Het hanteren en beheersen van specifieke productieprocessen heeft een positief effect op de efficiëntie waarmee bedrijven hun productie voeren en daarmee ook op hun concurrentiepositie. Dit geldt tevens voor de automobielindustrie en hun toeleveranciers. In diverse onderzoeken rondom het toepassen van productieproces optimalisatie is gekeken wat de effecten kunnen zijn voor specifieke bedrijven en wat dit voor het bedrijf betekent bij invoer van de voorgestelde optimalisatiestappen. Fontys Hogescholen nam deel aan een aantal projecten rondom dit thema. Dit artikel geeft een idee wat diverse productieprocessen inhouden en wat de effecten kunnen zijn voor grotere productiebedrijven. Het is geen verrassing dat het meest toonaangevende productie systeem afkomstig is van een wereldspeler op het gebied van automobiel productie, namelijk Toyota. Het door Toyota in de jaren ontwikkelde en constant verbeterde productie systeem is bekend geworden onder de naam TPS: Toyota Production System. De kern van de TPS is verwijdering van verspilling en absolute concentratie op consistent hoge kwaliteit door een proces van continue verbetering, Kaizen. Dit is een filosofie die er op gericht is om alles wat geen meerwaarde oplevert voor het bedrijf en waar de klant niet voor betaald te elimineren. Maar met de installatie van TPS, is het echte werk van de TPS pas begonnen. In de 'Toyota Way' zijn het de mensen die het systeem van werken, communiceren, problemen oplossen en groeien samen tot leven brengen. De 'Toyota Way' stimuleert, ondersteunt en vraagt in feite om betrokkenheid van alle betrokken werknemers. De 'Toyota Way' is ook lange termijn denken. De focus van de top van het bedrijf is het toevoegen van waarde aan klanten en de maatschappij. Dit stuurt een lange termijn benadering aan de opbouw van een lerende organisatie. De lering uit de onderzoeksverslagen en de stukken die geraadpleegd zijn voor de totstandkoming van dit artikel is dat er een ruime hoeveelheid informatie aanwezig is over de tools om TPS mogelijk te maken. Echter blijkt in veel gevallen dat voor het werkelijk doorvoeren van productieproces optimalisatie een omslag in de bedrijfscultuur nodig is in vrijwel alle lagen van de organisatie. Reflecterend lijkt dat een groot gedeelte van het TPS niet direct gekoppeld hoeft te zijn aan de procesindustrie waarin tastbare producten gemaakt worden. Het TPS en de Toyota Way zijn wellicht ook het lichtende voorbeeld voor onderwijsvernieuwing op het HBO.
DOCUMENT
To deal with an increasingly competitive environment, organizations are combining continuous improvement (CI) practices with digitalization to accrue their benefits on operational performance and achieve operational excellence. Using a mixed-methods approach consisting of an online survey and semi-structured interviews, we examined how digitalization technologies have been incorporated in CI projects by organizations. Besides significant relationships between the nature of CI initiative and the use of digitalization tools, we found key enablers for organizations to be system compatibility, room to experiment, data-driven decision-making and step-by-step introduction with involvement of stakeholders. These enablers were found to be interlinked through knowledge of digitalization.
DOCUMENT
Lean Production (LP) can be regarded as a design approach in search of a theoretical foundation. In this paper we show that Lowlands’ Sociotechnical Design Theory (STSL) could function as such a foundation. To reach this goal, we first describe STSL as a system theoretical reformulation of Original Sociotechnical Theory (OSTS). Then, we introduce the Toyota Production System as the origin of LP and the challenge it poses for the academic field of organization design. This academic field should (1) assess LP’s success, (2) generalize it by embedding it in more abstract concepts and theories in order to be able to (3) re-specify it for different manufacturing and non-manufacturing contexts. Next, we give an exposition of STSL as a structural design approach based on developments in system theory. At last, we reformulate lean production in STSL terms and so show that LP is a subcase within the more general theory of STSL. We discuss the merits of both approaches and clarify some misunderstandings of lean both outside and inside the lean community. Embedding LP in the more general language of STSL should enable us to discover similarities and differences, to start a process of mutual learning, to integrate diverse design approaches in a theory of organizational design and to add content to redesign proposals of for example the health care system as proposed by Porter and Teisberg (2006) and Christensen et al. (2009). We quote extensively from the lean literature (to convince our sociotechnical friends) and embed both STSL and LP in the broader literature on organization design. We hope this adds a new perspective to the one given in the Operations Management literature on LP. Again, mutual learning is the goal.
DOCUMENT