Door de auteur verstrekt: Het ontwerpen van producten gericht op adequaat beweeggedrag van kinderen die in het ziekenhuis worden behandeld voor kanker is, door de vele stakeholders en variëteit aan verschijningsvormen van kanker, een ingewikkeld proces. In deze paper wordt de onderzoeksvraag beantwoord: “Hoe kunnen interventies ontworpen worden gericht op adequaat beweeggedrag van een kind met kanker?” Een ontwerpproject voor de afdeling Kinderoncologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen vormt hierbij de casus. Op basis van resultaten uit acht participatieve ontwerp/onderzoeksmethoden wordt een eerste conceptinterventie gepresenteerd: BLOX.
DOCUMENT
Dit boek beschrijft op een toegankelijke manier hoe een multidisciplinair team van een Amsterdamse kinderpolikliniek een Zweedse behandelmethode vertaalde naar de Nederlandse situatie. Kern van de behandeling bestaat uit motiveren en coachen van kinderen en hun ouders om hun leefstijl stapsgewijs, in eigen tempo, passend bij hun leefsituatie te veranderen. Geen dwingende gedragsvoorschriften, maar positief stimuleren van het gezin om haalbare doelen te stellen en hen daarin ondersteunen. Daarnaast komt in het boek een sociaal en cultureel diverse groep tieners en ouders aan het woord. Hoe ervaren ze de begeleiding? Lukt het om de adviezen en tips toe te passen, hun leefstijl te veranderen? Wat helpt en stimuleert om vol te houden?
LINK
In het NRO-NWO project “Co-design with kids” worden in een consortium van kennisinstellingen en praktijkpartners richtlijnen voor leraren en ontwerptools voor kinderen ontwikkeld en geëvalueerd waarmee basisscholieren generieke 21ste-eeuwse vaardigheden kunnen ontwikkelen waaronder: 1. het ontwikkelen van empathie en inzicht in de ander; 2. communiceren en samenwerken met elkaar en de opdrachtgever; en 3. creatief denken. Deze vaardigheden ontwikkelen de kinderen aan de hand van vraagstukken uit de praktijk, van echte opdrachtgevers. Tijdens het ontwerpproces verkennen de kinderen in groepjes het probleem dat een echte opdrachtgever schetst en komen ze na een aantal weken met oplossingen. De Haagse Hogeschool (HHs) onderzoekt de kwaliteit van de ontwerpuitkomsten van de kinderen in termen van originaliteit, uitwerking, relevantie en toepasbaarheid en onderzoekt of de ontwerpideeën meerwaarde hebben voor de opdrachtgevers. De kinderen hebben gewerkt aan oplossingen voor vraagstukken uit drie domeinen: het bewegingsonderwijs, de speelruimte en de zorg. In elk domein worden minimaal twee ontwerprondes uitgevoerd, één waarbij het ontwerpproces door een ontwerper wordt gefaciliteerd en één waarbij het ontwerpproces door de groepsleerkracht van de kinderen wordt begeleid.
DOCUMENT
Astma is één van de meest voorkomende chronische ziektes bij kinderen en heeft significante impact op de kwaliteit van leven. Behandeling van astma vereist reguliere controle van de longfuncties in het ziekenhuis. Dit zijn echter momentopnames die belangrijke tussentijdse pieken of dalen in de longfunctie niet meten. Hierdoor wordt medicatie niet altijd (tijdig) bijgesteld, met als mogelijk gevolg permanente beschadiging van de longen. Spirometrie is een meetmethode voor de longfunctie, geschikt voor zelfstandig thuisgebruik. Het vereist echter wel inzet en de juiste adem- en inhalatietechniek van de patiënt, wat met name voor kinderen lastig kan zijn. Game studio PandaWhale ontwikkelt digitale games die kinderen spelenderwijs helpen met het aanleren van de juiste techniek en stimuleren de spirometer regelmatig te gebruiken. In de toekomst wil PandaWhale naast het digitale component ook het hardware component van de spirometer beter afstemmen op de jonge kinderen met astma. Bestaande spirometer hardware is vaak klinisch en technisch vormgegeven en ook qua functionaliteit (bijvoorbeeld pasvorm en bediening) nauwelijks afgestemd op kinderen. Dit projectvoorstel beschrijft een ontwerpend onderzoek naar kindvriendelijke productconcepten die aansluiten op het bestaande spirometer game platform van PandaWhale. Er worden drie richtingen uitgewerkt, namelijk 1) het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid, 2) het ontwerpen van een passend (maatwerk) mondstuk, en 3) het (helpen bij) het toedienen van medicatie m.b.v. de spirometer. Voor elk van deze richtingen wordt in samenwerking met medisch specialisten en eindgebruikers een productconcept ontwikkeld. De productconcepten worden samengevoegd in een roadmap met de korte- midden- en lange termijn mogelijkheden voor doorontwikkeling. Het onderzoek wordt getrokken door het lectoraat Industrial Design van Saxion Hogeschool, in samenwerking met game studio PandaWhale, de afdeling kindergeneeskunde van het Medisch Spectrum Twente, en Oceanz, specialist op het gebied van 3D geprinte medische producten.