Homebase is een verkennend onderzoek naar interventies ter preventie van jeugdcriminaliteit. Met deze verkenning willen wij bijdragen aan een stevige theoretische en praktijkgerichte basis voor beleidsontwikkelingen, en daarmee voor een preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit die de veerkracht van jongeren voorop stelt. Met als doel bijdragen aan preventie van jonge aanwas in de jeugdcriminaliteit en perspectief bieden aan groepen jongeren die opgroeien in kwetsbare en risicovolle omstandigheden. Wat hebben jongeren in de wijk nodig om hun veerkracht en sociale identiteit te versterken, en perspectief te krijgen op een kansrijke en betekenisvolle ontwikkeling buiten de criminaliteit? Op welke manier kan hieraan ondersteuning geboden worden? Het lectoraat Jeugd en Samenleving heeft in samenwerking met het lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit van Hogeschool Leiden en lectoraat Youth Spot van Hogeschool van Amsterdam verkennend onderzoek gedaan in opdracht van de Directie Samenleving en Integratie van het Ministerie van Sociale Zaken.
DOCUMENT
Deze gesprekstool is ontwikkeld als onderdeel een verkennend onderzoek Homebase. Homebase is een verkennend onderzoek naar interventies ter preventie van jeugdcriminaliteit. Met deze verkenning willen wij bijdragen aan een stevige theoretische en praktijkgerichte basis voor beleidsontwikkelingen, en daarmee voor een preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit die de veerkracht van jongeren voorop stelt. Met als doel bijdragen aan preventie van jonge aanwas in de jeugdcriminaliteit en perspectief bieden aan groepen jongeren die opgroeien in kwetsbare en risicovolle omstandigheden. Het lectoraat Jeugd en Samenleving heeft in samenwerking met het lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit van Hogeschool Leiden en lectoraat Youth Spot van Hogeschool van Amsterdam verkennend onderzoek gedaan in opdracht van de Directie Samenleving en Integratie van het Ministerie van Sociale Zaken.
DOCUMENT
Steeds meer overheden rekenen voor hun criminaliteitsbestrijding op jongerenwerkers. Daarbij is niet altijd even duidelijk wat ze kunnen verwachten. We vroegen jongerenwerkers en stakeholders in Nederland naar hun huidige en gewenste rol in de preventie van jonge aanwas 1. En hoe samenwerking op dit thema kan worden versterkt. Wat blijkt? Jongerenwerk draait om het winnen en behouden van vertrouwen met jongeren 2. Tegelijk vraagt samenwerking in de preventie van jeugdcriminaliteit om professioneel vertrouwen tussen partners. Beide vormen van vertrouwen komen onder druk door kort termijn beleidsdoelen. Het is dus belangrijk dat alle betrokkenen en beslissers deze ‘dubbele’ vertrouwensband beschermen
DOCUMENT
De jeugdcriminaliteit neemt al jaren af, maar de zorgen over een deel van de jongeren nemen toe. Door hun kwetsbare achtergrond en problematisch gedrag lopen ze het risico om de aansluiting met de samenleving te verliezen en aanhoudende patronen van crimineel gedrag te ontwikkelen. In 2022 is de Nederlandse overheid daarom gestart met het programma ‘Preventie met Gezag’. Hiervan uit is het 3-jarige project Drop In ontstaan. De ambitie is om de rol en bijdrage van het professionele jongerenwerk aan criminaliteitspreventie en ondermijning inzichtelijk te maken en te versterken.
MULTIFILE
Onderzoeksrapport van het Nederlands Jeugdinstituut over de uitvoering en de uitkomsten van de Opvoedworkshop en de Oudertraining uit het pakket ‘Ouders van Tegendraadse Jeugd’, toegepast bij de jeugdreclassering. In het rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar twee interventies uit het pakket ‘Ouders van Tegendraadse Jeugd’. Het gaat om onderzoek naar de toepassing van de Opvoedworkshop en de Oudertraining bij de jeugdreclassering op acht locaties in de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland en de steden Utrecht en Tilburg. De auteurs doen aan hand van de onderzoeksbevindingen aanbevelingen voor de verdere toepassing van beide interventies bij de jeugdreclassering.
DOCUMENT
Het leven van jongeren speelt zich voor een groot deel online af. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar er zijn wel degelijk keerzijden. Zo komen jongeren sneller in contact met foute groepen en is de kans groter dat ze verzeild raken in criminele activiteiten als Whatsapp-fraude en ‘geld-ezelen’. Welke jongeren zijn hier vooral kwetsbaar voor? Wat vraagt dit van professionals in de wijk? En wat is de verantwoordelijkheid van ouders? Professionals en onderzoekers gingen hierover met elkaar in gesprek. Onderzoeker Marianne van Bochove licht de drie belangrijkste lessen uit. Een publicatie op basis van de samenwerking van GUTs en EMMA in een webinar over 'De digitale wijkprofessional'.
