In de komende jaren moet 75% van de chronisch zieken en kwetsbare ouderen zelf thuis metingen kunnen uitvoeren en moet iedereen met zorg en ondersteuning thuis 24/7 via een beeldscherm met zorgverleners kunnen communiceren. De verschuiving naar meer zorg op afstand verloopt moeizaam door verschillende barrières, o.a. doordat veel verpleegkundigen aangeven de vereiste telehealth-competenties te missen. Voor dit artikel werd onderzocht hoe verpleegkundigen competent kunnen worden in het verlenen van telehealth.
LINK
Dit artikel beschrijft de bevindingen uit een explorerend literatuuronderzoek naar de grammaticale ontwikkeling van Nederlandstalige kinderen tussen 7 en 10 jaar met en zonder een taalontwikkelingsstoornis (TOS). De resultaten worden ook in een klinische context geplaatst, met als doel logopedisten te ondersteunen in de behandeling van grammaticale problemen bij kinderen met TOS in deze leeftijdsgroep. Grammaticale problemen zijn een kernprobleem van kinderen metTOSen behandeling van deze grammaticale problemen is daarmee een kerntaak van de logopedist. De verwervingsvolgorde van grammaticale structuren bij Nederlandstalige kinderen met een normale taalontwikkeling is redelijk duidelijk tot een leeftijd van 5 á 6 jaar. Voor oudere kinderen is dit veel minder het geval. Deze informatie is echter wel van belang om passende grammaticale behandeldoelen te kunnen selecteren en prioriteren.
DOCUMENT
Dit artikel beschrijft de mogelikheden die het concept kritisch denken biedt in de differentiatie van Mbo en Hbo opgeleide verpleegkundigen.
DOCUMENT
Evidence based practise (EBP) is de laatste jaren een veel besproken onderwerp in de paramedische beroepsgroepen. Het belang van het evidence based handelen in het dagelijkse methodisch handelen wordt steeds meer onderstreept. Het verwerven van evidence based vaardigheden bij studenten logopedie krijgt dan ook steeds meer een prominentere rol in het competentiegericht opleidingscurriculum. In dit artikel wordt beschreven wat onder EBP wordt verstaan en hoe de implementatie van het evidence based practise denken en handelen in het buitenschoolse leren van de opleiding logopedie Hogeschool Zuyd systematisch wordt aangepakt.
DOCUMENT
OBJECTIVES: This study compares the scope of practice of Dutch dental hygienists (DHs) educated through a 2- or 3-year curriculum ('old-style DHs') with that of hygienists educated through a new extended 4-year curriculum leading to a bachelor's degree ('new-style DHs'), with the aim to investigate whether an extended scope of practice positively affects perceived skill variety, autonomy and job satisfaction.METHODS: The questionnaires were obtained from old- and new-style DHs (n = 413, response 38%; n = 219, response 59%, respectively), in which respondents had recorded their dental tasks, perceived skill variety, autonomy and job satisfaction. T -tests were used to analyse differences between old- and new-style DHs, and regression analyses were performed to assess the relation between scope of practice and skill variety, autonomy and job satisfaction.RESULTS: New-style DHs have a more extended scope of practice compared with old-style DHs. Despite their more complex jobs, which are theoretically related to higher job satisfaction, new-style DHs perceive lower autonomy and job satisfaction (P < 0.05). Skill variety is the strongest predictor for DHs' job satisfaction (β = 0.462), followed by autonomy (β = 0.202) and caries decisive tasks, the last affecting job satisfaction negatively (β = -0.149). Self-employment is the strongest significant predictor for autonomy (β = 0.272).CONCLUSIONS: The core business of DHs remains the prevention and periodontology services. New-style DHs combine these tasks with extended tasks in the caries field, which can lead to comparatively less job satisfaction, because of a lower experienced autonomy in performing these extended tasks.
