This article seeks to contribute to the literature on circular business model innovation in fashion retail. Our research question is which ‘model’—or combination of models—would be ideal as a business case crafting multiple value creation in small fashion retail. We focus on a qualitative, single in-depth case study—pop-up store KLEER—that we operated for a duration of three months in the Autumn of 2020. The shop served as a ‘testlab’ for action research to experiment with different business models around buying, swapping, and borrowing second-hand clothing. Adopting the Business Model Template (BMT) as a conceptual lens, we undertook a sensory ethnography which led to disclose three key strategies for circular business model innovation in fashion retail: Fashion-as-a-Service (F-a-a-S) instead of Product-as-a-Service (P-a-a-S) (1), Place-based value proposition (2) and Community as co-creator (3). Drawing on these findings, we reflect on ethnography in the context of a real pop-up store as methodological approach for business model experimentation. As a practical implication, we propose a tailor-made BMT for sustainable SME fashion retailers. Poldner K, Overdiek A, Evangelista A. Fashion-as-a-Service: Circular Business Model Innovation in Retail. Sustainability. 2022; 14(20):13273. https://doi.org/10.3390/su142013273
Deelnemers: 15 Op woensdag 15 februari gaan Pascal Pollet en Jannes Slomp in op de planningsproblematiek waar veel high-variety/low-volume bedrijven mee worstelen en de vaak beperkte effectiviteit van planningtools. In de workshop komt de link tussen product-, productie- en besturingsstructuur aan de orde. Ook wordt ingegaan op verschillende planningssystemen en de achterliggende principes. Deelnemers worden uitgedaagd om de eigen situatie kritisch te analyseren en systematisch te zoeken naar verbeteringen. WAT NEMEN DEELNEMERS MEE? De deelnemer (planner, productiemanager, plantmanager) krijgt inzicht in de problematiek van planning in een high-variety/low-volume omgeving en manieren waarop hij/zij deze problematiek kan verlichten. Op basis hiervan maakt en bespreekt de deelnemer een verbeterplan voor de eigen situatie. WERKVORM Naast de benodigde theorie en bespreking van casussen zal er ruim tijd zijn voor oefeningen en kleine games die de kracht en de werkzaamheid van de verschillende principes duidelijk maken. Ook is er ruimte voor discussie. Pascal Pollet Pascal Pollet heeft een grondige ervaring in lean manufacturing en in de implementatie van zelfsturende systemen. Sinds 2009 helpt hij bedrijven om hun levertijd radicaal te verkorten met de 'quick response manufacturing'-strategie.