Met de opkomst van massacommunicatie in de twintigste eeuw en de toenemende reikwijdte van commerciële reclameboodschappen, is onze samenleving jarenlang collectief opgevoed met ideeën over consumptie van goederen en diensten. Oorspronkelijk ging commerciële communicatie vooral over het garanderen van de kwaliteit van merkproducten.
LINK
Doel van dit onderzoek is inzicht te verwerven in de mogelijke meerwaarde van studie of stage in het buitenland voor de ontwikkeling van de internationale competenties van studenten en de voorwaarden en factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van deze competenties. De hypothese daarbij is dat een verblijf in het buitenland om redenen van studie of stage inderdaad een bijdrage kan leveren aan deze ontwikkeling
Den Haag en Genève zijn beide gastheer van vele Internationale Organisaties (IO’s) en non-gouvernementele organisaties (ngo’s). West-Europese, middelgrote steden kampen met toegenomen concurrentie op het gebied van het gastheerschap van organisaties als gevolg van de globalisering. Het doel van dit artikel is om Den Haag en Genève te vergelijken op het gebied van hun beleid ten aanzien van IO’s en ngo’s. Dit artikel behandelt de volgende onderzoeksvraag: Hoe is het beleid van Den Haag en Genève op het gebied van aantrekken en behouden van IO’s en ngo’s veranderd en op welke wijze kan de concurrentiepositie van beide steden worden verbeterd? De uitkomsten: Genève richt zich meer op het behouden terwijl Den Haag daarnaast ook focust op het aantrekken van organisaties. Genève is een omnivoor terwijl Den Haag zich vooral richt op thema’s als Vrede en Recht. Verbeterpunten zijn: internationale bereikbaarheid en medische voorzieningen (Den Haag), de woningmarkt en het parkeerprobleem (Genève), kinderopvang en het scheppen van discussiecentra (beide).
We produceren en consumeren meer mode dan we nodig hebben, met te veel impact op mens en milieu. Mode aankopen zijn vaak impulsief en worden ter plekke, in de winkel besloten. Daar ligt dus een kans, maar wanneer gaan we als consument vaker voor duurzame mode kiezen, en hoe kunnen duurzame mode retailers ons daartoe verleiden?Doel Annuska werkt vanuit Lectoraat Marketing en Customer Experience (HU) samen het Copernicus Institute of Sustainable Development (Universiteit Utrecht) aan promotie onderzoek. Het doel van haar promotieonderzoek is om vanuit marketing perspectief bij te dragen aan duurzaamheidsdoelstellingen en consumenten te bewegen naar een duurzame kledingkast. Resultaten Het promotie onderzoek heeft de vorm van een monografie. Tussentijds worden deelresultaten verspreid, bijvoorbeeld in de vorm van blogs bij SWOCC, samenwerking met het UU Sustainable Behavior team & UU fashion onderzoekers, bijdrage aan (internationale, academische) congressen zoals PLATE, en door kennis te delen in onderwijs op de Hogeschool Utrecht (bijv. in de Minor ‘Marketing van duurzame oplossingen’). In een deel van het onderzoek wordt het SHIFT framework gehanteerd als analytische lens. In onderstaande kennisclip legt Annuska deze lens kort uit. iFrame: Looptijd 01 november 2020 - 31 december 2024 Aanpak Dit mixed-method onderzoek kent vier deelstudies, waaronder 1) literatuuronderzoek naar factoren die consumenten beïnvloeden om duurzame mode te kiezen, 2) interviews met duurzame mode retailers hoe zij consumenten overtuigen, 3) een verdiepende vergelijking tussen twee perspectieven voor Resale, en 4) kwantitatief onderzoek.
Nederlandse Webshops en hun logistiek dienstverleners worstelen met het vraagstuk om te komen tot internationale online order-fulfilment en customer care. Door vele barrières tussen de internationale dienstverleners en de Nederlandse webshops zijn positieve cross-border resultaten moeilijk te behalen. Partijen zoals Bleckmann, CB Fasion en Salesupply geven dit aan. Ze hebben behoefte aan ondersteuning bij hun operationele cross-border sales-expansie problemen. De Cross-Border expertgroep van Thuiswinkel.org (brancheorganisatie voor webwinkels) heeft een cross-border sales-expansie beslissingsondersteunend model ontwikkeld voor webshops. Dit model ondersteunt de internationale uitbreidingsbeslissing voornamelijk alleen vanuit een marketingbenadering. Na de investering ondervindt de webshop de knelpunten waarvoor het genoemde model geen oplossing biedt. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in waarom en bij welk type webshops de moeizame gang naar internationaal succes het meeste speelt. Daarbij is een netwerk aan participanten met duidelijke overeenkomstige problematiek bij cross-border sales-expansie noodzakelijk. Het betrekken van Online Retailers en hun logistieke ketenpartners, geeft inzicht in: - Wat de knelpunten zijn en daarmee de vervolgonderzoeksvraag is; - De mate waarin deze onderzoeksvraag speelt; - De informatie- en beslissingsondersteunende behoefte bij de doelgroep voor dit vraagstuk; - De mate en wijze van die behoefte aan beslissingsondersteuning; - Een indicatie over aanvullende kennis over ketenmanagement, besluitvorming en data-analyse voor onderwijs en onderzoek. Dit KIEM-project wordt uitgevoerd door Hogeschool Utrecht in samenwerking met Salesupply, Minewood Quilting, en Thuiswinkel.org. De MKB-bedrijven garanderen directe betrokkenheid van de praktijk. Thuiswinkel.org biedt toegang tot Webshops. De Webshops die participeren in dit KIEM-project wordt gevraagd om minimaal 1 logistiek dienstverlener (ketenpartner) in te brengen. Dit onderzoek leidt daarmee tot een waardevol netwerk aan ketenpartners. Het gewenste vervolgonderzoek (SIA RAAK MKB) is gericht op innovatieve oplossingen voor het in dit KIEM-project gevonden cross-border sales-expansie-vraagstuk. Dit KIEM-project levert daarvoor ook het benodigde netwerk aan MKB deelnemers, dat gaandeweg in aantal toeneemt.
Het project CARMATOP was zeer succesvol en leverde een product – een carbon calculator voor reizen “Carmacal” - dat binnen de toeristische sector nog langzaam maar zeker doordringt als management tool. Bij de deelnemende bedrijven en organisaties bestaat grote behoefte om deze tool niet alleen binnen de organisatie als management tool in te zetten, maar ook met de resultaten naar buiten te treden in de vorm van een label of keurmerk. Het ontbreken van een dergelijk label/keurmerk vormt een barrière voor een snelle uitbreiding van het aantal bedrijven dat Carmacal gebruikt. Daarnaast zal Carmacal breder worden toegepast in het onderwijs, en zal er een marketingstrategie voor dit product worden ontwikkeld.