DOCUMENT
Het onderzoek Studentenwelzijn 2017-2018 is een eerste meting om in kaart te brengen hoe het gaat met de studenten van Hogeschool Inholland. Vanuit het Student Wellbeing Model zijn verschillende variabelen op het gebied van studentenwelzijn in kaart gebracht. We hebben gekeken naar energiebronnen, mate van stress, grootste stressoren en mogelijke stressreacties. Ook is onderzocht hoe studenten hun eigen gezondheid en levensstijl beoordelen en in welke mate zij bevlogen zijn. Tot slot is er aan studenten gevraagd wat er volgens hen kan worden gedaan om het welzijn van studenten te verbeteren. Er is gekozen voor een benadering waarbij het onderzoek werd afgenomen in de klas, tijdens de les, met als doel om in mindere mate een steekproef te trekken uit de onderzoekspopulatie. Op basis van deze eerste meting (0-meting) kunnen we geen harde conclusies trekken. Het onderzoek geeft echter wel enkele indicaties en in de onderzoeksresultaten is een paradox te zien.
DOCUMENT
INTRODUCTION: Entrustable professional activities (EPAs) are used during training but may also have significance after graduation. This domain has not yet been much explored. We investigated the use of EPAs among alumni of Master Physician Assistant programs in the Netherlands, where EPAs have been used since 2010. We aim to describe if and how EPAs have a role after graduation. Are EPAs used for continuous entrustment decisions or when shifting work settings?METHODS: In September 2020, all registered Dutch physician assistants (PAs) ( n = 1441) were invited to participate in a voluntary, anonymous survey focusing on the use of EPAs after graduation. Survey items included questions regarding the use and usefulness of EPAs, views on continuous entrustment decisions, and how PAs document their competence.RESULTS: A total of 421 PAs (response rate 29%) yielded information about the significance of EPAs after training. Among the respondents, 60% ( n = 252) reported adding new competencies and skills after graduation. One-third ( n = 120) of the respondents were trained in EPA-based programs. Almost all EPA-trained PAs (96%; n = 103) considered the EPA structure suitable to maintain and renew entrustment. Furthermore, PAs reported continued use of the EPA framework to seek formal qualifications through entrustment decisions.CONCLUSION: This study shows that EPAs can play an ongoing role for PAs after graduation. EPA-trained PAs overwhelmingly support the continuous use of the EPA framework for entrustment decisions from graduation until retirement.
DOCUMENT
Berno van Meijel schetst in zijn inaugurele twee perspectieven op de werkelijkheid: het objectief-rationalistische perspectief en het subjectief-fenomenologische perspectief. Deze beide perspectieven worden vervolgens vertaald naar het veld van de ggz-verpleegkunde. Er wordt een visie gegeven op de wijze waarop het verplegingswetenschappelijke onderzoek in de ggz zich zou kunnen ontwikkelen vanuit de beide perspectieven en de consequenties die dit heeft voor te gebruiken onderzoeksmethodologieën.
DOCUMENT
Deze studie gaat over de vraag wat dit gedwongen kader betekent voor de onderlinge samenwerking tussen reclasseringscliënten en reclasseringswerkers. De onderlinge doelgerichte samenwerking tussen cliënten en reclasseringswerkers wordt hier aangeduid met de term ‘werkalliantie’. Bij hulp en begeleiding in vrijwillig kader is er onder onderzoekers algemene overeenstemming over de kenmerken en het belang van een goede kwaliteit werkalliantie voor het bereiken van de gezamenlijke doelen. Bij bemoeienis in het gedwongen kader, zoals reclasseringstoezicht, is dit nog veel minder duidelijk. Is er sprake van specifieke kenmerken van de werkalliantie in gedwongen kader? En zo ja, welke zijn dat? En wat is het belang van deze kenmerken voor het verloop en de afronding van het reclasseringscontact? Dat zijn de leidende vragen bij dit onderzoek.
DOCUMENT
Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen geven zorgtechnologie een impuls. Een update van het hoger gezondheidszorgonderwijs is dan ook nodig om dit aan te laten sluiten bij alle ontwikkelingen. Het is belangrijk dat zorgprofessionals de juiste kennis en vaardigheden hebben. Dit rapport geeft suggesties hoe dit aan te pakken.
DOCUMENT