The Refined Core and Balance Model of Family Leisure Functioning was used to guide our study of the link between vacation experiences of romantic couples and satisfaction with their relationship life. Results revealed that romantic couples who had more shared or joint experiences during their vacations in the previous year reported higher levels of satisfaction with their relationship life at the end of the year. This association was mediated by relationship functioning (i.e., couple cohesion and flexibility). The number of vacations was not a significant predictor of romantic couples’ satisfaction with relationship life; what mattered most was the extent to which partners were engaged in joint experiences during their vacations such as having fun together, mindful conversations, physical intimacy, and trying new things together. These findings demonstrate the need to continue to study less frequent, extraordinary leisure vacation experiences that may help maintain the love within romantic relationships. Theoretical and practical implications are discussed
LINK
The aim of this project & work package is to develop a European action plan on mental health at work. A major and essential ingredient for this is the involvement of the relevant stakeholders and sharing experiences among them on the national and member state level. The Dutch Ministries of Health and Social Affairs and Employment have decided to participate in this “joint action on the promotion of mental health and well-being” with a specific focus on the work package directed at establishing a framework for action to promote taking action on mental health and well-being at workplaces at national level as well.
DOCUMENT
DOCUMENT
The percentage of sports and leisure shoes sold worldwide is gradually increasing. However, consumers have little or no objective information on the mechanical properties of the shoes. A justified selection protocol of sports and leisure shoes based on static and dynamic shoe properties considering the intended use is essential. Today, commonly accepted dynamic test protocols for (sports) shoes do not exist. The development of an artificial parametric foot as part of an innovative robot gait simulator is a tool to objectify shoe properties independently from possible compensations encountered during assessment of test persons. This contribution discusses the development of an artificial foot enabling objective testing of the mechanical and functional properties of sports and leisure shoes.
DOCUMENT
In this report the philosophy of the Conscious Destination is discussed. Also the bounderies of the hospitality domain and the core themes (as defined by CELTH) of Conscious Destinations will be described. These themes are: “Living environment”, “Human capital”, “Organising Capacity”, “Smartness” and “Leisure offer”.
DOCUMENT
LINK
Hogescholen starten in 2022 met een eigen doctoraatstraject: het Professional Doctorate. Daarmee introduceert het hbo een nieuwe beroepsopleiding waarmee het de grenzen in de beroepspraktijk wil verleggen. Kandidaten worden opgeleid tot hooggekwalificeerde professionals die leren te interveniëren in complexe vraagstukken zoals de energietransitie of de gezondheidszorg. Belangrijke en noodzakelijke toevoeging Hogescholen zien een doctoraatstraject in het hbo als een belangrijke en noodzakelijke toevoeging binnen het hoger onderwijs stelsel. Het Professional Doctorate (PD) maakt een doorlopende leerlijn van bachelor via master tot doctorate in de beroepskolom mogelijk, en wordt nauw verbonden met het overige hbo-onderwijs. Doel is dat hbo bachelor- en masterstudenten in hun onderwijs de vruchten plukken van het onderzoek van PD-kandidaten naar de laatste ontwikkelingen in de beroepspraktijk. Daarmee is de introductie van het professional doctorate ook een investering in de bredere aansluiting van het hbo op de arbeidsmarkt.
DOCUMENT
Er lijkt een duidelijke mate van evidentie te bestaan betreffende de relatie fysieke activiteit, respectievelijk fitheid en gezondheid in de algemene populatie en bij bepaalde pathologieën. Er is evenwel nog behoefte aan verder wetenschappelijk onderzoek naar mogelijke determinanten en onderliggende mechanismen, als ook naar evidentie bij bepaalde, specifieke aandoeningen. Tevens mag duidelijk zijn dat ondanks de bestaande evidentie fysieke activiteit/oefening te weinig toegepast wordt in de gezondheidszorg. Het onderzoek naar de effectiviteit van gezondheidskundige interventies is dan ook uitermate belangrijk. Dit lectoraat hoopt dan ook een bescheiden bijdrage hieraan te kunnen leveren. Hiervoor heeft zij reeds afspraken tot samenwerking met de academische en medische wereld (in Utrecht, Amsterdam, Maastricht en Leuven), met de gezondheidszorg (RIVM Bilthoven en GG&GD Utrecht) en met de beroepen- of bedrijfswereld (Politie regio Utrecht; Enraf Nonius, Delft). De beoogde doelstellingen zullen echter naar alle waarschijnlijkheid beduidend meer tijd in beslag nemen dan de periode van 4 jaar die de Stichting Kennis Ontwikkeling voorzien heeft met betrekking tot het oprichten en financieren van de lectoraten.
DOCUMENT
BACKGROUND: Rapid technological development has been opening new possibilities for children with disabilities. In particular, robots can enable and create new opportunities in therapy, rehabilitation, education, or leisure. OBJECTIVE: The aim of this article is to share experiences, challenges and learned lessons by the authors, all of them with experience conducting research in the field of robotics for children with disabilities, and to propose future directions for research and development. METHODS: The article is the result of several consensus meetings to establish future research priorities in this field. CONCLUSIONS: This article outlines a research agenda for the future of robotics in childcare and supports the establishment of R4C – Robots for Children, a network of experts aimed at sharing ideas, promoting innovative research, and developing good practices on the use of robots for children with disabilities. RESULTS: Robots have a huge potential to support children with disabilities: they can play the role of a play buddy, of a mediator when interacting with other children or adults, they can promote social interaction, and transfer children from the role of a spectator of the surrounding world to the role of an active participant. To fulfill their potential, robots have to be “smart”, stable and reliable, easy to use and program, and give the just-right amount of support adapted to the needs of the child. Interdisciplinary collaboration combined with user centered design is necessary to make robotic applications successful. Furthermore, real-life contexts to test and implement robotic interventions are essential to refine them according to real needs.
DOCUMENT
IKan het stimuleren van bewegen ook eenzaamheid verminderen onder alleenstaande ouderen met één of meerdere beperkingen? In het project ‘Meer bewegen met behulp van technologie en elkaar’ is gezocht naar antwoord op deze vraag.
LINK