Tijdens corona handelden we radicaal, bij de klimaatcrisis wachten we nog af. Welke leert de pandemie ons om nu wel in actie te komen?
Dit proefschrift behandelt de vraag hoe maatschappelijke actoren (‘crisismakelaars’) een sluimerende crisis aan de orde stellen, en hoe, op grond van inzicht in dit soort processen, overheidscommunicatie kan bijdragen aan het eerder identificeren en beter interpreteren van een dergelijke crisis.
“Dus de maatregelen waren goed, maar ons gedrag niet?”, vroeg een journaliste tijdens de coronapersconferentie van 13 oktober aan premier Rutte. Veel verder dan ‘we hebben het samen niet goed genoeg gedaan’, kwam hij niet. Duidelijk was in ieder geval wel dat de hoop die het kabinet had dat burgers op basis van ‘adviezen’ in plaats van strengere maatregelen hun gedrag meer coronaproof zouden maken, ijdel bleek. Noodzakelijk geachte inperkingen van de vrijheid en het vooruitzicht van economisch lijden bleken te pijnlijk om onszelf op te kunnen leggen. ‘Samen’ kwamen we er kennelijk niet uit om ons gedrag aan te passen en de onvermijdelijke pijn te accepteren. Strengere maatregelen vanuit een overheid bleken de enige mogelijke volgende stap. Los van het feit óf het virus zich wel laat bedwingen door welke maatregel of interventie dan ook, illustreert de coronacrisis in mijn optiek de grenzen en keerzijden van de tegenwoordig zo populaire gedagsbenaderingen, ook wel behavioural approaches genaamd, en hoe deze verbonden zijn met een fundamenteel geloof in de onmacht van overheidsingrijpen. Het is tijd voor een relativering van beide. Laten we rondom de klimaat- en duurzaamheidsproblematiek daarvan leren.
MULTIFILE
Van rietjes tot ondergoed, van tuinmeubelen tot tandenborstels, we zien het in steeds meer producten terug: bamboe. Het is een veelbelovende grondstof, kan veel CO2 opnemen en groeit snel. Veel bamboe wordt echter nog steeds geïmporteerd uit Azië. Maar daar lijkt nu, met de eerste grootschalige Europese bamboeplantages, een eind aan te komen. De nieuwe bamboe uit Europa heeft alleen een andere samenstelling dan de Aziatische variant, wat betekent dat er nog veel onduidelijk is. Is het mogelijk om de gehele waardeketen – van grondstof via verwerking, halffabricaat en ontwerp naar meubel – duurzaam vorm te geven en transparant te houden? Het ArtEZ lectoraat Tactical Design onderzoekt de mogelijkheden van in Europa geproduceerde bamboe – van zaadje tot tuinmeubel.Het lectoraat Tactical Design werkt in het kader van Bamboo Europe samen met BambooLogic, Wageningen University & Research, Nederlands Openluchtmuseum, Studio Joris Laarman, Studio Hanna Kooistra, Studio Joris de Groot, Studio met met en Beckeringh Design Amsterdam. Het project wordt gefinancierd door NWO/Regieorgaan SIA RAAK-mkb.Meer informatieMeer weten over Bamboo Europe, of zou je graag in contact komen met één van de betrokken onderzoekers? Neem dan contact op met Roos Wijnants (communicatiespecialist onderzoek) via r.wijnants@artez.nl.
Leraar zijn in tijden van klimaatverandering is onzeker. We weten niet hoe de toekomst eruit ziet. Dit maatschappelijke vraagstuk vraagt iets van het onderwijs. In dit project willen we weten met welke onzekerheden onze leraren (in opleiding) te maken krijgen en wat voor emoties het opwekt.
Leraar zijn in tijden van klimaatverandering is onzeker. We weten niet hoe de toekomst eruit ziet. Dit maatschappelijke vraagstuk vraagt iets van het onderwijs. In dit project willen we weten met welke onzekerheden onze leraren (in opleiding) te maken krijgen en wat voor emoties het opwekt.Doel We ontwerpen een spel om ongemak en emoties rondom klimaatverandering te ervaren. Het dialoog naderhand is op basis van een beproefde leidraad en vindt plaats om bespreekbaar te maken wat dit ongemak met de identiteit van het leraarschap doet. Resultaten Een spel waarin leraren keuzes moeten maken aangaande omgaan met klimaatverandering Een leidraad voor dialoog waarin het ongemak in een veilige setting wordt besproken en wordt vertaald naar identiteit van de leraar Een vervolgstap is wat de leraar vervolgens gaat doen met haar/zijn leerlingen Looptijd 20 november 2021 - 01 december 2022 Aanpak We werken samen met Hugo Schuitemaker en Lianne Polinder van de Design Innovation Group. We bouwen verder op Noord Vertrekt, een spel ontworpen door Hugo, en onderzoeken de impact die dit heeft in het onderwijs.