Autonoom kunstenaars en ontwerpers creëren artistieke beelden en/of ontwerpen rondom die beelden gebeurtenissen (events) met de bedoeling het publiek (de burgers) te confronteren met de wereld rondom. Mij interesseren vanuit het lectoraat Image in Context van het kenniscentrum Kunst en samenleving van Academie Minerva Groningen, de wijzen waarop kunstenaars en ontwerpers hun beeldend vermogen en hun artistiek handelen inzetten om actuele kwesties onder de aandacht te brengen.
The project goal is to contribute to a generation of universities and students who can use “design thinking” to overcome challenges and create an overview of exciting new concepts and designs for future sports centers in Europe.Consortium partnersIstanbul Teknik Universitesi, Stichting Orange Sports Forum, Instituto Politecnico de Beja, QXotc Unipessoal LDA, Nederlands Olympisch Comite-Nederlandse Sport Federatie Vereniging (NOCNSF)
De robotassistent is een nieuwe, veelbelovende technologie om docenten in het primair onderwijs te ondersteunen en leerprestaties te verbeteren. In dit onderzoek ontwikkelen we een morele theorie voor het inzetten van deze robotassistenten in het onderwijs.Doel Met dit onderzoek ontwikkelen we een theorie over het moreel verantwoord inzetten van robotassistenten in het onderwijs, waarbij kwalitatieve en kwantitatieve data wordt gecombineerd. Resultaten Dit onderzoek loopt. Hieronder vind je een overzicht van de resultaten tot nu toe. Smakman, M. (2019) De robotdocent komt eraan, maar hoe? AG Connect. Januari/ Februari 2019. pp 70-73 Smakman, M., & Konijn, E. (2019). Robot Tutors: Welcome or Ethically Questionable? In M. Merdan, W. Lepuschitz, G. Koppensteiner, R. Balogh, & D. Obdržálek (Eds.), Robotics in Education ‐ Current Research and Innovations. Vienna, Austria: Springer. [in press] Smakman, M. and Konijn, E.A. (2019-02-07) Onderwijsrobots: van harte welkom of ethisch onverantwoord? Presented at Robots en AI in het onderwijs. Den Haag, The Netherlands. Smakman, M. And Konijn, E.A. (2019-01-31) Moral challenges and opportunities for educational robots Presented at Workshop How do we work with educational robots? De Waag, Amsterdam, The Netherlands. Goudzwaard, M., Smakman, M., Konijn, E.A. Robots are Good for Profit: A Business Perspective on Robots in Education. [accepted] to 9th Joint IEEE International Conference on Development and Learning and on Epigenetic Robotics Smakman, M., Konijn, E.A. (2019, February) Moral Considerations Regarding Robots in Education: A Systematic Literature Review. Paper presented at Etmaal van de Communicatiewetenschap, 7-8 February 2019. Nijmegen, The Netherlands Smakman, M., Konijn. E.A. (2018, December) Considerations on moral values regarding robot tutors. Presented at the Symposium on Robots for Language Learning. 12-13 December 2018. Koç University, Istanbul, Turkey Smakman, M. (2018, February). Moral concerns regarding robot tutors, a review.Poster presented at the ATEE 2018 Winter Conference – Technology and Innovative Learning, Utrecht, The Netherlands. Looptijd 01 januari 2017 - 01 januari 2022 Aanpak Dit onderzoek maakt gebruik van de Value Sensitive Design (VSD) methodology. VSD is een methode om rekening te houden met morele waarden tijdens het ontwerpen en inzetten van technologie. Eerst richt dit onderzoek op het benoemen van relevante (morele) waarden. Door verschillende focusgroepen met onder meer ouders, leraren, overheid en robotbouwers, worden de waarden verder uitgewerkt. Vervolgens wegen we de waarden door ze voor te leggen aan diverse groepen. Daarna stellen we richtlijnen op hoe robots op een verantwoorde manier kunnen worden ingezet.