Management goeroes hebben weinig oog voor de analytische kanten van het managen.
Dit artikel bespreekt de relatie tussen organisatiecultuur en performance management. De auteurs stellen dat gedrag niet op zichzelf staat, maar wordt gevormd door onderliggende waarden en overtuigingen. Om performance management in de praktijk succesvol te laten zijn, moet het worden opgenomen in de organisatiecultuur. Onderzoek van De Waal (2003) laat zien dat de vier gedragsaspecten; verantwoordelijkheid, managementstijl, actiegerichtheid en communicatie van belang zijn voor goed performance management. Ten slotte wordt in het artikel nader onderzoek aangekondigd naar de cultuurelementen in het Cultuur-arenamodel van Straathof (2009) die van invloed zijn op het invoeren en toepassen van performance management.
Legal management is een nieuw vakgebied, dat de praktijkvan juridische professionals vanuit een organisatiekundigperspectief benadert. Binnen organisaties heeft legalmanagement het doel de kwaliteit van de juridische functiete optimaliseren. In deze unieke uitgave schetsen experts deontwikkeling van dit nieuwe vakgebied en gaan zij in op destand van zaken van het legal management in verschillendesectoren van de Nederlandse rechtspraktijk: de centrale endecentrale overheid, het bedrijfsleven en de advocatuur.Voor iedereen die geïnteresseerd is in de organisatie vanjuridische dienstverlening en juridische processen.
Nederlandse Webshops en hun logistiek dienstverleners worstelen met het vraagstuk om te komen tot internationale online order-fulfilment en customer care. Door vele barrières tussen de internationale dienstverleners en de Nederlandse webshops zijn positieve cross-border resultaten moeilijk te behalen. Partijen zoals Bleckmann, CB Fasion en Salesupply geven dit aan. Ze hebben behoefte aan ondersteuning bij hun operationele cross-border sales-expansie problemen. De Cross-Border expertgroep van Thuiswinkel.org (brancheorganisatie voor webwinkels) heeft een cross-border sales-expansie beslissingsondersteunend model ontwikkeld voor webshops. Dit model ondersteunt de internationale uitbreidingsbeslissing voornamelijk alleen vanuit een marketingbenadering. Na de investering ondervindt de webshop de knelpunten waarvoor het genoemde model geen oplossing biedt. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in waarom en bij welk type webshops de moeizame gang naar internationaal succes het meeste speelt. Daarbij is een netwerk aan participanten met duidelijke overeenkomstige problematiek bij cross-border sales-expansie noodzakelijk. Het betrekken van Online Retailers en hun logistieke ketenpartners, geeft inzicht in: - Wat de knelpunten zijn en daarmee de vervolgonderzoeksvraag is; - De mate waarin deze onderzoeksvraag speelt; - De informatie- en beslissingsondersteunende behoefte bij de doelgroep voor dit vraagstuk; - De mate en wijze van die behoefte aan beslissingsondersteuning; - Een indicatie over aanvullende kennis over ketenmanagement, besluitvorming en data-analyse voor onderwijs en onderzoek. Dit KIEM-project wordt uitgevoerd door Hogeschool Utrecht in samenwerking met Salesupply, Minewood Quilting, en Thuiswinkel.org. De MKB-bedrijven garanderen directe betrokkenheid van de praktijk. Thuiswinkel.org biedt toegang tot Webshops. De Webshops die participeren in dit KIEM-project wordt gevraagd om minimaal 1 logistiek dienstverlener (ketenpartner) in te brengen. Dit onderzoek leidt daarmee tot een waardevol netwerk aan ketenpartners. Het gewenste vervolgonderzoek (SIA RAAK MKB) is gericht op innovatieve oplossingen voor het in dit KIEM-project gevonden cross-border sales-expansie-vraagstuk. Dit KIEM-project levert daarvoor ook het benodigde netwerk aan MKB deelnemers, dat gaandeweg in aantal toeneemt.