lectoraat Voeding en Beweging van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) nu gevraagd om een uitgebreide effectevaluatie te verrichten met een tool die beter aansluit bij de doelgroepen.