MULTIFILE
Inhoud van dit nummer ‐ Symposium ‘100 jaar Opvang en wat nu?’ Met officiële lancering van de Canon Maatschappelijke Opvang 1 ‐ BètaVersie Canon Maatchappelijke Opvang online 1 ‐ Twee nieuwe maatschappelijk aandeelhouders 2 ‐ BètaVersie Canon Zorg voor de Jeugd Online 3 ‐ Nieuwe canons in voorbereiding 4 ‐ 100 jaar Kesslerstichting: opvang, onderdak en begeleiding van daklozen 4 ‐ Niks geteisem! Het legendarische clubhuis De Mussen 6 ‐ Bezuinigingen treffen sociale sector, niet voor het eerst 7 ‐ Geschiedenisles over sociale werkplaatsen 8 ‐ Bronnen voor de geschiedenis van de verzorgingsstaat 9 ‐ Canon Geschiedenis Nederlandse Gezondheidzorg 10 ‐ Canon van de Geneeskunde in Nederland 10 ‐ 100 jaar orthopedagogiek: alweer een schatkamer 10 ‐ De markt van welzijn en geluk: achteraf bezien 11 ‐ In Memoriam Marinus Traas 11 ‐ Bezoekersaantallen aan de canons
DOCUMENT
Door welke oorzaken komen mensen met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB) in financiële problemen? Wat zijn signalen dat er wellicht sprake is van een LVB en wat vraagt effectieve begeleiding van deze groep? In dit artikel wordt antwoord gegeven op deze vragen. Ter introductie daarop wordt om te beginnen beschreven wat een LVB is en hoe het komt dat de aandacht voor deze beperking groeit. De aanleiding om dit artikel te schrijven zijn onderzoeken die de lectoraten Armoede Interventies van de Hogeschool van Amsterdam, Schulden & Incasso van de Hogeschool Utrecht en LVB en jeugdcriminaliteit van de Hogeschool Leiden recent uitvoerden.
DOCUMENT
Risk assessment plays an important role in forensic mental health care. The way the conclusions of those risk assessments are communicated varies considerably across instruments. In an effort to make them more comparable, Hanson, R. K., Bourgon, G., McGrath, R., Kroner, D. D., Amora, D. A., Thomas, S. S., & Tavarez, L. P. [2017. A five-level risk and needs system: Maximizing assessment results in corrections through the development of a common language. The Council of State Governments Justice Center. https:// csgjusticecenter.org/wp-content/uploads/2017/01/A-Five-Level-Risk-and-Needs-system_Report.pdf] developed the Five-Level Risk and Needs System, placing the conclusions of different instruments along five theoretically meaningful levels. The current study explores a Five-Level Risk and Needs system for violent recidivism to which the numerical codings of the HCR-20 Version 2 and its successor, the HCR-20V3 are calibrated, using a combined sample from six previous studies for the HCR-20 Version 2 (n = 411 males with a violent index offence) and a pilot sample for the HCR-20V3 (n = 66 males with a violent index offence). Baselines for the five levels were defined by a combination of theoretical (e.g. expert meetings) and empirical (e.g. literature review) considerations. The calibration of the HCR-20 Version 2 was able to detect four levels, from a combined level I/II to an adjusted level V. The provisional calibration of the HCR-20V3 showed a substantial overlap with the HCR-20 Version 2, with each level boundary having a 2-point difference. Implications for practice and future research are discussed.
DOCUMENT
Opvoeding, onderwijs, jeugdcriminaliteit – iedereen heeft er een mening over. Op feesten en partijen, in de politiek en in de media worden we om de oren geslingerd met oneliners en verdraaide uitkomsten van empirisch onderzoek. Voorbij de oneliners Het is belangrijk om te praten over pedagogische thema’s. Nóg belangrijker is het om verder te kijken dan wat de krant, radio, tv en internet roepen. Complexe pedagogische onderwerpen vragen om echte aandacht op basis van goede informatie. Alleen zo kunnen we tegenwicht bieden aan de dominante onderbuikverhalen rond opvoeding en jeugd. Dit eerste deel van Inleiding in de pedagogiek geeft die verdieping. Dit boek laat uw studenten kennismaken met een groot aantal thema’s en basisbegrippen uit de wetenschappelijke pedagogiek. Het geeft heldere inzichten en een brede blik op actuele, veelzijdige kwesties. Inhoud Dit eerste deel van Inleiding in de pedagogiek bespreekt de belangrijkste pedagogische vraagstukken en thema’s, zoals kinderrechten, jeugdcriminaliteit, pedagogische relatie, idealen, pedagogische verantwoordelijkheid, vluchtelingen, kinderarmoede, neurowetenschap, gamification en sociale media. Deze onderwerpen worden onder de loep genomen door toonaangevende experts op het vakgebied, docenten aan universiteiten en hogescholen in Nederland en Vlaanderen. Ze geven wetenschappelijke duiding, bespreken vooronderstellingen en illustreren hun verhaal met voorbeelden. Uniek aan dit boek •Met actuele thema’s zoals vluchtelingenkinderen, radicalisering, gamification en sociale media •Met bijdragen van toonaangevende auteurs uit Nederland en Vlaanderen •De voorganger, Grondslagen van de wetenschappelijke pedagogiek, is zeer positief ontvangen •Verplichte literatuur voor 250 eerstejaarsstudenten van Universiteit Gent Doelgroep •Bachelorstudenten aan hogescholen en universiteiten die zich willen verdiepen in de veelzijdige pedagogische problematiek. •Hbo: studenten van de lerarenopleiding en sociaal-maatschappelijke studies met vak(ken) pedagogiek. •Wo: studenten Pedagogische wetenschappen, Onderwijskunde, Orthopedagogiek en Master SEN
DOCUMENT